Gastblogger: Thijs van Schadewijk, oprichter van Highstreetapp.com.

Goed gemaakte shopping apps bieden op mobiel een veel betere gebruikerservaring dan responsive sites. Apps zijn sneller en bieden een vloeiendere ervaring die is afgestemd op mobiel. Dit is ook te zien in de waardering van apps: ze worden door consumenten hoog gewaardeerd. We zien dit aan succesvolle shopping apps zoals die van PME Legend. Niet alleen heeft de app 4.5 sterren in de app store, het blijkt ook uit analyse van het consumenten-gedrag. Mensen komen vaker terug, blijven langer, bekijken meer producten en kopen 2-3 keer zoveel in vergelijking met de mobiele website. De cijfers spreken dus voor zich: apps presteren beter. Maar er kleeft een uitdaging aan shopping apps: consumenten moeten deze wel eerst ontdekken. Gelukkig wordt dit binnenkort veel eenvoudiger omdat onder andere Google en Apple vernieuwingen hebben aangekondigd die dit gaan oplossen.

Apple: betere vindbaarheid en vergroot gebruik in iOS9
De visie van Apple is dat apps de beste beleving bieden op mobiele devices. Daarom introduceert Apple in iOS 9 nieuwe mogelijkheden om het gebruik van apps te vergroten én consumenten apps makkelijker te laten ontdekken. iOS9 wordt gelanceerd in September 2015.

1. Indexatie van app-content zorgt dat apps gevonden gaan worden.

Vanaf iOS 9 kunnen ontwikkelaars aangeven welke content van een app geïndexeerd moet worden. Zie het maar als de indexatie die Google doet op het web, maar dan van de content binnen een app. Hierna wordt deze content direct getoond bij zoekopdrachten via Spotlight (zoals zoeken in iOS heet) en in Safari. Het gevolg is dat consumenten die daar zoeken, prominent apps in de zoek-resultaten gaan tegenkomen. Ze ontdekken deze dus zonder daarvoor naar de AppStore te hoeven. Indien ze de app al eerder geïnstalleerd hebben, dan brengt het zoekresultaat ze met een simpele tap weer terug in de app.

In de mock-up-afbeelding is te zien hoe iemand in Spotlight zoekt naar “jeans” en verschillende shopping apps te zien krijgt die jeans in het assortiment hebben. Een tap op een van de resultaten en de app opent via een ‘deeplink’ het desbetreffende product.

ighstreet App PME Guapa
Zoeken in Spotlight op de iPhone in iOS9

2. Universal links zorgen dat gebruikers sneller terugkeren in de app.

Veel apps maken gebruik van content die ook op een website gepubliceerd wordt. Denk aan apps zoals TripAdvisor, shopping apps of bijvoorbeeld LinkedIn.

Een goede app is altijd sneller en prettiger in gebruik dan de mobiele website, redeneert Apple. Daarom zou het mooi zijn als consumenten die een app hebben gedownload vanzelf in de app terecht komen wanneer ze op een link tappen. Om te zorgen dat dit gebeurt introduceert Apple “universal links.”

Met universal links komen consumenten die een app hebben gedownload, vanzelf in de app terecht wanneer ze op een link tappen.

Universal links zorgen ervoor dat website en app dezelfde hyperlinks delen voor dezelfde content. Indien de app reeds geïnstalleerd is, zal iedere (universele) link direct de app openen. Hierdoor komen consumenten dus vanzelf terug in de app.

Denk aan een email-nieuwsbrief waarin een product gepromoot wordt. App gebruikers landen vanuit de nieuwsbrief rechtstreeks in de app én op de desbetreffende productpagina. Hetzelfde geldt voor links via Twitter, iMessage etcetera. Wanneer consumenten een app eenmaal gedownload hebben gaat het gebruik ervan met iOS9 dus flink toenemen.

Google: apps en app content tonen tussen de zoekresultaten.

Ook Google heeft het laatste jaar hard gewerkt aan app- en content-discovery. De naam is alleen anders. Google noemt het app-indexing en ontwikkelt deze technieken voor zowel iOS als Android.

Highstreet app 9straatjes Guapa
Google toont de app van 9 Straatjesonline direct in de SERP

Sinds enkele weken toont Google bij bepaalde zoekwoorden al de relevante apps in de zoekresultaten. Zo ziet u in de afbeelding de resultaten van het zoekwoord “9straatjesonline” en de app van dat merk. Daarbij worden ook de reviews getoond en een Installeer-knop die de gebruiker rechtstreeks naar de AppStore brengt.

Daarnaast werkt Google ook aan indexatie van app-content. Eigenlijk lijkt het functioneel sterk op wat Apple doet met universal links. Met speciale links geven marketeers aan dat de content op een webshop ook bekeken kan worden in de app.

Google geeft zelf het voorbeeld van een app voor recepten. Stel, de gebruiker zoekt via Google naar een recept voor chocoladekoekjes. Als de gebruiker een bepaalde recepten-app heeft geïnstalleerd, zal Google direct verwijzen naar het recept in deze app. Ook hier zien we consumenten dus apps ontdekken of her-ontdekken zonder dat ze hiervoor naar de app store hoeven of de app op hun device hoeven te zoeken.

Een button met “Open in app” of “Installeer” in de SERP brengt u respectievelijk direct naar de geïnstalleerde app of naar de Play- of AppStore.

Pinterest

Tot slot helpt ook Pinterest consumenten sinds februari om apps te ontdekken. Wanneer vanuit een app wordt gepind bevat de pin een link naar de app. Vervolgens kunnen mensen die via de Pinterest-app de pin ontdekken met een tap de app installeren, zonder de Pinterest-app daarbij te verlaten. Een voorbeeld ziet u in onderstaande video.

Deze ontwikkeling is vooral interessant voor winkels in design, lifestyle en fashion. Juist zij hebben baat bij de visuele kracht en de gebruikers van Pinterest. Vanaf nu kunnen zij vanuit elke pin hun mobiele app promoten. En eenmaal gedownload geven ze hun gebruikers een geweldige beleving in hun eigen app. Een mooie combinatie van Pinterest voor de promotie en de eigen app voor optimale conversie.

Conclusie: shopping apps worden belangrijker

De ontwikkelingen zijn nog pril. Google’s app-indexing programma is nu nog op aanvraag en Apple lanceert iOS9 in september 2015. Maar gezien de slagkracht van deze twee titanen kunnen marketeers en app-ontwikkelaars ervan uitgaan dat deze ontwikkelingen een grote impact gaan hebben.

Apps zullen makkelijker ontdekt worden en wanneer consumenten een app eenmaal geïnstalleerd hebben, komen ze sneller – en op een veel prettigere manier – terug in de app. Tel daarbij op de mogelijkheden die andere platformen zoals Pinterest bieden en het is duidelijk dat apps nog belangrijker zullen worden in de online wereld van morgen.

Speel in op deze nieuwe ontwikkelingen met een eigen shopping app en vergroot klantloyaliteit en conversie.

Guapa is partner van het met een iF Design Award bekroonde Highstreet. Hiermee kunnen houders van een Magento webshop op heel eenvoudige wijze een geweldige shopping app lanceren.
 

Meer over Highstreet