"Magento 2 als fundament voor de omnichannel strategie"

BabyPlanet was bekend met Magento omdat hun vorige webshop in Magento 1 was gebouwd. Deze shop was gebouwd op de overtuiging dat de shop moest dienen om bezoekers naar de 5 fysieke winkels te trekken. In 2016 hebben ze bij BabyPlanet een nieuwe e-commerce manager in de arm genomen die direct door had dat er veel te winnen was op e-commerce vlak. Het hele fundament van de gedachte waarop de shop was gebaseerd werd onder de loep genomen en zijn we gezamenlijk aan de slag gegaan met een nieuwe Magento 2 omgeving op basis van de nieuwe omnichannel strategie. De fysieke winkels hebben nu een ondersteunende functie in de customer journey en de shop is gericht op Nederland en België.

We zijn begonnen met solide sessie om een blueprint te maken van het nieuw Magento 2 omnichannel platform. De webshop moest de grootste winkel worden van 6 winkels die BabyPlanet nu telt. Nadat het fundament was gelegd in de blueprint zijn we aan de slag gegaan met het design van de nieuwe webshop. We hebben alle onderdelen van de webshop in aparte onderdelen uitgewerkt in visuele elementen om de implementatie hiermee te vergemakkelijken.

De nieuwe front end is volledig custom gebouwd en responsive opgebouwd met SASS. De e-commerce manager van Babyplanet heeft omschrijft onze samenwerking als volgt:

Quote

“Guapa is de beste partner om snel, doordacht en succesvol een webshop met Magento 2 te realiseren.”

– Jan Arend Koelstra, E-commerce Director bij BabyPlanet –

Oud vs. Nieuw

BabyPlanet was zich volledig bewust van het feit dat hun webshop een nieuwe leven moest worden ingeblazen. De samenwerking met Guapa en het nieuwe Magento 2 platform heeft geresulteerd in een nieuw solide en volledig responsive fundament voor verdere groei. We hebben het design ingestoken op basis van het mobile first concept en hebben een nieuw custom front end ontwikkeld. Er zijn veel onderdelen in de shop verbeterd, we lichten er een paar uit in deze case.

Homepage

In de oude situatie was de homepage van BabyPlanet lichtelijk chaotisch en slordig. Het zat vol met achterhaalde SEO technieken en enorm veel links naar onlogische content. In de nieuwe situatie is een responsive, klantvriendelijke pagina ontwikkeld die bezoeker in staat stelt om op een simpele en gebruiksvriendelijke manier te navigeren naar de juiste vervolg pagina’s in de shop. Daarnaast is er op een, voor de webshopbeheerders, makkelijke manier gebruik te maken van het uitlichten van producten en aanbiedingen.

Categoriepagina

In de oude situatie waren er categoriepagina’s die shoppers naar nog meer categoriepagina’s leiden. Er waren teveel filters aan de linkerkant van de pagina die veel te lang waren, waardoor de content op de pagina in de meeste gevallen ophield voor dat je de juiste filteroptie had gevonden. Door dit alles wat het voor klanten van BabyPlanet lastig om het juiste product te vinden.

In het nieuwe design heeft een subcategorie optie aan de linkerzijde en filters boven de producten op de categoriepagina. Ook is het nu voor de online shoppers om producten direct toe te voegen aan hun winkelwagen vanaf de categoriepagina. De filters werken volledig met AJAX technieken om zo snel als mogelijk de juiste resultaten weer te geven van de selectie die wordt gemaakt.

Productpagina

De productpagina had in de oude situatie erg weinig content en geen duidelijk CTA (Call To Action) door het kleurgebruik. Het had geen goede zoomfunctie om de productafbeeldingen goed gedetailleerd te kunnen bekijken.

De nieuwe pagina hebben we uitgerust met een grotere winkelwagen button en hebben we de afbeelding groter gemaakt, ook hebben we een nieuwe galerij functie en meerdere mobiel vriendelijke functionaliteiten toegevoegd voor o.a. het scrollen op de pagina. Deze pagina liet een conversie verbetering van 400% zien.

Uitdagingen en oplossingen

Data migratie

Op maat hebben wij een datamigratie tool geschreven die alle Magento 1 data kan migreren naar Magento 2. Of het nu gaat om data van Magento 1 community naar Magento 2 Enterprise  of van Magento 1 Enterprise naar Magento 2 Enterprise, onze tools zijn er klaar voor. Voor Babyplanet hebben wij de klant data, wachtwoorden, orderhistorie, productinformatie, attributen en content gemigreerd van Magento 1 naar Magento 2.

Betere content

BabyPlanet wilde hun klanten graag bedienen met betere content en producten in hun nieuwe Magento 2 platform.

Wij creëerden met dit in gedachten voor BabyPlanet de mogelijkheid om de content op hun homepage volledig zelf te kunnen beheren. Aan de linkerzijde hebben we een themashopping sectie toegevoegd waar ze bij BabyPlanet zelf links kunnen plaatsen naar maatwerk landingspagina’s. Dit geeft hen de unieke mogelijkheid om hun klanten sneller te sturen richting aanbiedingen en acties die op dat moment gelden. Ook de sliders en blokken op de homepage zijn volledig te beheren vanuit de backend van Magento. Ze kunnen er zelf de content, links en plaatjes bepalen per onderdeel.

Bezoekers en shoppers hebben nu veel meer interactie met de content op de homepage. Producten die zijn uitgelicht op de homepage hebben een veel hogere conversie.

Beter usability

BabyPlanet wilde ook graag zo min mogelijk klikken voor je een product had toegevoegd aan de winkelwagen.

Op basis van deze wens hebben we in het design in de techniek mogelijk gemaakt om ook vanaf de categoriepagina direct producten toe te kunnen voegen aan je winkelwagen. De knop wordt alleen zichtbaar op het moment je er met de muis over een product gaat, dit triggert de shopper en bevordert de rust in de uitstraling van de pagina.

Het resultaat is dat shoppers veel sneller producten in hun winkelwagen plaatsen vanaf de categoriepagina, wat ervoor zorgt dat er minder handelingen nodig zijn en bezoekers sneller geneigd zijn om verder te shoppen.

Menu structuur

Het hoofdmenu op de oude website zat veel te vol met allerhande categorieën. Je zag werkelijke door de bomen het bos niet meer, dat maakte navigeren vanuit het hoofdmenu dan ook erg lastig.

Samen met de klanten hebben we ervoor gekozen een volledig nieuwe structuur op te tuigen voor de productcatalogus. Ook hebben we gezamenlijk er voor gekozen om het menu niet te laten uitklappen. Dit voorkomt keuzestress. De klant kan nu kiezen voor een hoofdcategorie om naartoe te navigeren. Op de onderliggende categoriepagina is nu aan de linkerzijde een subcategorie gemaakt om het makkelijker te maken om te vinden wat de bezoeker zoekt.

Shoppers navigeren nu veel makkelijker en sneller door de webshop en blijven niet onnodig lang hangen op de homepage. Ook past het hoofdmenu nu op 1 regel op je desktop scherm i.p.v. 2 zoals het was in de oude situatie.

User generated content

In de nieuwe shop hebben we meerdere opties ingebouwd om content te tonen die specifiek voor en door specifieke bezoekers wordt gegenereerd (user generated content). Kijk maar eens naar de recent bekeken producten, de wensenlijst en productvergelijking in de pre-footer van iedere pagina.

Facts and Figures:

De nieuwe Magento 2 shop in januari 2017 online gegaan en in de eerste weken hebben we al een enorme groei waargenomen in de volgende KPI’s:

  • Meer dan 300% groei in traffic
  • Conversiepercentage van 0,7% naar 3,4%
  • Platform meer dan 800% sneller

De toekomst

“Na de realisatie van de nieuwe webshop BabyPlanet.nl gaan wij verder denken, doen en ontwikkelen met Guapa om zo onze landelijke en cross border positie online te versterken. Daarvoor heb je de perfecte match en de juiste partner nodig. Dat is Guapa als officiële Magento partner. In alle opzichten!”

– Jan Arend Koelstra, E-commerce Director bij BabyPlanet –

Magento Enterprise Partner

Wil jij meer weten over BabyPlanet?

Kom vrijblijvend in contact met ons team van experts