Succesvolle Magento webshopWij komen vaker ondernemers tegen die graag de bestaande activiteiten willen uitbreiden met een webshop. Hiermee willen zij dan graag ook online goed vertegenwoordigd zijn en natuurlijk de extra omzet die hier uit kan komen niet laten liggen. De vraag die vaak rijst is welke webshop software moet ik gaan gebruiken en hoe kom ik tot de juiste keuzes. De vraag welke webshop software gaan we niet al te diep op in omdat wij volledig overtuigt zijn van de kracht van Magento. De keuzes die moeten worden gemaakt gaan we wel behandelen.

1. Bepaal een helder doel.

Om te beginnen is het verstandig om een duidelijk en helder doel te bepalen. Waarom een webshop en welke doel wilt u hiermee bereiken. Zonder duidelijk doel is elke inspanning zonde van de energie. Begin daarom in alles in het leven met een duidelijk en doel, ook bij het opzetten van een webshop is een doel erg belangrijk. Vindt u het lastig om de plannen helder op papier te krijgen, dan kunt u ons hier ook voor inhuren.

2. Waar bevindt zich uw doelgroep?

Voor uw bedrijf heeft u natuurlijk een heldere doelgroep gedefinieerd, waar bevind zich deze doelgroep online. Op welke Social media en op welke fora. Wat houdt hen online bezig en hoe kunt u hierop inspelen.

3. Hoe doen uw concurrenten het?

Hoeveel concurrenten zijn er online actief en hoe doen zij het. Wordt er veel aandacht besteed aan online marketing en hebben zij een goede en gebruiksvriendelijke webshop? Waar liggen ten opzichte van uw concurrenten de kansen die u kunt benutten?

4. Bepaal of u zelf kennis in huis hebt.

Het is verstandig om voor u begint met de technische kant te bepalen of u de kennis zelf in huis hebt of dat u dit moet inhuren. Een Magento expert heeft een bepaalde werkwijze die goed past bij het programmeren binnen de techniek die gebruikelijk is bij Magento. Als u in eerste instantie iemand in uw organisatie of een kennis ermee aan de slag laat gaan, komt het er bij een eventuele switch naar een externe partij vaak op neer dat er volledig opnieuw moet worden begonnen. Weeg dit daarom goed af.

5. Wat wilt u gaan aanbieden?

Om een goede webshop op te kunnen zetten is het natuurlijk voor uzelf logisch maar voor een eventuele derde partij altijd goed om te weten, wat wilt u gaan verkopen. En op welke manier wilt u dit gaan aanbieden.

6. Bepaal uw budget.

Het is makkelijker praten met externe partijen als u al een budget in gedachte heeft. Op deze manier kunt u snel en helder bepalen met een Magento specialist of wat u wilt mogelijk is met uw budget.

7. Nodig niet iedereen uit.

Als u het besluit heeft genomen een externe partij in te huren zorg er dan voor dat u 3 partijen zoekt die goed passen bij uw organisatie en bij u als persoon. Vaak kunt u dit al bepalen aan de hand van de website of bij een eerste telefonisch contact. Als u te veel partijen uitnodigt bestaat de kans dat u in de war raakt van alle verschillende inzichten en ideeën. Als u een keuze hebt gemaakt nodig dan de partij van uw keuze uit voor een afrondend gesprek.

8. Bepaal de uitgangspunten

U komt vast niet graag voor verrassingen te staan, wij kunnen u vertellen dat dit zeker ook voor de een partij als ons geldt. Bepaald daarom gezamenlijk de doelen zoals de live datum en wat u mag verwachten voor de afgesproken prijs. Zet dit op papier en zorg ervoor dat u hier gezamenlijk mee akkoord gaat. Niet om elkaar hier al te strak op te moeten wijzen, enige flexibiliteit is altijd prettig werken.

9. Aan de slag

Nu komt de leukste tijd voor beide partijen, u zult de webshop langzaam vorm zien krijgen. Spreek met elkaar (u en de Magento partij) een aantal tussentijdse beoordelingsmomenten af waarop u feedback kunt geven op de vorderingen. Hierop komt u achteraf niet tot de conclusie dat er iets geheel anders wordt neergezet dan u verwacht had.

10. Blijf ontwikkelen

Wij zijn van mening dat een webshop nooit af is. Zorg er daarom voor dat u afspraken maakt met uw Magento specialist hoe jullie hier mee omgaan. Wie neemt het initiatief en wat kunt u ook hier van elkaar verwachten. Zorg voor duidelijke afspraken over zoekmachine optimalisatie, linkbuilding en de mogelijke zoekmachine campagnes.