Hoe productaanbevelingen het koopgedrag beïnvloeden

Dat productaanbevelingen (suggesties) een succesfactor zijn voor e-commerce is wel bekend. Maar hoe beïnvloeden deze eigenlijk het koopgedrag? Uit onderzoek van Infosys blijkt dat 59% van de shoppers aangeeft dat personalisatie het koopgedrag beïnvloed. De beïnvloeding is niet altijd terug te zien in een directe aankoop, het kan ook invloed hebben op aankopen in de toekomst of zelfs aanbevelingen aan vrienden. Het effect van de aanbevelingen beperkt zich niet alleen tot trouwe klanten. Meer dan een op de zes shoppers (die niet merktrouw zijn) hebben mede door aanbevelingen van de verkoper een aankoop gedaan. Belangrijk voor u dus om hierop in te spelen.

Veel bedrijven kiezen er bewust voor geen aanbevelingen te geven omdat te veel afleidende items leiden tot verlaten winkelwagens. Echter 77% van de shoppers heeft aangegeven extra aankopen te doen door gepersonaliseerde aanbevelingen. Zelfs al doen ze geen aankoop, de aanbevelingen zorgen ook voor naams- / merkbekendheid. Daar komt bij dat aanbevelingen zorgen voor een betere merk loyaliteit bij consumenten en herhalingsaankopen. Personalisatie en relevantie door het gebruik van big data is hierbij echter wel van groot belang. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van ‘klanten die dit artikel kochten, kochten ook..’. Hierdoor wordt het aanbod nauwkeuriger afgestemd op de behoeftes van de klant.

De technologie om inzichten uit big data en sociale media te halen en om aanbevelingen in webshops te tonen zijn er. Toch implementeert slechts 29% van de marketeers de gepersonaliseerde aanbevelingen op de website. Goed nieuws voor u natuurlijk, de kans om eruit te springen is groot aangezien 71% nog lijkt te worstelen met dit e-commerce element.

Soorten product aanbevelingen

Er zijn vele vormen van product aanbevelingen zoals:

  • een winkelbediende in een fysieke winkel die een nieuw goed lopend product toont;
  • een customer care manager die online informeert over een artikel dat past bij het artikel dat de klant koopt;
  • het tonen van relevante en goed onderbouwde up-sells en/of cross-sells in de webshop;
  •  
    In de banner is al een goed voorbeeld weergeven van Wehkamp die door ‘andere klanten kochten of bekeken ook’ aan cross-selling doet. Een ander voorbeeld is onze klant Koelstra die verwante producten toont.
    cross-sel-koelstra

    Mogelijkheden in Magento voor product aanbevelingen

    Bent u benieuwd hoe u cross-sells en up-sells in Magento Enterprise instelt? Onze online marketeer Marthijn, legt in onderstaande video uit hoe u rule based product relations van Magento Enterprise kunt instellen en toepassen.