Bijna iedere klant stelt de vraag: “wat kunnen we doen om deze webshop succesvol / succesvoller te maken?” En de kern van het antwoord zit in het meest simpele woordje in die zin… ‘we’. Want als je een webshop succesvol wilt maken, moet alles kloppen. Alles wat jij als eigenaar doet, alles wat wij als webshop bouwer doen, maar ook alles wat de andere partners doen. Denk aan de hosting partner, de logistieke partner, de payment provider en ga zo maar door.

Dus als je mij vraagt “hoe maak je een webshop succesvol?”, dan is dat wat ik je zal vertellen. Zie het als een puzzel. De webshop is pas perfect als alle duizend puzzelstukjes precies in elkaar passen en op de juiste plek liggen. Stel daarom ook een team van partners samen die goed met elkaar samenwerken. Het is ook om die reden dat wij hebben gekozen voor de bedrijfslijfspreuk “samen werken aan succes”.

Hoe formeer je een dreamteam?

Het hele team moet met elkaar kunnen samenwerken om tot bovengemiddelde prestaties te komen. Waar moet je op letten als je partners gaat selecteren? Ik som de belangrijkste zaken voor je op:

  • Is de partner gewend om samen te werken met partners? En waar blijkt dat uit?

  • Hoe zou je de cultuur typeren en komt die overeen met die van de andere partners?

  • Heeft een ieder zijn eigen specialisatie of is er sprake van overlap? En als dat zo is, hoe voorkom je dat ze in elkaars vaarwater gaan zitten?

  • Wie geef je de leiding in het project? Coördineer je het zelf (dedicated projectmanager vereist) of besteed je die verantwoordelijkheid uit aan een van de partners?

Als de situatie het toe laat, is het altijd beter om eerst het hele team te formeren voordat je begint. Op deze manier kun je eerst alle gesprekken afwachten en je team samenstellen op basis van het bovenstaande.

Er bestaat geen groot geheim voor succes

Helaas bestaat er niet een groot geheim voor een succesvolle webshop. In webshop land is succes het resultaat van hard werken en zorgen dat alles tot op detailniveau klopt. Zo kun je voorkomen dat je afhankelijk bent van ‘toeval’ of ‘geluk’.

De meeste ervaren e-commerce bureaus weten precies wat je moet doen om succesvol te worden. Het gaat hier alleen om zoveel verschillende dingen, die je allemaal uitstekend voor elkaar moet hebben, dat de meeste klanten het niet kunnen betalen. Soms heb je gewoon niet voldoende budget om alles uit te besteden aan de beste specialisten. Het is dan belangrijk dat je prioriteert en je budget slim investeert. Wij doen dat meestal door het uitwerken van een business case. Het geeft je inzicht in wanneer bepaalde investeringen zich terug gaan verdienen.

Schop onder je kont

Bijna iedereen onderschat het… de hoeveelheid werk die er voor jou als klant in zit. Het vullen van je producten, het schrijven van de teksten, productfoto’s, het bloggen, het continu verbeteren van je webshop… en ga zo maar door.

Zeer regelmatig moeten wij onze klanten dan ook even een ‘schopje onder de kont’ geven. Dat wil niet zeggen dat onze klanten er de kantjes vanaf lopen, in tegendeel zelfs. Alleen soms heb je gewoon iemand nodig die je het juiste zetje in de rug geeft als je het even niet meer ziet zitten of als de dagelijkse gang van zaken je aandacht van het project afhaalt.

Zorg dus dat je tijd reserveert als je een webshop laat bouwen. Reserveer in ieder geval een dag in de week voor afspraken en uitgebreide communicatie. Daarnaast zal je nog een aantal uren verdeeld over de week nodig hebben voor snelle vraagjes. Kun je dat niet waarmaken, stel dan een projectmanager aan om het proces te begeleiden. Desnoods een interim projectmanager.

Key succesfactoren

Als de webshop draait zijn er 3 key-succesfactoren die bepalend zijn voor je succes:

– Bezoekers (jargon: traffic)

– Kopers (jargon: conversie)

– Vaste klanten (jargon: retentie)

Bezoekers

Je kunt op verschillende manieren meer bezoekers trekken naar je webshop. Op het allerhoogste niveau kun je dit opdelen in betaald verkeer en niet-betaald verkeer. Als je een nieuwe webshop start, kun je het snelst bezoekers (en verkoop) realiseren door verkeer te kopen met advertenties. Op de lange termijn is het interessant om zoveel mogelijk ‘organische’ bezoekers te krijgen, maar dit kost tijd en inspanning.

Hier haal je je bezoekers vandaan:

  • Google organisch (door bloggen en tekst optimalisatie)

  • Google AdWords (betaalde advertenties)

  • Social Media organisch (organisch als je volgers hebt)

  • Social Media betaald (betaalde advertenties)

  • Offline mond tot mond (kwaliteit en klantenservice leveren)

  • Offline advertenties (betaalde advertenties) 

Conversie

Je webshop optimaliseren voor conversie doe je door je webshop en je campagnes continu te verbeteren. Ja, ook de campagnes! Je verhoogt de conversie door het ontwerp en de teksten steeds te verbeteren. Dit doe je op basis van feitelijk gedrag dat je meet in Google Analytics. Daarnaast is het van belang dat de marketing campagnes goed aansluiten op de webshop. Je hebt niets aan ‘zomaar’ bezoekers. Je hebt relevante bezoekers nodig die op zoek zijn naar jouw product. Nu of in de toekomst. Hoe je de conversie verhoogt is een te uitgebreid verhaal voor dit artikel, dus daar volgt later nog een artikel voor. Wil je die niet missen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.

Retentie

En als je bezoekers eenmaal hebt overtuigd om bij jou te kopen, moet je ervoor zorgen dat ze terugkomen of ervoor zorgen dat ze zo tevreden zijn dat ze nieuwe klanten aandragen. Dit hangt allemaal af van de service die je levert. Dat laatste wordt nogal eens vergeten, maar hoe jij omgaat met de klant is van levensbelang voor je webshop.

Lees ook ons artikel: Klantenservice: een klacht is een kans