gastblogger

Bloggers hebben vaak een groot bereik en het is dan ook niet gek dat bloggers de belangrijkste beïnvloeders van het web zijn. Als een populaire blogger een positief artikel schrijft over een van jouw producten of je webshop, dan kan dat een enorme omzetboost tot gevolg hebben. Je ziet daarom ook steeds meer webshops een alliantie aangaan met bloggers. En het zal je verbazen hoe goedkoop deze vorm van reclame is.

 

Welke blogs zijn interessant en wanneer zeg je ‘nee’?

Steeds vaker worden webshops benaderd door bloggers voor een samenwerking. Vooral als je trendy producten verkoopt. Maar je moet kritisch blijven, want het kan je veel geld kosten, weinig opleveren of zelfs je reputatie schaden. Dus tegen wie zeg je ‘ja’ en tegen wie ‘nee’? Er zijn een aantal zaken die meespelen bij deze overweging:

Bezoekers:

Vraag hoeveel bezoekers het blog per maand heeft. Afhankelijk van de investering begint het vanaf 25.000 unieke bezoekers interessant te worden. En alleen als de doelgroep 1 op 1 aansluit. Als je al een draaiende webshop hebt, kun je zelfs bij benadering berekenen hoeveel het je gaat opleveren. Volg deze stappen voor die berekening:

  • Vraag de blogger hoeveel hits een gemiddeld artikel in de eerste 30 – 60 dagen trekt. (Stel dat het er 5000 zijn.)
  • Gemiddeld klikt zo’n 1,5% van de bezoekers daadwerkelijk op een link naar jouw webshop. (Dus ongeveer 75 bezoekers.)
  • Laten we stellen dat je een redelijk converterende webshop hebt en dat 2% van al je bezoekers ook daadwerkelijk iets koopt. (Dat komt uit op 1,5 bestellingen in de eerste 60 dagen.)
  • Nu hoef je alleen nog maar je gemiddelde orderwaarde toe te voegen en je weet precies wat de samenwerking je mag kosten.

Natuurlijk is het niet helemaal zo zwart/wit. Het kan zijn dat je in jouw webshop veel herhalingsaankopen hebt of dat je op dit moment vooral bekendheid wilt verwerven. Eventueel kun je die factoren ook nog toevoegen. Verder heeft het natuurlijk ook nog SEO-waarde dat er naar jouw webshop wordt gelinkt, dus dat zou indirecte omzet kunnen opleveren. Maar met de bovenstaande berekening kun je een hele grove indicatie krijgen van het potentieel. Het is vooral belangrijk om realistische verwachtingen te hebben.

Autoriteit van een blogger

Het kan zijn dat een bepaald blog of bepaalde blogger een enorme autoriteit is in jouw markt. In zo’n geval kan het ondanks eventuele lagere bezoekersaantallen (al zijn die in dit geval meestal wel hoog) toch heel interessant zijn om een vermelding te hebben op zo’n blog. Er gelden dan hele andere percentages dan hierboven genoemd. Daarnaast kun je dan op je eigen blog laten zien dat jouw webshop door de media is genoemd. Vaak terug te vinden onder kopjes als ‘in de media’.

Wat kost het om een gastblogger in te huren?

Ook dit hangt af van de autoriteit en de commerciële skills van de blogger. Het varieert van enkele tientjes tot zelfs € 1.000,- of meer. Bij de wat jongere bloggers kun je vaak ook terecht door producten weg te geven in ruil voor een review. Wel is het zo dat je jouw product dan moet opsturen zonder enkele garantie over de inhoud en soms zelfs zonder de garantie dat er überhaupt een artikel wordt geplaatst.

Tot slot wat tips

  • Vraag de blogger om screenshots van Google Analytics, zodat je zeker weet dat de bezoekersaantallen kloppen. En natuurlijk niet ouder dan drie maanden.
  • Geef duidelijk aan wat je verwacht van de blogger en wat je er voor over hebt. Spreek een vergoeding, lengte van het artikel (minimaal 300 woorden) en planning af.
  • Vraag of je het artikel ook op je eigen blog mag plaatsen.
  • Meet achteraf wat het je direct heeft opgeleverd. Dit geeft je later een indicatie van wat je kunt verwachten.
  • Als je net je webshop opent, kun je het beste zelf wat bloggers benaderen. Het kan echt een kickstart voor webshop zijn.