Afgelopen woensdag en donderdag vond de 10e editie van de Webwinkel Vakdagen plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Dit is de jaarlijkse vakbeurs voor E-commerce Nederland. Tijdens de jubileum editie stonden de vier thema’s Customer Experience, Retentie, Omnichannel en Cross Border centraal.

Webwinkel Vakdagen

Dat de Webwinkel Vakdagen enorm zijn gegroeid de afgelopen 10 jaar is wel duidelijk. De stands worden met het jaar groter en indrukwekkender en ook de bezoekersaantallen lopen alleen maar op. Dat geldt dan ook voor deze jubileum editie. Deze dagen zijn het moment voor E-commerce Nederland om kennis op te doen over de nieuwste ontwikkelingen en trends, maar ook om contact te leggen met partners en nieuwe klanten.

Ook voor ons waren het twee geslaagde dagen waarbij wij weer veel nieuwe kennis hebben opgedaan, partners hebben gesproken en nieuwe contacten hebben gelegd. Dit jaar vielen we weer goed op, met dank aan onze vijf meter hoge stand met een fel blauwe kleur.

Tijdens de beurs werden er verschillende lezingen gehouden door vakspecialisten. De sessies duurden gemiddeld een half uur waarin de bezoeker op de hoogte werd gebracht van zes verschillende thema’s te weten Marketing, Technologie, Betaaloplossingen, Privacy en Recht, Logistiek en Klantcontact, Start-up Village en Big Data.

Wat zijn de ontwikkelingen?

Tijdens de sessies werd er veel gesproken over verschillende onderwerpen van kwaliteitswaarborging van een webshop tot aan de allernieuwste technologische ontwikkelingen.

Er is al een lange tijd een strijd gaande tussen privacy en datagebruik, de lijn hier tussen is flinter dun. En juist die dunne lijn is interessant voor bedrijven. Retailers en fabrikanten kunnen door deze lijn op te zoeken, samen gaan werken om de behoefte van de consument zo goed mogelijk te voorzien. De consument geeft namelijk aan dat zij bereid is om data te delen, mits zij zeker weet dat het allemaal veilig is volgens Patrick de Zeeuw van Startupbootcamp.

Ook Philips ziet hier mogelijkheden, zij geven aan dat zij grote kansen zien in het gebruik van data en hun producten naar de gezondheidszorg. Hierbij kunt u denken aan het gebruik van uw tandenborstel en de data die wordt gekoppeld aan de tandarts. Producten en diensten worden samen gebracht om de kwaliteit te bevorderen. Maar nog spectaculairder zijn de gedachten bij een apparaat die uw gezondheid in de gaten houdt, mocht er iets niet goed zijn, dan kan er in het ergste geval automatisch een ambulance opgeroepen worden. U krijgt dan razend snel de zorg die u op dat moment nodig bent.

Verder geven verschillende sprekers aan dat het consumer decision model aan het veranderen is. De consument wordt mondiger en maakt nu op een andere manier keuzes door de mogelijkheid van het internet.

Uit onderzoek van GfK in opdracht van Shopping Tomorrow, blijkt verder dat consumenten nu 20% van hun aankopen online doen en verwacht wordt dat dit aantal zal stijgen in 2020 tot 35%. Dit biedt veel kansen en uitdagingen. Want hoe boks je hier als retailer tegen op?

Retail ondergaat grote veranderingen

Volgens Mieke Veldhuis van Bugaboo, gaat de retail enorm veranderen. Het is niet meer zo dat de consument aan het loket komt en het product ophaalt. Nee, de consument gaat online. Mieke ziet wel dat de consument de producten eerst fysiek wil proberen en zien, voordat het product online wordt besteld. De retailer werkt straks niet meer alleen op voorraad, de branche verplaatst zich meer naar advies en kennisoverdracht.

De opkomende Sharing Economy

Een andere grote ontwikkeling in de E-commerce is de Sharing Economy. Het wordt steeds populairder om producten en diensten te lenen, er is een verplaatsing zichtbaar van gebruiken naar delen of huren. Een voorbeeld hiervan is Airbnb of Uber.

Voor bestaande retailers is dit eng en velen weten niet wat ze moeten doen. Hier zien Start-ups dan ook hun kansen liggen. Het is voor de bestaande retailers dan ook belangrijk dat zij gaan samenwerken om hun gezamenlijke kennis te delen.

Belangrijke ontwikkelingen

Er is van alles genoemd deze dagen, maar de onderstaande trends kwamen veel terug.

  • Mobiel, ontwikkel voor mobiel. Als u dit niet ziet zitten, kunt u het wel vergeten volgens de grote sprekers als Google en Facebook.
  • Zet de consument centraal, de keuze van de consument wordt sterker, de consument bepaalt straks.
  • Focus op wat u uniek maakt, wat is uw unieke selling point en hoe werkt deze mee en niet tegen u.
  • Let op China, zij zijn op het moment enorm goed bezig op het gebied van M-commerce en zullen dit ook internationaal doorgaan voeren.
  • Op het moment wordt er al getest op 5G internet, dit is 1000 keer sneller dan 4G.
  • Internet of Everything, mensen en apparaten worden aan elkaar gekoppeld.
  • Wearables worden nu echt een hype, Google Glass was misschien een domper, maar de smartwatches daarin tegen maken hun opkomst.
  • Smart City & Living. Steden gebruiken internet steeds efficiënter, zo wordt het gebruikt voor het verkeer tot aan toeristen.

Met deze nieuwe trends komen uiteraard ook bedreigingen. De wetgeving loopt enorm achter en dit houdt bedrijven tegen in ontwikkeling, er zullen veel botsingen komen tussen de overheid en het bedrijfsleven. Op het gebied van bezorging zijn er ook problemen zichtbaar, vooral het laatste stuk van de bezorging kost nu ontzettend veel geld. Er zullen oplossingen bedacht moeten worden om dit te veranderen. En dan hebben we nog de drones, er zijn veel positieve kanten aan deze ontwikkeling maar het gevaar is ook dat we kunnen doorslaan in het gebruik van de apparaten.

Psychologische factoren die een grote rol spelen

Hieronder volgen een paar eenvoudige tips waarmee u uw webshop kunt optimaliseren, hierin wordt vooral gekeken naar het psychologische deel van een online aankoop van de consument.

Selectie
Bij de aankoop van een product gaat er van alles rond in het hoofd van de consument, maar u kunt het selectieproces van de consument beïnvloeden.

Consensus Hierbij helpt u de consument bij het kiezen door te laten zien wat anderen hebben gedaan. Bij twijfel kiezen mensen namelijk altijd voor de meerderheid of kijken ze naar wat anderen ervan vinden.
Gaze Cueing Stuur de ogen van de bezoeker naar iets waar u de aandacht naar toe wilt trekken. Dit ziet u bijvoorbeeld in de onderstaande afbeelding uit een experiment van Moneyou. Doordat de vrouw naar rechts kijkt, wordt u ook meteen gestuurd om naar rechts te kijken.

 

gaze cueing

 

Basket
Mensen moeten de boodschappenmand gaan vullen en hoe zorgt u ervoor dat dit aantrekkelijk is?

  • G-ending Door middel van Charm Pricing, als de prijs van een product eindigt op een 9,  denken mensen aan een Sale. Maar let op, als uw branding hier niet bij past is dit geen geschikte optie.
  • Exacte Prijs Noem de exacte prijs bijvoorbeeld €96,37 i.p.v. €90,- de consument zal nu namelijk denken dat u veel tijd heeft gestoken in een juiste berekening van de prijs.
  • Rule of 100 Bij prijzen onder de 100 euro gebruikt u percentages om de korting aan te geven, bij bedragen boven de 100 gebruikt u de nieuwe prijs.
  • Geen €-teken Uit onderzoek is gebleken dat bedrijven zoals restaurants die geen € op hun menukaart hadden, een hogere omzet werd gedraaid dan bij bedrijven die dit wel hadden.
  • Anchoring & Adjustment Zet het duurste product als eerste op de site, de prijs van het product die u echt wilt verkopen valt dan namelijk mee.

Het invullen van gegevens is ook vaak een punt waar de consument afhaakt omdat hij/zij daar geen zin in heeft, het kost te veel moeite. Dit kunt u makkelijk voorkomen door eerst alleen een emailadres in te laten vullen. Daarna wordt de klant doorgestuurd naar een nieuwe pagina en hier dient hij/zij dan wel alle gegevens in te vullen. Omdat de klant op dit moment al in het proces van het invullen zit, zal hij/zij deze tweede stap makkelijker maken.

Transactie
Het proces van betalen is ook te beïnvloeden. Mensen zijn vatbaar voor symbolen, gebruik deze dan ook. Als u ooit iets hebt gewonnen, plaats dit logo dan ook op de site. Of gebruik de creditcard logo’s, ook dit wekt vertrouwen op. Zorg er ook voor dat betalen makkelijk is, laat de klant pas op het einde de gegevens invullen.

Kortingen werken ook altijd goed, maar pas op dat u dan wel de juiste strategie kiest. Vaak werkt het niet om te zeggen dat u boven de €50,- euro gratis verzendt. Het is beter om te vermelden dat u gratis verzendt, dan maakt de hogere prijs voor de producten voor de klant vaak niet meer uit.

Post-Purchase
U wilt graag dat de klant bij u terugkomt, dit kan u doen door gebruik te maken van de orderbevestiging. Verander deze eens, zet er bijvoorbeeld in dat de klant een x aantal items bij u heeft gekocht en u dit erg op prijs stelt. Maak de mensen blij, zij zullen met een goed gevoel uw webshop verlaten en eerder terugkomen. Voedt mensen met informatie die zij belangrijk vinden in de ‘afscheidsmail’.

Webwinkel Vakdagen 2017

Volgend jaar zullen de Webwinkel Vakdagen wederom gehouden worden in de Jaarbeurs in Utrecht. We zullen dan zien of de voorspelling voor dit jaar zijn uitgekomen en welke nieuwe ontwikkelingen zich dan weer allemaal hebben voortgedaan.

Benieuwd hoe de Webwinkel Vakdagen het zelf hebben ervaren? klik hier