Categorieën
Nieuws

Het belang van goede visuele content voor jouw webshop

 

Visuele content neemt een steeds belangrijkere rol in. Diverse nieuwe onderzoeken bevestigen dit wederom. Een ontwikkeling waarmee je hét onderscheid kunt maken ten opzichte van je concurrent. Een ontwikkeling die ook steeds verder gaat. Maar tot hoever? Zover dat dit het einde van tekstuele content betekent…?

Laat ik beginnen met wat feiten, gebaseerd op de uitkomsten van diverse nieuwe onderzoeken:

Visuele content trekt een aanzienlijk groter publiek dan content met enkel tekst. Klinkt logisch, maar onderstaande cijfers tonen dit ook daadwerkelijk aan:

  • Visuele content wordt 60.000 keer sneller verwerkt door de hersenen dan tekstuele content;
  • Slechts 20% van de tekst op een website wordt gelezen;
  • 20% van de gelezen tekst blijft daadwerkelijk hangen.

Indrukwekkend, vind je niet? Wat betekent deze ontwikkeling nu concreet voor jouw webshop?

Gebruik relevante visuele content

Wat is nu relevante visuele content voor jouw webshop?

 1. Productfoto’s

Het lijkt vanzelfsprekend dat het gebruik van visuals in de zin van productfoto’s een must is voor elke webshop. Vooral wanneer het in een aankoop om het uiterlijk van het product draait. Want wie bestelt tegenwoordig nog iets online zonder het eerst gezien te hebben? Mensen worden verleid door goede productfoto’s, meer dan door een begeleidende tekst. {{cta(‘606c6d4e-dee1-4486-8f00-182872913728′,’justifycenter’)}}Toch sta ik er soms versteld van hoe vaak productfoto’s nog ontbreken: een gemiste kans!

Wat zijn dan ‘goede’ productfoto’s? Afgezien van de kwaliteit, een realistische weergave etc. van het product, is het van belang dat je je foto’s een logische bestandsnaam geeft, voorzien van specifieke zoekwoord(en) en een unieke omschrijving. Meer hierover lees je in ons eerder gepubliceerde blog ‘Je productfoto’s in Google afbeeldingen’.

 2. Productvideo’s

Steeds belangrijker wordt het inzetten van video’s. YouTube is niet voor niets zoekmachine nummer 2… Relatief wordt dit nog weinig ingezet voor webshops: een serieuze kans dus om het verschil te maken ten opzichte van jouw concurrent!

Niet alleen voor óp je webshop, maar ook als trigger náár je webshop. Berichten met video’s trekken namelijk tot wel drie keer meer inkomende links vanaf bijvoorbeeld een nieuwsbrief: de doorklikratio (ctr) van een nieuwsbrief mét video kan oplopen tot boven de 90%! Zorg er dan wel voor dat je video relevant is voor wat je in je webshop aanbiedt, anders verlaten consumenten je site meteen. Dat is niet alleen heel erg jammer, het kan zelfs consequenties hebben voor je vindbaarheid in Google!

Wanneer de consument vervolgens op jouw webshop belandt, kun je de conversie flink boosten door het plaatsen van een productvideo bij je productomschrijving. Zo’n video kan de kans op een aankoop tot wel 85% verhogen. We zijn nu eenmaal beelddenkers en willen ons een voorstelling kunnen maken bij een boodschap. {{cta(‘e526798f-6e86-41a5-b4f0-f27f94733478′,’justifycenter’)}}Of dat nou een productomschrijving is of de uitleg van een moeilijk concept of een verhaal. Met het plaatsen van een goede productvideo breng je het product in het hoofd van de consument al tot leven.

Overigens: de tips m.b.t. bestandsnaam en omschrijving voor productfoto’s gelden uiteraard óók voor video’s!

Betekent deze ontwikkeling het einde van tekstuele content?

Absoluut niet! Visuele content kan simpelweg niet zonder tekst. Een technische reden hiervoor is dat een zoekmachine als Google bijvoorbeeld (nog) geen foto of video kan ‘lezen’. Keywords en geoptimaliseerde teksten zijn gewoon nodig om visuele content te kunnen vinden.

Daarnaast hechten we nog steeds veel waarde aan (weliswaar korte) aanvullende, tekstuele informatie: denk aan reviews, blogs, informatie over het bedrijf etc. Zou je alle informatie in een video of foto willen stoppen, dan werkt dat wellicht weer averechts: specificaties van een product wil je bijvoorbeeld gewoon in één opslag kunnen lezen, zonder daarvoor een hele video of ‘tig’ foto’s te willen bekijken. Wel staat vast dat de verhouding visuele en tekstuele content verschuift waarbij visuele content steeds meer leidend wordt en tekstuele content een ondersteunende functie krijgt.

Conclusie

Zorg dus voor relevante, zoekmachinevriendelijke visuele content op je webshop, waarbij vooral videomateriaal onderscheidend kan werken. Trek het gebruik van visuele content door in eventuele nieuwsbrieven en externe websites, zodat potentiële kopers je ook vanuit deze bronnen kunnen vinden. Visuele content alleen zal echter nooit volstaan: tekstuele content blijft vooralsnog onmisbaar. Voor zowel zoekmachines als consumenten.