Gastblogger: Mark van den Berg, Marketing Manager bij MailPlus

Er is al veel over gezegd en geschreven, maar een feit blijft dat een onderwerpregel van essentieel belang is voor uw nieuwsbrief of e-mailcampagne. Waarom? Het is na de afzender het eerste wat uw publiek van u leest. En dus heeft de onderwerpregel grote invloed op de open ratio van uw mailing. Daarom in dit blog 10 statistieken en feiten over de onderwerpregel die er mede voor gaan zorgen dat u de volgende keer iets meer aandacht hieraan besteed.

Waarom aandacht besteden aan een goede onderwerpregel?

  1. 33% van e-mail- en nieuwsbriefontvangers openen een e-mail alleen op basis van de onderwerpregel. [Bron: Convince&Convert]
  1. 40% van alle geopende e-mails worden eerst op een mobile device geopend, waarbij het gemiddelde scherm maar 4 tot 7 woorden maximaal toont en dat heeft grote gevolgen voor de onderwerpregel. [Bron: ContactMonkey]
  1. E-mails met “Jij” (of u) in onderwerpregel worden 5% minder geopend dan degenen waarbij dat niet het geval is. [Bron: Sidekick]
  1. E-mails met “Free” of “Gratis” in de onderwerpregel worden 10% meer geopend dan degenen waarbij dat niet het geval is. [Bron: Sidekick]
  1. Bij e-mails met het woord “Nieuwsbrief” of “Newsletter” in de onderwerpregel zien we een afname van 18,7% in de open ratio. [Bron: Adestra]
  1. Door woorden als “Sale,” “New,” of “Video” te gebruiken in de onderwerpregel schieten de open ratio’s omhoog. [Bron: Adestra]
  1. De top 5 onderwerpregels in een recentelijk onderzoek bevatten allemaal “Re:” in de onderwerpregel. [Bron: ContactMonkey]
  1. E-mails met onderwerpregels met 30 of minder woorden hebben een bovengemiddeld open percentage. [Bron: Adestra]
  1. E-mails met onderwerpregels met 3 of meer woorden worden 15% meer geopend dan e-mails met 1 tot 2 woorden. [Bron: ContactMonkey]
  1. E-mails met onderwerpregels die exclusiviteit bieden of een bepaalde noodzaak kunnen leiden tot 22% hogere open ratio. [Bron: Email Institute]

 

Gebruik “basismotivatoren”

Die laatste is een interessante constatering, want hierin zit feitelijk een stukje psychologie verwerkt. Als u exclusiviteit biedt, boost u het ego van de ontvanger door ze ergens bij te laten horen. En als u het over een noodzaak hebt, speelt u in op de angst om iets te missen. Wij noemen dit basismotivatoren. Er zijn er vier van:

  1. Hebzucht
  • Iets kunnen verdienen
  • Ergens op kunnen besparen
  • Iets gratis kunnen krijgen
  • Kans op iets kunnen winnen
  1. Angst
  • Inspelen op onzekerheid
  • Bieden van veiligheid
  • Laatste kans op…
  • Nog 3 dagen voordat…
  1. Status
  • Inspelen op het ego
  • Erbij willen horen
  • Sociaal wenselijk groepsgedrag
  • Exclusiviteit
  1. Ontplooiing
  • Inspelen op ontwikkeling
  • Willen leren en groeien
  • Inspelen op nieuwsgierigheid
  • Kennis bieden

Wat in welke situatie het beste werkt is sterk afhankelijk van de producten, diensten of content die u biedt. Ook het type bericht dat u verstuurd is hier van invloed op (actiemailing vs. presentatie nieuw assortiment). In de reisbranche is het heel gebruikelijk om angst of hebzucht te gebruiken: “Nog enkele kamers over, boek vandaag nog” of “Of maak nu gebruik van onze vroegboekkorting en ontvang een gratis strandbal”. Automerken of exclusieve kledingmerken spelen veelal in op de status van de berijder of klant: “Skoda, Simply Clever – zoveel ruimte is ongekend” of “Hip het najaar in met de nieuwe Tommy Hilfiger collectie”.

Advies

Waar het op neer komt is: maak gebruik van de kennis en tips die we in dit blog bieden en perfectioneer uw onderwerpregels. En test deze zoveel mogelijk om te bepalen wat de beste onderwerpregel voor uw e-mailcommunicatie is. In de e-mail marketing software van MailPlus is A/B testen op onderwerpregel makkelijk toe te passen. Zo kunt u op basis van onderbouwde resultaten werken aan steeds hogere open ratio’s wat uiteindelijk leidt tot meer conversie.

Meer over MailPlus