Bedanktpagina tips[intro]Het ultieme doel in de meeste webshops is het voltooien van een transactie. De klant heeft zijn product besteld, jij hebt je geld verdiend, iedereen is blij en nu is het op naar de volgende transactie… Of toch niet? Lees in dit artikel hoe je de bedankpagina kunt benutten om nog meer uit iedere transactie te halen. [/intro]

Op het moment dat een bezoeker een transactie heeft afgerond heb je zijn vertrouwen gekregen. De klant is tevreden en verheugt zich op de komst van het zojuist bestelde product. Hij heeft daarom een positief en opgewekt gevoel. Dit gevoel speelt meestal op als de klant op de bedankpagina is beland. Dit is dus het ultieme moment om nog net even wat meer te halen uit deze klant.

5 kansen voor op de bedankpagina:

 

De upsell:

Stel je hebt net een paar nette schoenen gekocht voor € 149,95. De transactie is afgerond en je belandt op de bedankpagina. Daar krijg je nog even een bijpassende suède spray aangeboden voor slechts € 7,95. En als je de spray nu nog aan je bestelling toevoegt, krijg je € 2,00 korting. Voor iemand die net € 149,95 heeft uitgegeven is € 5,95 een koopje. Lees ook mijn artikel over Price Anchoring om de achterliggende gedachte hierbij te lezen. Klinkt interessant of niet? Probeer het eens uit en meet wat het je oplevert. Ik heb zo’n vermoeden dat je meer van die busjes spray zult gaan verkopen.

Nieuwsbrief:

Traffic naar je webshop krijgen is en blijft moeilijk. Ook als je wat meer naamsbekendheid krijgt, blijft het lastig om je bezoekersaantallen op pijl te houden. Een nieuwsbrief is een handig middel om mensen terug te krijgen naar je webshop. De bedankpagina is een geweldige plek om je bezoeker de mogelijkheid te geven om zich in te schrijven op je nieuwsbrief. Vertel daarbij wel waarom ze zich moeten inschrijven. Bijvoorbeeld omdat ze zo als eerste op de hoogte zijn van nieuwe aanbiedingen of omdat ze interessante kortingscodes ontvangen in de nieuwsbrief.

Verbinden via Social Media:

Het mooie van Social Media is dat mensen je volgen en dus net als bij de nieuwsbrief op de hoogte blijven van wat jij post. Daarmee kun je de traffic van je webshop op pijl houden of op gang krijgen. Maar Social Media voegt nog wat extra’s toe ten opzichte van de nieuwsbrief. Mensen kunnen jouw berichten weer delen met hun achterban en daarmee is je bereik ineens verveelvoudigd. Bied dus de mogelijkheid om je webshop via Social Media te volgen.

Feedback:

In een fysieke winkel hoor je wat je klanten van je winkel vinden. Deze feedback is belangrijk om je winkel steeds beter in te richten voor je klant. Maar ook vragen over het assortiment zijn waardevol. Met een webshop mis je deze feedback. Daarom is het verstandig om je bezoekers altijd de mogelijkheid te bieden om feedback te geven. Op de bedankpagina kun je er ook naar vragen. Vraag bijvoorbeeld wat een bezoeker zou veranderen aan je webshop. Het geeft je meer inzicht in hoe bezoekers je webshop ervaren. Stel maximaal drie korte vragen en het liefst zelfs maar één vraag.

Laat je gezicht zien:

Als je een nog relatief onbekende webshop hebt, bestaat de kans dat je kersverse klant een klein beetje nerveus is. Hij kan zich afvragen of hij er wel goed aan heeft gedaan om bij jou een product te kopen. Hij kent je immers nog niet. De bedankpagina is een uiterst geschikte pagina om je gezicht nog even te laten zien. Laat een foto van jou of het team zien en schrijf er een leuk stukje tekst bij dat de bezoeker een goed gevoel geeft over jouw bedrijf.

Tot slot

Pas deze tips toe en je zult merken dat de interactie tussen jou en je klant rendement gaat opleveren. Om het verschil te meten adviseer ik je om het resultaat door te meten door middel van een A/B of Multivariate Test. Experimenteer ook gerust met andere ideeën op de bedankpagina. Zo zou je ook gerelateerde producten kunnen laten zien of je weekaanbieding als je die hebt. De bedankpagina moet in ieder geval meer zijn dan alleen de regel tekst “bedankt voor uw bestelling”.