Webshop ergernissen

[intro]Ik ben dol op online shoppen en met een kleintje thuis is het ook nog eens heel erg praktisch. Ik bestel alles wat ik nodig heb eenvoudig online en het wordt netjes thuisbezorgd. Stel je voor dat je die aankopen op een drukke zaterdag in de stad moet doen! Nee, laat mij dan maar rustig achter mijn laptop winkelen. Toch gaat ook online shoppen helaas wel eens gepaard met de nodige ergernissen. Hier mijn persoonlijke top vijf.[/intro]

Ja, maar daar was ik niet gebleven!

Om maar meteen met een van mijn grootste ergernissen te beginnen. Je loopt door het aanbod van een webshop en op pagina drie (of 13!) zie je een product dat je interessant vindt, bijvoorbeeld een drinkbeker. Je klikt op het product om de drinkbeker te bekijken. Vervolgens wil je weer terug naar het aanbod om de andere opties te bekijken. Maar in plaats van terug te gaan naar pagina drie van het aanbod, word je weer op de eerste pagina gezet! Waarom? Stuur me gewoon terug naar de pagina waar ik vandaan kom.

Verstoppertje spelen met de verzendkosten

Iedereen die veel online winkelt, weet hoe irritant het is als niet meteen duidelijk is wat de verzendkosten zullen zijn. Ik weet niet hoe vaak ik een bestelling op het laatste moment heb geannuleerd, omdat ik schrok van de verzendkosten. Bij veel webshops moet je echt op zoek naar de verzendkosten of zelfs eerst een aantal stappen in het bestelproces doorlopen, voordat je ziet wat de kosten zijn. Laat me zo snel mogelijk zien wat de verzendkosten zijn en het liefst ook voor welk bedrag ik moet bestellen om helemaal geen verzendkosten te betalen.

Ik wil kunnen zien wat ik koop

Een nadeel van online shoppen is dat je het product niet vast kunt pakken, of in het geval van kleding niet kunt passen, voordat je het koopt. Je bent dus nogal afhankelijk van de productfoto’s. Heel onhandig dus als die erg klein of van een lage kwaliteit zijn. Als ik online een jurkje bestel, wil ik in ieder geval kunnen inzoomen op de foto en het liefst meerdere aanzichten van het jurkje zien. Helemaal blij word ik natuurlijk van een virtuele paskamer.

voorraad

Toch niet op voorraad

Laten we even bij dat jurkje blijven. Stel, ik zoek een leuk jurkje voor een feest. In het aanbod van webshop X vind ik precies het jurkje dat ik zoek. Ik klik op het product, bekijk de foto’s en ja, dit is m! Vervolgens wil ik mijn maat selecteren, maar ik zie dat geen van de maten te selecteren is. Wat blijkt, het jurkje is niet op voorraad. Waarom hoor/lees ik dat nu pas? Het wordt helemaal vervelend als het tweede jurkje dat ik aanklik ook niet op voorraad blijkt te zijn. Vertoon het jurkje dan niet in het aanbod of laat meteen duidelijk zien dat het niet op voorraad is. Ook handig, doe net als Zalando en bied me de optie om een bericht te ontvangen zodra het product wel weer voorradig is.

jurkje

Te weinig betaalopties

Ik ben zelf een groot fan van betalen met PayPal en als ik online een kaartje verstuur vind ik de optie eenmalige machtiging ideaal. Helaas bieden veel webshops maar één of twee betaalopties. Natuurlijk is iDeal ook handig, maar daar moet ik wel eerst mijn Random Reader, e.dentifier of accesskey pakken. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org en Innopay blijkt dat het verstandig is om verschillende betalingsmethodes aan te bieden, omdat dit conversieverhogend werkt.

Dit is mijn persoonlijke top vijf. Ik hoor graag welke ergernissen jullie hebben bij het online winkelen.

Update:

Hoe is het nu 2,5 jaar nadat ik dit blog heb geschreven? Lees het blog ‘Online shopervaring 2,5 jaar later‘.