omzetplafondEigenaren van zelfs de grootste webshops kunnen beamen dat het bestaat: Het onzichtbare en ogenschijnlijk ondoorbreekbare omzetplafond. Je webshop draait al een paar jaar en je hebt er een serieuze business van gemaakt. Waarschijnlijk heb je al mensen in dienst en heb je jezelf ontwikkeld tot een ware online marketeer. Maar ondanks de groei die je op eigen kracht hebt gerealiseerd en ondanks alle vergaarde kennis en inspanningen, lukt het je niet om je omzet naar het volgende niveau te brengen. En dat fenomeen staat bekend als ‘het omzetplafond’.

Geef niet op! Je kunt het doorbreken

Laat je niet uit het veld slaan door de term ‘omzetplafond’. Deze term doet vermoeden dat er gewoon niet meer in zit, maar niets is minder waar. Sterker nog.. het feit dat je daar nu tegenaan loopt, betekent dat je klaar bent voor de volgende stap! Een grote stap die je de ruimte geeft om weer verder te groeien. Groeien naar het niveau waar iedere ondernemer van droomt, maar de weg daarnaartoe is hobbelig. Met de onderstaande tips (afkomstig vanuit mijn ervaring, maar vooral afkomstig van wijze webshop eigenaren) kun je veel hobbels en valkuilen ontwijken.

Tip 1: Het tijdperk van aanklooien is voorbij!

Als je bij de grote jongens wilt horen, moet je denken zoals de grote jongens dat doen. En dat betekent dat je vanaf nu alleen nog maar werkt met de beste specialisten. Geen generalisten of prijsvechters meer. Je moet een team om je heen verzamelen van het hoogste niveau. Accreditaties en track records zijn van groot belang. Je gaat niet langer op zoek naar een lokale partij, maar naar de beste partij. En prijs is niet belangrijk meer… rendement des te meer. Vraag je potentiële partners hoe zij gaan bijdragen aan jouw groei en rendement. Hoe pakken ze het aan en welke successen hebben ze er eerder al mee behaald? Zijn er klanten die dat onderschrijven? Oh… en familie en vrienden tellen niet mee 😉

Tip 2: ‘Jij’ wordt ‘zij’

Wat jij vindt, is mooi meegenomen, maar vanaf nu wordt de webshop gemaakt voor je doelgroep. Die moet de shop mooi vinden, niet jij. Zij bepalen dan ook welke functionaliteiten de webshop moet bevatten. Denk je dat je een vooruitziende blik hebt? En het beter weet dan je gebruikers? Test dat dan test eerst op een selecte groep klanten… het liefst in het bijzijn van een interactie ontwerper. Nederlands beste ontwerpbureau (volgens mij dan) Concept7doet niet anders. Ze schreven er zelfs een gratis magazine over, dat je hier kunt downloaden.

Tip 3: Je bouwt een fundering geen hut

Het CMS moet eenvoudig zijn, gebruiksvriendelijk zijn, licht draaien, bla, bla, bla… Bullsh**! Als j de volgende stap wilt maken moet het CMS klaar zijn om tienduizenden en mogelijk honderdduizenden orders per maand af te handelen. Je kiest dus een CMS dat daar klaar voor is. En als het dan ietsje langzamer draait, dan investeer je gewoon in goede hosting. We zouden niet meer aanklooien, toch? Een hostingpakket van € 5,00 per maand past niet bij een webshop die straks tienduizenden orders moet verwerken. Je kiest voor kwaliteit.

Tip 4: Meten wordt nóg belangrijker

Hoe meer je bezig gaat met online marketing, hoe beter je in kaart moet gaan brengen wat het rendement is. Je moet op een andere manier gaan kijken naar je data. En natuurlijk ben je er ook meer tijd aan kwijt. Alleen zo kun je gefundeerd je geld uitgeven aan je campagnes. Laat je analytics dashboard inrichten door een pro! Met een korte uitleg erbij heb je de belangrijkste data altijd op je scherm en weet je hoe je het moet interpreteren. Geloof me, money well spent!

Tip 5: Een huis is nooit klaar

Als je de omzet ziet stijgen, ga dan niet achterover zitten om te genieten van je groei. Dit is het moment om door te pakken. Onderzoek wat de groei heeft veroorzaakt en maak een plan om dat verder uit te buiten. Ga ook aan de slag met conversie optimalisatie. Blijf meten, testen en verbeteren en blijf dat doen tot je stopt met je webshop. Je bent nooit uit-geoptimaliseerd.

Tip 6: Optimaliseer de back office

We kunnen allemaal leuk kletsen over marketing en e-commerce, maar in de praktijk zie je dat veel webshops hun klanten weer via de achterdeur wegsturen. Slechte klantenservice, slechte logistiek… het is niet meer van deze tijd. De persoon die de telefoon opneemt, heeft maar een doel… de klant vertroetelen en zorgen dat deze klant blijft.

Afsluiting

Iedere schakel in de ketting moet kloppen. Techniek, ontwerp, hosting, je partners, je klantenservice, je logistiek, je inkoop, je marketing, je positionering, je strategie… alles! Neem je complete bedrijf onder de loep en kijk kritisch naar waar verbeteringen mogelijk zijn… hoe klein ook! Iedere kleine positieve verandering kan het verschil maken. Laat je inspireren door collega’s. Benader eens een middelgrote webshop en vraag ze of je een keer een kijkje in hun keuken mag nemen. Je zult verbaasd zijn over wat dat kan opleveren.

Hebben jullie nog tips uit eigen ervaring?