De eerste maanden van 2013 vallen in tegenstelling tot vorig jaar slechter uit dan verwacht. Nu is het bekend dat de meeste omzet groei wordt geboekt in de laatste drie maanden van het jaar echter zijn wij erg benieuwd of dit een trend is of slechts incidenteel.

In januari 2012 noteerde de Nederlandse webwinkels nog een groei van 10% (PDF) precies één jaar later is dit gedaald tot 3,1%, dit is natuurlijk nog steeds een groei ondanks de slechtere economische tijden, echter is dit wel 7% lager dan een jaar geleden.

Nu is onze vraag, is dit structureel of juist van tijdelijke aard. Merkt u dit ook in uw webwinkel of is er voor u juist een stijging te merken? Wij kunnen het niet met zekerheid zeggen, toch denken wij dat webwinkels die zich focussen op een bepaald segment het beter doen dan de grote “One Stop Shop” webwinkels.

De e-commerce sector groeide volgens het CBS in 2012 in totaal 9,1%, zoals gezegd waren de laatste 3 maanden van 2012 het best met een groei van 11,6% en de maanden maart, april en september het slechts met groei tussen de 4 en 5 procent.

Wel zijn wij natuurlijk enorm blij dat we nog steeds kunnen spreken van een omzet groei in de online e-commerce branche, laat dit voor u ook een reden zijn alles nog eens goed met ons door te nemen.