De dag van de Google “Pidgeon” update; nietsvermoedend start u de computer op en kijkt u traditiegetrouw eerst naar de organische posities van uw belangrijkste zoekwoorden. Er zijn een paar mooie stijgingen te zien en geen gekke dalingen. Dan ziet u ineens een alarmbericht op Twitter voorbijkomen: Google lanceert nieuwe grote update: Google Pidgeon.

Zonder enige aankondiging was hij daar ineens: de nieuwe Google update. Op 25 juli als eerste ontdekt door Barry Schwartz van Search Engine Land die hem heeft omgedoopt tot “Pidgeon” bij gebrek aan een officiële naam. In dit artikel vertellen we wat een algoritme update precies is, wat de Pigeon update nu eigenlijk voor effect heeft en wat u kunt verwachten.

Barry-Schwartz

Wat is een Google algoritme update?

Voordat we bij de effecten komen is het handig om te weten wat de Google Pidgeon update precies is. De Pidgeon update is een grote update van het Google algoritme. Google update haar algoritme regelmatig, maar het effect van de ene update is groter dan de ander. Grote updates krijgen vaak een eigen naam zoals: Panda of Penguin. Na een nieuwe update van het algoritme vinden er vaak grote verschuivingen plaats in de organische resultaten van Google. Elke update focust op een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie.

Wat doet Google Pidgeon met de zoekresultaten?

Bij elke update in het algoritme streeft Google ernaar de meest relevante zoekresultaten te tonen aan haar gebruikers. Een van de hoofddoelen van de Pidgeon update is “het tonen van meer gebruiksvriendelijke en meer accurate lokale zoekresultaten”. Deze resultaten zullen te zien zijn in Google Maps en de normale Google zoekresultaten en zijn in de Verenigde Staten al zichtbaar. Voor Nederland is het nog even afwachten. De “carrousel” die u hieronder ziet is op dit moment ook nog niet in Nederland beschikbaar.

Google-Carousel

Volgens Google gebruikt het nieuwe algoritme honderden signalen, spellingcorrectie, synoniemen en de zogeheten Google kenniskaarten om tot betere lokale zoekresultaten te komen.

Search Engine Land vertelde vorige week hoe de Pidgeon update Yelp* haar probleem had opgelost. Waarbij directory websites nu dus al stijgingen zien in hun zichtbaarheid. Verder zijn er minder weergaven van “local packs” (Google Maps vermeldingen aan de rechterkant) en is er een lichte stijging van de “one box” (enkele lokale vermelding aan de rechterkant).

Effecten Google Pidgeon voor uw webwinkel

Bovenstaande informatie is interessant want u wilt ten slotte altijd op de hoogte zijn van de nieuwste wijzigingen bij Google. Maar welke wijzigingen moet u nu toepassen om dankzij Google Pidgeon te blijven scoren in Google?

Eigenlijk valt hier nog niks over te zeggen. Het is moeilijk te bepalen wat de effecten in Nederland zullen zijn. De bovengenoemde “carrousel” is nog niet te zien bij ons en wij kennen ook andere grote directory sites zoals Yelp. Voor alsnog kunnen we eigenlijk niks anders dan afwachten wat er in Nederland gebeurt en ervoor zorgen dat we in de ogen van Google aan “schone SEO” doen. Of te wel: ons houden aan de richtlijnen van Google. Dan hoeven we bij geen enkele update bang te zijn.

* “Yelp is een online-stadsgids met actuele informatie over de hipste restaurants, de modernste kledingzaken, de lekkerste wafels, maar ook over de beste bandenspecialist, de snelste loodgieter of de rustigste yogaleraar.” www.yelp.nl

Wilt u hoger scoren in Google?

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor uw website?
Neem vrijblijvend contact met ons op.

Contact opnemen