Google lanceerde niet al te lang geleden een nieuw product namelijk Google Shopping in Nederland is het mogelijk dat producten in zowel de organische (gratis) als betaalde zoekresultaten (Adwords) verschijnen. Sinds april dit jaar is daar een nieuwe vorm van Google Shopping advertenties aan toegevoegd: Product Listing Ads (PLA/productvermeldingen).

Gebruik maken van Google Shopping?

Neem snel contact met ons op.

Neem Contact Op

Binnen Google AdWords campagnes betekent dit dat adverteerders niet langer leen biedt op zoekwoorden, maar ook op de zichtbaarheid van de producten. Aangezien Google eind mei heeft aangekondigd dat in de toekomst alleen gebruik gemaakt zal worden van Product Listing Ads in Google Shopping, wordt het opzetten van een Google Shopping Ads campagne in AdWords steeds belangrijker. In dit blog beschrijven wij daarom in vijf stappen hoe je een dergelijk campagne succesvolle inzet met gebruik van Google Shopping en AdWords.

Product Listing Ads wat zijn dat?

Product Listing Ads of Productvermeldingen zijn op zichzelf staande advertentie-indelingen die naast standaard tekstadvertenties worden weergegeven op pagina’s met zoekresultaten van Google. Ook hier wordt op CPC-basis geadverteerd. Deze advertenties bevatten meer productinformatie – zoals een afbeelding en de prijs – zonder dat daar zoekwoorden voor worden ingekocht.

Google Shopping in Adwords

 

1. Een goede inrichting van de Google Shopping Feed

 

Een succesvolle Product Listing Ads-campagne begint bij het aanmaken van een goede Google Shopping Feed (zie ook: Google Merchant helpcenter). Hoe beter de kwaliteit van je Google shopping feed, hoe gerichter Google de producten zal matchen aan de zoekopdrachten. Enkele aanbevelingen om de kwaliteit van de Google Shopping feed te vergroten:

Om zoveel mogelijk belangrijke informatie te kunnen verschaffen aan de Google Shopping gebruikers wordt het sterk aangeraden om naast de vereiste kenmerken (Product ID, Titel, Link, Afbeeldingslink, Prijs, Omschrijving, Staat) ook de aanbevolen kenmerken toe te voegen aan je Google Shopping feed. Hiermee vergroot je de kans dat de Product advertenties ook daadwerkelijk vertoond worden.

Hier vind je variabelen die je als extra kenmerk kunt toevoegen.

Vermeld alle relevante productinformatie in de titel en omschrijving, zodat de producten die zijn opgenomen in Google Shopping beter gematcht kunnen worden aan de zoekopdrachten van de gebruikers van Google. Bovendien is het goed om de meest belangrijke informatie in de titel aan het begin te plaatsen. In dat geval wordt de meest relevante productinformatie nog weergegeven indien Google de titel inkort bij het weergeven van de advertentie. Bijvoorbeeld: de titel “ABUS TVHD50500 HD-SDI 1080p Standaard Camera” is een betere titel – indien afgekort – dan “ABUS Dag/Nacht HD-SDI 1080p Standaard Camera 110 – 240 V AC ABU TVHD50500”.

Ook raden wij je aan de Google Shopping feed dagelijks te updaten en te uploaden. Daarnaast is het ook verstandig om de feed opnieuw te uploaden op het moment dat de website wordt geüpdate. Sluit je productafbeeldingen nooit uit middels het robots.txt bestand. De kwaliteit van deze productafbeeldingen is met 400×400 pixels het meest optimaal. Check daarnaast regelmatig in je Google Merchant-account (Google Shopping account) of er problemen zijn met de data kwaliteit en of er fouten bij de verwerking van de feed zijn opgetreden. Corrigeer deze fouten, zodat alle producten geschikt zijn voor weergave in Google Shopping. Tenslotte is het noodzakelijk dat je het Merchant Center-account koppelt aan het AdWords-account. Je kunt dit doen door in het Merchant Center via de Instellingen/AdWords-gedeelte het 10-cijferige AdWords ID in te voeren.

2. PLA (Product List Ads) campagnestructuur opzetten

 

Naast het belang van een optimale indeling van de Google Shopping Feed is het belangrijk dat de Product Listing Ads-campagne volgens de optimale structuur is opgezet. Dat leggen wij uit in 4 stappen:

 

  1. Creëer in Google Adwords een nieuwe campagne voor alleen PLA’s (noem deze bijvoorbeeld: NL – Product Listing Ads). Om vervolgens productvermeldingen toe te kunnen voegen is het noodzakelijk dat er voor deze campagne de productextensies zijn ingeschakeld, koppeling hier het juiste Google Shopping account.
  2. Maak vervolgens per productgroep een nieuwe advertentiegroep aan onder de NL -PLA campagne. Een productgroep kan zijn een bepaalde productcategorie (zoals: alarminstallaties of videobeveiliging), een bepaald merk (zoals: Abus of Home-Easy), de staat van de te verkopen producten (zoals: nieuw of tweedehands) of een nieuw AdWords label (deze kun je naar eigen wil bepalen). Daarnaast kun je tot maximaal drie van deze factoren combineren (bijvoorbeeld: alarminstallaties van Abus met als staat nieuw). Door te werken met aparte advertentiegroepen per productgroep kun je binnen Adwords veel gerichter per product sturen en kun je er specifieke promotieteksten aan toe voegen.
  3. Gebruik bij het aanmaken de verschillende productgroepen altijd de “validate” knop om te achterhalen of bijvoorbeeld het betreffende merk of product ook daadwerkelijk terugkomt in je Google Shopping Feed. Hiermee voorkom je dat de advertentiegroepen geen vertoningen gaat genereren. 

    Google Shopping Validatie

  4. Maak naast de specifieke productdoelen ook één algemene PLA-advertentiegroep aan met daarin alle producten. Hiermee ben je verzekerd dat alle Google Shopping producten zijn opgenomen in de Adwors PLA campagne.

 

3. Bid Management

Product Listing Ads maken het de AdWords-adverteerder mogelijk om gericht op de zichtbaarheid van specifieke producten te bieden. Hierna volgen 4 tips voor een optimale biedtingsstrategie binnen je Google Shopping en Adwords PLA-campagne:

Als uitgangspositie voor het instellen van de max. CPC-biedtingen kun je het beste een bod instellen dat vergelijkbaar is met de CPC-biedtingen die momenteel ingesteld staan voor de ingekochte zoekwoorden.

Voor de algemene Adwords PLA-advertentiegroep die alle producten bevat, kun je het beste het laagste CPC-bod instellen dat je voor een klik op een product over hebt. Wanneer een product namelijk door Google wordt gematcht met meerdere productgroepen, wordt automatisch de PLA advertentiegroep getoond met het hoogst ingestelde bod.

Aangezien Google Shopping het mogelijk maakt om per product te gaan bieden, kaner vooraf rekening worden gehouden met de marge die op het betreffende product zit. Dus: je kan een hoger (lager) CPC-bod instellen voor producten met een hoge (lage) marge.

Bij het optimaliseren van de Adwords PLA-campagne kun je vervolgens hoger gaan bieden op goed converterende productgroepen, zodat deze advertenties vaker worden vertoond.

Vervolgens kun je het bod voor minder goed converterende producten verlagen

4. Promotieteksten toevoegen

Bij Adwords PLA-advertenties is er dan nog de optie om een promotietekst toe te voegen van max. 45 tekens. Deze promotieteksten kunnen op advertentiegroepniveau worden toegevoegd en kunnen daarmee dus per productgroep afwijkend worden ingegeven.

Twee tips die wij willen geven zijn:

Tip 1 = Maak altijd gebruik van een algemene promotieboodschap voor de advertentiegroep die alle producten target (zoals: “Gratis verzonden, morgen in huis!”).
Tip 2 = Voeg verschillende promotieteksten voor verschillende productgroepen toe. Probeer hier duidelijk je USP’s terug te laten komen en maak gebruik deze promotietekst ook voor aanbiedtingen die momenteel geldig zijn (zoals: “Alleen dit weekend 40% korting!”). Probeer te voorkomen dat bij elk productgroep een algemene boodschap terugkomt.

 

 

5. Het gebruik van uitsluitingszoekwoorden

 

Binnen een Adwords PLA-campagne is het niet mogelijk om zoekwoorden in te kopen waarop je graag vertoond wilt worden. Toch is het mogelijk om de zoekwoordrelevantie voor de Google Shopping PLA’s te beheren door het gebruik van uitsluitingszoekwoorden.
Voor het optimaliseren van zoekwoordrelevantie volg je onderstaande 3 stappen:

 

  1. Draai in AdWords een rapport uit met daarin de werkelijke zoekopdrachten voor de PLA-advertentiegroepen. Hiermee kun je achterhalen welke zoekwoorden een vertoning van de productvermeldingen triggert.
  2. Zoekwoordopdrachten die resulteren in slechte conversieresultaten, kun je vervolgens uitsluiten door deze zoekwoorden als uitsluitingszoekwoord toe te voegen aan de PLA-campagne (op advertentiegroep- of campagneniveau). Let op: het is altijd belangrijk om eerst genoeg data te verzamelen om deze beslissing te maken.
  3. Als extra optimalisatiestap kun je ook de goed converterende zoekopdrachten analyseren en op deze wijze inspiratie opdoen voor het inkopen van zoekwoorden in de overige campagnes binnen het AdWords account.

 

 

Kortom:

Product Listing Ads campagnes bieden een extra mogelijkheid tot het vergroten van de zichtbaarheid van producten. Het belangrijkste voordeel ten opzichte van het bieden op zoekwoorden, is dat je gericht kunt bieden op de zichtbaarheid van bepaalde producten.
Daarnaast ligt het doorklikpercentage (CTR) op deze advertenties vaak hoger in vergelijking met standaardadvertenties. Nog belangrijker is dat een PLA-advertentie relevantere leads kan opleveren doordat vooraf productinformatie – zoals de prijs – bekend is. Hiermee wordt de kans op een uiteindelijke conversie vergroot.