Categorieën
Algemeen nieuws

Google Product List Ads

Met Product Listing Ads (ook wel PLA ads genoemd) is het mogelijk visuele advertenties te tonen bij productgerelateerde zoekopdrachten. Boven of naast de klassieke tekstadvertenties worden producten verwant aan de zoekopdracht getoond met een productafbeelding en een prijs. Het inzetten van PLA advertenties was tot voor kort gratis, maar is tegenwoordig alleen mogelijk tegen betaling op basis van het CPC model (advertentiekosten worden in rekening gebracht bij het klikken op de advertentie). Toch is de doorklikratio (CTR) van productadvertenties doorgaans hoger dan bij normale tekstadvertenties. Omdat nog niet alle adverteerders de weg naar de product listing ads gevonden hebben is de concurrentie nog relatief laag, tijd om je producten te tonen in Google!

Voor webwinkels biedt deze nieuwe vorm van adverteren veel kansen. Je producten worden direct getoond in de zoekresultaten van Google! Het aanmaken van deze advertenties kan door een productfeed (XML-feed) in te laden in het Google Merchant center. Met verschillende extensies voor Magento enterprise is het mogelijk deze feeds automatisch aan te maken. Dit is aan te bevelen omdat Google haar adverteerders het namelijk verplicht minimaal één keer in de 30 dagen hun feed te vernieuwen. Daarnaast scheelt dit je tijd en moeite en zorgt dit ervoor dat je productadvertenties up-to-date blijven. Uiteraard is het ook mogelijk deze productfeeds handmatig op te zetten en te versturen.

Producten toevoegen

Om producten toe te voegen moet een feed ingeladen worden. Dit kan in het Google Merchant Center. Je kan er voor kiezen een feed handmatig in te laden of dit te laten automatiseren.

Elk product in een productfeed moet een aantal verplichte gegevens bevatten. Het product moet in de eerste plaats zijn voorzien van een titel. Zorg dat deze titels kloppen en zoveel mogelijk overeenkomen met de naam van het product. Daarbij moet er een productomschrijving worden meegegeven. Voeg hier relevante informatie over het product toe. Deze gegevens gebruikt Google onder andere om de relevantie van een productadvertentie ten opzichte van de concurrentie te berekenen. Wanneer de concurrentie toeneemt kan dit de doorslag geven bij het wel of niet vertoond worden (bijvoorbeeld bij een gelijk max cpc bod). Elk product moet daarnaast zijn voorzien van een unieke code. Dit kan een EAN-code zijn, maar bijvoorbeeld ook een ISBN code. Kijk dit help artikel van Google voor meer informatie over unieke product ID’s. Ook moet bij elk product worden aangegeven in welke categorie deze valt. Meer informatie over het toevoegen van categorieën vind je op deze helppagina. Uiteraard moet de advertentie zijn voorzien van een prijs, een bestemmingspagina, een afbeeldingsurl en de staat van het product (nieuw, gebruikt enz.). Het merk is optioneel maar wel aan te raden. Al deze gegevens moeten worden geplaatst in een xml structuur. Een xml feed voorbeeld:

Zet met bijvoorbeeld kladblok alle producten in een XML structuur en sla het feed op als .XML bestand (bijvoorbeeld feed.XML). Upload het bestand vervolgens op je website (via ftp) en laad deze in het Google Merchant Center. De productadvertenties moeten nog worden gekeurd door Google en gekoppeld aan je Google Adwords account voordat deze worden vertoond.

Wanneer er regelmatig wijzigingen aangebracht worden in je webshop verdient het automatisch genereren en inladen van een feed de voorkeur. Laat Magento een feed genereren en Google deze regelmatig opnieuw ophalen.

Koppeling met Google Adwords

Wanneer de producten in het Google Merchant center zijn geplaatst moet het account gekoppeld worden met Google Adwords. Voeg daarvoor je het id van het gewenste Adwords account toe in het Merchant Center. Het account-id vind je rechtsbovenin in Google Adwords.

Aanmaken PLA campagne in Google Adwords

Vervolgens moet er binnen Google Adwords een product listing ads campagne aangemaakt worden. Bij het aanmaken van een nieuwe campagne kan deze optie worden geselecteerd:

Stel verder een campagnebudget in en een standaardbod voor elke advertentie. Als laatste stap moet vervolgens nog het Google Merchant Account worden geselecteerd waaruit Adwords de advertenties moet ophalen. Dit account is pas zichtbaar wanneer in het Google Merchant center het Adwords account gekoppeld is. Dit hebben we al gedaan in een vorige stap.

Klaar!

Nadat alle producten zijn goedgekeurd door Google worden de advertenties vertoond in Google. Wacht een paar dagen af en bekijk de campagneresultaten in Google Adwords om zeker te weten of alles goed is gegaan. Mocht het onverhoopt niet lukken, neem dan gerust contact met ons op. Onze E-commerce consultants helpen je verder.

In een volgende blogpost gaan we je uitleggen hoe je meer controle kan krijgen over je productadvertenties door deze in te delen in advertentiegroepen.