Wat heeft u nodig om een Google Shopping Campaign op te starten en hoe houdt u hier de controle over? In ons blog ‘Google Shopping: heeft u zelf de controle?’ op Twinkle geven we handvaten over hoe u controle over uw campagnes houdt en wat er voor nodig is. Hieronder volgt een korte samenvatting van het blog.

Bij een Google Shopping Campaign worden uw advertenties met de naam van de webshop, de naam van het product en de prijs getoond. De voorganger van de Google Shopping Campaign is Product Listing Ads. Het grote verschil hiertussen is dat het met een PLA niet mogelijk is om per product een eigen campagne op te zetten, wat met een Shopping Campaign wel mogelijk is.

Welke zaken zijn belangrijk en heeft u zelf in de hand?

  1. U heeft een Google Merchant Center-account nodig, deze is te koppelen aan het Adwords-account.
  2. De feed moet worden ingesteld met de producten waar u graag voor wilt adverteren.
  3. Er zijn een aantal zaken die verplicht in de feed horen te staan zoals de titel, omschrijving en de prijs van het product.
  4. Aanhangende Adwords-campagnes zijn ook van belang voor het tonen van de producten via Google Shopping.

Waar heeft u minder of geen controle over?
Er worden veel eisen gesteld aan een feed, afhankelijk van de branche waarin u actief bent. Belangrijk is dat Google uw feed als hoogwaardig gaat beschouwen. Het is op het moment nog niet duidelijk wat Google allemaal meeneemt bij het vertonen van de producten, dus zorg ervoor dat de zaken die u in eigen hand hebt optimaal worden uitgevoerd.
Ook zullen producten alleen worden geactiveerd in Google Shopping als de zoekopdracht op het specifieke product een commerciële intentie heeft volgens Google. Bovendien moeten er genoeg producten zijn die aan de zoekopdracht voldoen, omdat de consument de keuze moet krijgen tussen verschillende aanbieders.

Kosten
Op het moment ligt de klikprijs voor een Google Shopping Campaign nog onder de klikprijs voor een gewone tekstadvertentie, maar is deze sinds de uitrol in Nederland aanzienlijk gestegen. In de toekomst is het mogelijk dat u meer betaald dan voor uw andere advertenties.

Meer informatie? Het volledige blog is te lezen op Twinkle.