Het blijft lastig om inzichtelijk te krijgen wat een klik op uw Adwords advertentie daadwerkelijk oplevert. Een daadwerkelijke conversie in de webshop is prima meetbaar, maar wat als een webshop bezoeker de fysieke locatie bezoekt en daar een aankoop doet? De klik op de advertentie kan dan lastig geattribueerd worden aan de fysieke aankoop.

Voorafgaand aan een bezoek zoeken potentiële klanten vaak telefonisch contact. 70% van alle mobiele gebruikers heeft wel eens telefonisch contact gezocht met een adverteerder naar aanleiding van een zogeheten search advertentie. Het was al mogelijk binnen Adwords call-extensies in te zetten (een telefoonnummer toevoegen aan uw search ad) en deze te meten als een conversie na een bepaalde gespreksduur. Dit laatste is mogelijk door elke Google gebruiker een ander doorschakeltelefoonnummer te laten zien.

Dit principe was nog niet mogelijk voor het telefoonnummer op een website of webshop. Google maakt het nu mogelijk om op uw webshop of website een uniek doorschakelnummer te tonen aan elke gebruiker afkomstig uit Google Adwords. Wanneer men vervolgens binnen 90 dagen contact opneemt via dit nummer ziet u dat weer terug in de Adwords rapporten.

Op deze manier wordt dus beter inzichtelijk wat een klik op een advertentie te weeg kan brengen. Iemand die graag een afspraak wil maken om de fysieke locatie te bezoeken heeft namelijk een grote kans om later alsnog te converteren.

Om deze functionaliteit in te zetten zal er een code regel moeten worden toegevoegd binnen de webshop. In Frankrijk, de UK, Duitsland, Spanje, de Verenigde Staten en Australië is de functionaliteit al beschikbaar. Het is nog even afwachten wanneer deze functie ook in Nederland kan worden ingezet.