E-mailmarketing Google Inbox Guapa E-commerce

Ben jij een van die earlybirds die al Google Inbox gebruikt? Google Inbox is een nieuwe service van Google. In Google Inbox worden de e-mails gebundeld die bij elkaar zouden kunnen horen, op deze manier houd je je inbox overzichtelijk. Sommige e-mails zijn voorzien van zogenaamde ‘highlights’: updates over bijvoorbeeld je bestellingen of reserveringen. Ook worden afbeeldingen al in de onderwerp regel getoond. Op deze manier heb je alle informatie overzichtelijk bij elkaar, zonder dat je de berichten al hoeft te openen!

Deze nieuwe service biedt voor webshopeigenaren leuke nieuwe mogelijkheden! Doordat de informatie over een bestelling al in de onderwerp regel wordt weergegeven, is het voor de koper in één oogopslag overzichtelijk wat hij of zij besteld heeft, wat dat ook alweer kostte en met een foto is ook duidelijk hoe dit item er ook alweer uitzag. Het is zelfs mogelijk de verzendstatus van bestellingen in te stellen in de onderwerp regel, zodat ook deze informatie voor je klanten snel en overzichtelijk in te zien is!

Google Inbox view order Guapa E-commerceGoogle Inbox track order Guapa E-commerce

Doe je voordeel met Google Inbox als webshopeigenaar!

Wanneer je als webshopeigenaar goed omgaat met deze highlights, kun je hier zeker je voordeel mee doen! Je kunt een positieve koopervaring in stand houden, door je mailing goed in te richten. Uiteindelijk zal dit leiden tot een meer positieve associatie van de klant met jouw shop.

Omdat klanten worden overspoeld met mails van een enorme hoeveelheid afzenders, is het van belang dat je goed opvalt tussen deze bulk. Dat kan op verschillende manieren:

– Zorg voor een opvallende onderwerpregel: Omdat in Inbox alles draait om het onderwerp van de mail, is deze cruciaal. Aangezien e-mails worden geclusterd in een aparte map, is de klant nog een klik verder weg van, bijvoorbeeld, je nieuwsbrief. Mensen hebben een aandachtsboog van slechts 8 seconden, dus je hebt maar weinig tijd om een goede indruk te maken. Besteed dus genoeg aandacht aan het onderwerp van je mail, bijvoorbeeld met een ‘disruptive’ onderwerp regel: ‘Gezocht: 25 jarige met 40 jaar ervaring!’.

– Personaliseer de afzender: Op de overzichtspagina van de bundel staat alleen de afzender. Wanneer je dus vanuit een persoonlijke naam je nieuwsbrieven verstuurt, voorkom je dat je in een mogelijke bundel ‘Aanbiedingen’ onpersoonlijk overkomt. Op deze manier val je op tussen de rest van de aanbieders, wat mogelijk leidt tot een hogere conversie van je nieuwsbrief. Zorg er dus voor dat je e-mailsoftware gebruikt waarin je de getoonde afzender zelf kunt aanpassen!

– Segmentatie: Relevantie van je e-mails is belangrijker dan ooit. Dat bulkmail al lang achterhaald is, is wel duidelijk. Zorg ervoor dat je aanbiedingen daadwerkelijk interessant zijn en dat nieuwsbrieven ook echt relevante informatie bevatten voor de ontvanger. Zo zorg je dat het cluster ‘Aanbiedingen’ niet bij voorbaat al wordt genegeerd door de ontvanger en dat het voor de lezer ook daadwerkelijk interessant is om je mails te openen.

Voorlopig werkt Inbox, net zoals Gmail in de beginfase, met een uitnodigingssysteem. Dit betekent dat je door iemand uitgenodigd moet worden om toegang te krijgen tot de service en is de service enkel voor Gmail-gebruikers beschikbaar. Ken je niemand die Inbox gebruikt? Dan kun je ook een mail sturen naar inbox@google.com, wellicht krijg je bij de volgende batch een uitnodiging, maar dat kan Google niet garanderen…