Google Author

[intro]Let me introduce Google Author! Misschien wel de grootste verandering in het algoritme van Google ooit! Dat klinkt revolutionair en dat is het ook. Het Google Authorship wordt misschien wel de belangrijkste asset van de marketeer. Ik deed onderzoek naar wat Google Author is, hoe je het gebruikt en hoe je in aanzien kunt stijgen.[/intro]

Wat Google Author anders maakt dan ieder ander algoritme is dat Google Author content koppelt aan de auteur en op basis van een een algoritme beoordeelt Google de autoriteit van de auteur. Dat gebruikt Google weer om andere content van deze auteur te waarderen. Met de komst van Google Author kun je nu als persoon autoriteit opbouwen op een bepaald gebied. Het mooie is dat ook gastblogs worden meegenomen in de weging.

Oké, een stap terug: de geschiedenis

In 2005 heeft Google een patent aangevraagd genaamd “Agent Rank”. Het patent beschrijft een aantal parameters die het mogelijk maken om vast te stellen hoeveel autoriteit een auteur heeft met betrekking tot een bepaald onderwerp. Nu beter bekend als Author Rank.

De grootste uitdaging voor Google is altijd al het filteren van spam en crappy content geweest. Voor de Author Rank moest Google de waarde van content beoordelen op basis van ‘koude’ feiten die makkelijk te beïnvloeden waren. Je kon wat spelen met keywords en teksten en later werd ‘linkbuilden’ de methode om hoger in Google te komen. Met Google Author wordt de menselijke factor toegevoegd aan het algoritme.

Hoe werkt Google Author?

Google Author is heel nauw verweven met Google+, het sociale netwerk van Google. Je Google+ account is namelijk je ‘author profile’. Naar dat profiel moet je verwijzen vanuit de artikelen die je schrijft. En andersom verwijs je vanuit je profiel naar de websites waar je een bijdrage aan levert.

Google weet daardoor welke artikelen door jou geschreven zijn en omdat jij vanuit je profiel ook verwijst naar de websites waarop jouw content te vinden is, weet Google ook zeker dat jij echt de auteur bent. En daarmee is het verwijzingsrondje rond. De tweerichtings-validatie is belangrijk omdat slechte content je autoriteit negatief kan beïnvloeden.

Om het auteurschap van een artikel te claimen moet je de volgende tag toevoegen aan je artikel: <rel=”author” link=”jouw-googlplus-url” />.  Schrijf je voor een blog waar je geen invloed hebt op de html dan kun je in de ‘over de auteur’ sectie een link naar je Google+ pagina opnemen. Het voordeel van het opnemen van een Google+ link in de ‘over de auteur’ tekst, is dat je foto dan in de zoekresultaten naast het artikel verschijnt, zoals hieronder te zien is.

Google Author

Google Author rank verhogen

Als je beschikt over specifieke kennis die waardevol is voor anderen en je bent bereid om dat te delen dan is het niet heel moeilijk om je Author rank te verhogen. Als je goede content creëert zullen mensen naar je content linken, het een +1 geven, delen via andere social media en op je content reageren. Dat is de basis van Google Author. In de schets hieronder zie je met welke factoren Google jouw content waardeert:

Google Author

Gevolgen voor SEO

Oke, dus Google Author wordt (of is zelfs al) belangrijk. Maar voor wat? Wat gaat het opleveren? Omdat het een Google-ding is ligt het voor de hand dat het iets te maken heeft met vindbaarheid… and guess what… het is goed voor de vindbaarheid! Wil je precies weten hoe Google Author de zoekmachine optimalisatie beïnvloed? Lees dan het artikel van SeoMoz: How Authorship (and Google+) will change linkbuilding

Het is namelijk zo: als je autoriteit als auteur stijgt,  worden je artikelen hoger gerankt door Google. En dat zal ervoor gaan zorgen dat je artikelen beter gevonden worden. Wanneer dit allemaal effect zal gaan hebben? Als ik de bronnen mag geloven die ik voor dit artikel heb geraadpleegd nog 6 tot 9 maanden.

Coming soon!

Binnenkort een artikel over hoe je Google Author in je online strategie kunt verwerken, inclusief stappenplan. Schrijf je in op de nieuwsbrief om het niet te missen (check sidebar).