Categorieën
Algemeen nieuws

Google Analytics Enhanced E-commerce

Google Analytics Enhanced E-commerce nu echt uitgerold

Internet is tegenwoordig onmisbaar en e-commerce is booming. Om de statistieken bij te houden experimenteerde Google een tijdje geleden met de functie voor verbeterde e-commerce (Google Analytics Enhanced E-commerce). Inmiddels heeft Google op 10 november dit jaar de tool echt gelanceerd. De bugs en andere zaken die niet geheel werkten volgens plan zijn opgespoord en verhopen. De tool zorgt ervoor dat u de wensen van uw bezoekers beter kunt achterhalen, maar ook welke punten ervoor zorgen dat u onvoldoende converteert met uw webshop. Tezamen met het ‘Shopping Campagne Rapport’, een andere nieuwe tool in Google Analytics, kan het gedrag van bezoekers op uw website nu veel beter geanalyseerd worden. Hieronder leg ik uit hoe het werkt en welke voordelen u kunt behalen.

Customer Journey in beeld

Als eigenaar van een webshop wilt u natuurlijk zoveel mogelijk omzet draaien. Hierbij is het van essentieel belang om inzicht te krijgen in de bezoekers die actief zijn op uw site en dan met name bezoekers die daadwerkelijk op zoek zijn om een aankoop te doen. Met de nieuwe functie maakt Google het mogelijk om bezoekers exact te volgen op uw site. Dit houdt in dat u inzicht krijgt in welke stappen een individuele bezoeker onderneemt in uw webshop. Van binnenkomst tot mogelijke aankoop, het is allemaal te volgen. Ook de data over bezoekers die afhaken is van enorm belang. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat bepaalde bezoekers afhaken op eenzelfde punt. Voor u dus een reden om te kijken hoe dit kan. Op deze manier is het heel eenvoudig om remarketing toe te passen op deze bezoekers die vroegtijdig afhaken. Hieronder is een voorbeeld te zien van het betaalgedrag van bezoekers. Hierbij is precies te zien hoeveel bezoekers bij welke stap afhaken. Voor u dus een reden om hier beter naar te kijken.

Wanneer u ziet dat bezoekers in grote getalen afhaken bij een bepaalde stap, kunt u een nieuwe strategie bedenken die waardoor de bezoekers verder gaan met hun bestelling. Op deze manier kunt u meer controle houden over de customer journey. Bovendien is deze nieuwe Analytics tool ook beschikbaar en goed af te lezen op mobiele apparaten.

Productniveau

Deze tool maakt het niet alleen mogelijk om te zien welke producten toegevoegd zijn aan de winkelwagen, maar biedt ook inzicht in specifieke productpagina’s waarbij u kunt zien welke pagina’s goed en minder goed worden bekeken. Dit is echter nog niet alles, want het is ook mogelijk om te zien welk type product het best wordt bekeken op basis van dimensies die u zelf kunt aanmaken en toevoegen. Een voorbeeld is een specifieke mobiele telefoon die in meerdere kleuren, afmetingen etc. beschikbaar is. Wanneer u de gewenste dimensies heeft toegevoegd kunt u in een eenvoudig overzicht bekijken welk type telefoon met welke afmetingen, kleur etc. het meest wordt bekeken. Hier kunnen verrassende gegevens uit komen.

Implementatie

De implementatie van deze nieuwe tool kost even wat tijd. Het is namelijk niet heel eenvoudig, maar wanneer u de instellingen goed heeft staan, is Google Analytics Enhanced E-commerce een onmisbare tool voor de optimalisatie van uw webshop. Belangrijke stappen die onder andere genomen moeten worden zijn:

  • De ec.js plugin van deze tool moet gekoppeld worden aan de tracking code in Google Analytics.
  • Belangrijk is om de tracking code te updaten, omdat de oude tracking code niet samengaat met deze tool.
  • Alle pagina’s waarvan u wilt dat ze zichtbaar worden in het proces moeten voorzien zijn van deze nieuwe tracking code.

Wat zijn de voordelen van deze nieuwe tool?

  1. Ten eerste levert de implementatie van deze tool enorm veel tijdsbesparing op. U hoeft niet keer op keer via allerlei stappen en omwegen te zoeken naar de juiste pagina’s, omdat dit nu in één overzicht duidelijk is.
  2. Kostenbesparing gaat gepaard met het eerste voordeel tijdsbesparing. Wanneer er op tijd wordt bespaard, wordt er uiteraard ook op kosten bespaard. Deze kostenbesparing kan aanzienlijk uitvallen.
  3. Waar voorheen nog allerlei omwegen en vele pagina’s tezamen werden gebruikt in Analytics is dit nu overzichtelijk opgenomen door middel van de weergave van één pagina. Hierdoor heeft u meer beheersing over de gewenste gegevens.
  4. Remarketing kan worden ingezet op bezoekers of groepen bezoekers die bij een bepaalde stap veelvuldig afhaken. Het doel is om deze bezoekers alsnog te interesseren voor producten en conversies te laten stijgen.
  5. Wanneer u bijvoorbeeld ziet dat bepaalde producten erg in trek zijn wat betreft het toevoegen in de winkelmand, kunt u hier op uw pagina gebruik van maken. U kunt deze producten bijvoorbeeld bovenaan plaatsen op de productpagina.
  6. U kunt registreren of bezoekers zich in hebben gelogd als gast, of als bestaande klant bij het afronden van een bestelling.

Conclusie

Met deze nieuwe tool in Google Analytics heeft u veel beter inzicht in uw bezoekers. U kunt exact volgen waar bezoekers afhaken en wat bezoekers doen voordat ze een bestelling afronden, of juist niet afronden. De vele voordelen die deze nieuwe tool biedt zijn zeker de moeite waard om te bekijken en te implementeren in uw eigen webshop.