Categorieën
Conversie optimalisatie Online marketing

Google AdWords voor webshops: omzetgenerator of geldklopperij?

Het is bijna verbazingwekkend hoe vaak ik een webshopeigenaar tegenkom die zegt dat AdWords helemaal niet uit kan. “Ik heb het al eens geprobeerd en het leverde niets op… jah… kosten.” Ze hebben vaak een kleine AdWords campagne gedraaid voor hun webshop en hebben dat uitbesteed aan iemand die capabel leek. Dus, hoe zit het nu echt? Wel of geen AdWords voor je webshop? Kan AdWords uit?

Is AdWords interessant?

Ik ga er niet te lang omheen draaien. AdWords vertegenwoordigt gemiddeld tussen de 45-60% van de omzet van een webshop. Als je AdWords dus niet inzet, loop je dat aan omzet mis. Dat zegt natuurlijk nog niet dat het rendabel is, maar wel dat het in potentie omzet oplevert. Als je nu geen AdWords inzet, kun je dus in potentie je omzet verdubbelen. De hamvraag is natuurlijk hoe je dat kunt doen, zonder dat het ten koste gaat van je marge.

Daarom zal ik in dit artikel in de basis uitleggen wat het verschil maakt tussen een rendabele AdWords campagne en een geldslurpende campagne die vooral goed is voor de marge van Google.

AdWords is net als beurshandel

Tegenwoordig staan er geen schreeuwende mannen meer op de beursvloer die de beste deal voor hun cliënten proberen te sluiten. Het gebeurt allemaal van achter de computers. Op zich niet heel relevant, behalve dat AdWords een hele sterke gelijkenis heeft met beurshandel. Het is minstens zo complex en de prijzen van de kliks verschillen per dag. Je moet de markt en de beurs volgen om er succesvol te zijn. Daarom is het ook verbazingwekkend dat veel mensen hun hardverdiende geld aan de eerste de beste toevertrouwen.

Wil je een rendabele AdWords campagne, dan heb je een specialist nodig die van de hoed en de rand weet. En dat is niet altijd iemand die veel klanten bediend. Het is ook niet altijd degene die voor grote namen werkt. Het is die specialist die zich met niets anders bezig houdt en dagelijks de ontwikkelingen volgt. En nee… dit is geen verkoopverhaal, want we beheren zelf geen campagnes. Een bewuste keuze, want als je dat wel wilt doen, moet je zeker weten dat je de beste kunt zijn. Op dit moment werken we daarom met een specialistische partner, die niets anders doet dan AdWords campagnes beheren.

Op de beurs had je de man op de beursvloer en de man die een portfolio beheerde. Wij als e-commerce specialist beheren het portfolio, maar de specialist draait aan de knoppen. Een samenwerking die het beste van beide werelden biedt. Mijn boodschap is simpel… wil je rendement, dan kies je voor een specialist.

AdWords voor webshops

Het is belangrijk om te weten dat het niet alleen om bezoekers gaat. Belangrijker nog dan veel bezoekers, is de conversie van je webshop (lees hier wat conversie optimalisatie is). Als je namelijk veel bezoekers koopt via Google AdWords, maar je bezoekers kopen niets bij jou, dan loop je leeg op Google AdWords. Je zult dus moeten werken aan beide. Met behulp van Google AdWords trek je bezoekers naar je webshop en met conversie optimalisatie zorg je ervoor dat je je bezoekers overtuigt om bij jou te kopen.

Het mooie van AdWords voor webshops is dat je op de euro nauwkeurig het rendement van de campagne kunt meten. Dit is niet alleen heel handig om je AdWords campagne te optimaliseren, maar ook om erachter te komen waar je qua SEO op in moet zetten. Want als je eenmaal weet welke keywords verantwoordelijk zijn voor je omzet, kun je een groot deel van je marketinginspanningen concentreren op deze keywords.

Onze eigen AdWords campagnes

Naast het ontwikkelen van Magento webshops, hebben we ook nog een hostingbedrijf waar we hosting als product aanbieden. Een markt met een stevige concurrentie. Wij investeren dan ook enorme bedragen in Google AdWords om nieuwe klanten te werven. Een klik kost soms wel rond de € 8,00. In het begin hebben we een limiet ingesteld om eerst de conversie vast te stellen. Toen we zagen dat er voldoende conversie werd gegenereerd door de website, hebben we het budget voorzichtig verhoogd. Daarna hebben we vastgesteld dat de omzet (en eigenlijk marge) hoger was dan de investering in AdWords en toen hebben we het budget fors verhoogd.

Zodra je ziet dat je een campagne hebt die meer oplevert dan dat hij kost, kun je bijna ‘all-in’. Dit kun je alleen doen als je tot op de klik nauwkeurig analyseert welke investeringen, welke omzet opleveren. Ook bij ons komt ongeveer zo’n 50% van de nieuwe omzet voort uit de AdWords campagnes.

Conclusie

Als je het aan de juiste mensen over laat, is AdWords een enorme omzetbooster! Ga je zelf wat proberen of huur je een onkundig persoon in, dan kun je er straatarm van worden. Maar als je AdWords links laat liggen omdat je er slechte verhalen over hoort, zullen je concurrenten omzet van je wegkapen! Misschien adverteert jouw concurrent al op jouw bedrijfsnaam…?

Wil je weten wat AdWords voor jouw webshop kan betekenen?

Ik bespreek graag de mogelijkheden met je! Maak direct een afspraak of stuur ons een bericht.