Binnen Google Adwords heb je weinig inzicht in je concurrentie. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om te kijken welke zoekwoorden een concurrent specifiek inzet. Naast het welbekende veilinginzichtrapport geeft Google hier wel informatie over prijs. Voor elke gebruikte zoekopdracht kan gekeken worden of andere adverteerders dit zoekwoord hebben opgenomen in hun account of dat hun advertenties worden geactiveerd door een generieker breed-, “zinsdeel”- of +modified +broad zoekwoord hebben ingezet.

Door op het informatie icoontje te klikken wordt er voor elk zoekresultaat een overzicht gegeven of een advertentie is geactiveerd door verwant zoekwoord of een exact overeenkomend zoekwoord binnen het account van een concurrent.

Stap 1

Serp Nolan motorhelm

Stap 2

Serp advertentie instellingen

Stap 3

Serp advertentie overzicht

Nu wordt per advertentie aangegeven of deze is geactiveerd door een exact overeenkomend zoekwoord of een deels overeenkomend zoekwoord. Dit kan gebruikt worden om te bepalen in hoeverre concurrenten hun campagnes hebben uitgesplitst en of het noodzakelijk is op dit zoekwoord meer te bieden.

Conclusie

Dit kleine beetje informatie kan je misschien net weer meer inzicht geven in de concurrentie. Adverteert deze enkel met generieke brede zoekwoorden of zijn de campagnes en advertentiegroepen uitgesplitst. Dit geeft ook informatie over de concurrentie op een bepaald zoekwoord. Wanneer de concurrentie groot is zou elke adverteerder dit zoekwoord in zijn account opgenomen willen hebben. Dit kan bij het opzetten van een account informatie verschaffen in hoeverre een account uitgesplitst moet worden.