Dit jaar waren we namens Guapa voor het eerst aanwezig op Friends of Search 2015. Een veelbelovend event met zeer interessante sprekers. Het event had zoals de naam al doet vermoeden de focus op Search waarbij SEA en SEO beiden aan bod kwamen. Het niveau lag hoger dan een gemiddeld event en was in plaats van bevestigend ook vernieuwend en inspirerend. Helaas moesten we elk tijdslot kiezen tussen twee sprekers, waardoor we een deel van de presenties niet bij konden wonen. Daarom voor nu een korte samenvatting van de interessantste presentaties waar we bij waren.

One step ahead of the rest in Search

Na het welkomstwoord van Bas van den Beld van State of Digital was het tijd voor de eerste keynote. Mike King van iPullRank nam ons mee met zijn visie op toekomstige ontwikkelingen in zijn presentatie One step ahead of the rest in Search. Zijn tip: “Loop niet achter de rest aan, maar wees proactief en wees anderen voor”. Waar autoriteit nu nog grotendeels wordt bepaald door links zal dit in de toekomst meer verschuiven naar andere indicatoren. Het gebruikersgedrag op een website of webshop gaat steeds meer meewegen om relevantie te bepalen. Google meet dit met Google Analytics, Google Chrome en haar mobiele besturingssysteem Android. Een ander belangrijke factor wordt het aantal vermeldingen op sociale media en in e-mail. Google krijgt hier inzicht in met Gmail en Google+. Daarnaast worden Facebook (en recent) Twitter en andere sociale media geïndexeerd. Daadwerkelijk gebruik geeft informatie prijs over de relevantie van een website of webshop. Dit meet Google al meer dan tien jaar met Google Analytics. Met al deze data wordt Google steeds beter in staat om te bepalen welke sites relevant zijn. Daardoor wordt SEO minder een tactisch spel, maar meer een strategisch vak.

Quick wins for SEO that make a difference

Na de pauze zijn we naar de presentatie van Richard Baxter van Builtvisible gegaan. Hij geeft aan dat kleine aanpassingen een groot effect kunnen hebben en is daarom altijd op zoek naar mogelijkheden om een webshop of website te verbeteren. Hij nam hierbij de formule 1 als voorbeeld, waar een kleine aanpassing het verschil kan maken. Ga niet af op standaard SEO checklists maar kijk verder. Richard gaf ons een kijkje in de keuken van zijn SEO quick wins.

Tips
Een aantal zaken die wij zeker gaan meenemen bij onze technische SEO optimalisaties:

  • Vermijd 301 redirects waar mogelijk. Meerdere redirects leiden tot een mindere preformance. Wanneer een redirect plaats kan vinden in één redirect, dan verdient dit de voorkeur boven een meervoudige redirect. Redirect chains kunnen eenvoudig opgespoord worden in Screaming frog. (Slide 25)
  • Een ander punt is het redirecten van https://domein1.nl naar https://domein2.nl. Het is hierbij van belang dat het SSL certificaat van het oude domein in tact blijft. Anders is het niet mogelijk om een 301 redirect aan te maken. (Slide 16).
  • Check via Google eventuele duplicate content op subdomeinen. Met de onderstaande code brengt u eventuele develop versies van een shop of site in kaart.

    site:domeinnaam.nl -inurl:www.
    BV: site:guapa.nl -inurl:www.
  • Check pagina’s met weinig inkomende links. Wanneer ze meer interne links verdienen, link dan vaker vanaf andere pagina’s. (Slide 23).
  • Bij een migratie moeten externe links gewijzigd, in plaats van geredirect, worden naar de nieuwe locatie. (Slide 35-37)
  • Zet infographics in de vorm van afbeeldingen om in html zodat deze beter crawlbaar zijn door zoekmachines. (Slide 57)
  • Controleer eventueel duplicate images met Imageraider. (Slide 60)
  • Controleer vermeldingen zonder backlink en verzoek alsnog om een link. (Slide 61)
  • Een samenvatting van zijn presentatie over SEO quick wins kunt u vinden op zijn blog.

    Creative PPC Automation using API and Adwords scripts

    Na deze SEO presentatie hebben we de presentatie van Evert Veldhuijzen over PPC automation bijgewoond. Hij heeft ons meer inzicht gegeven in het automatiseren van Adwords. Dit met behulp van Adwords scripts en de Adwords API. Evert maakt gebruik van externe API’s om zijn Ads op of af te bieden op basis van het weer of de voorraad. Ook handelt hij gebeurtenissen af in zijn Adwords accounts met taken in projectmanagement software door bijvoorbeeld een taak aan te maken wanneer de CPA van een zoekwoord te hoog wordt.

    Om een API key voor de Adwords API te ontvangen moet de applicatie over een groot aantal minimale functionaliteiten beschikken voordat deze wordt goedgekeurd. Een oplossing van Evert om dit te omzeilen is de functionaliteiten niet te bouwen maar de vereiste ‘printscreens’ hiervan met photoshop te faken.

    Aan het eind geeft Evert met de nieuwste updates in Google Adwords een mogelijkheid om met 2 advertenties elk product te vertegenwoordigen in het account met behulp van een Google Drive spreadsheet en dynamische URL’s.

    Beyond Search: The next playing fields for marketing tech geeks

    Daarna hebben wij nog de zeer interessante presentatie van Pascal Fantou bezocht. Deze presentatie ging over Growth hacking. Dit is een combinatie van marketing, IT en data. Door deze slim te bundelen haalt u uit ieder meer dan de som der delen.

    Dit was een zeer interessante presentatie specifiek voor de tweak geek. Voor een groot deel van de zaal waren de handreikingen die Pascal deed nieuw. Pascal gaf daarbij enkele voorbeelden van techniek die de resultaten beïnvloeden.

    Zo legde ze bijvoorbeeld uit dat wanneer een e-mailprovider een webshop op de blacklist zet, dat dan de transactionele e-mails niet binnen komen. Conversies kunnen daardoor uitblijven. Door de e-mailproviders van klanten bij te houden kan een dergelijk probleem in een vroeg stadium opgemerkt worden.

    Pascal vertelde ons daarnaast meer over Javascript voor Adwords scripts en Boomarklets, reguliere expressies voor log file data filtering en Google Analytics filtering, APIs en Browser automation.

    De presentatie van Pascal Fantou is te bekijken via SlideShare.

    Dit was het voor nu. We hebben erg genoten van deze dag en hopen er volgend jaar weer bij te zijn. Met de nieuw verkregen inzichten gaan we eerst aan de slag!