SEO tekstje

“En dan hier nog een SEO tekstje” Dit hoor ik tegenwoordig heel vaak. Als webshopeigenaar leer je dat je webshop bepaalde content nodig heeft, om vindbaar te worden in Google. En een paar jaar geleden deed een ‘eenvoudig’ SEO tekstje op je productpagina dan ook wonderen. Het maakte niet uit of dat dan een weinig inspirerende tekst was, als het keyword er maar lekker vaak in stond. Helaas levert je dit vandaag de dag niet zoveel meer op. Sterker nog, het kan je zelfs posities en conversies kosten.

Geen SEO tekst meer dus?

Het algoritme van Google wordt continu verbeterd, zodat het steeds meer als een menselijke bezoeker naar je website kan kijken. Google wordt dus ook steeds beter in het herkennen van content die puur en alleen is toegevoegd om een betere positie in de zoekresultaten te behalen. Een paar regels tekst vol keywords toevoegen aan je pagina’s is dan ook niet meer nuttig. En geef toe, voor je bezoekers voegen die teksten weinig toe.

Toch blijft het een feit dat een zoekmachine content nodig heeft om te kunnen bepalen waar een pagina over gaat en voor welke zoekopdrachten de pagina relevant is (zie ook de statement van Google verderop in deze post). Het is dus nog steeds belangrijk om na te denken over de juiste keywords voor een pagina en die keywords te verwerken in de content op je pagina. Maar dan niet enkel in een ‘SEO tekstje’ dat je ergens onderaan de pagina verstopt. Verwerk de keywords bijvoorbeeld in de meta-title, in de alt tag van je afbeeldingen, in de anchortekst van interne links naar de pagina en in de content op de pagina. Want dat je geen lelijk SEO tekstje moet plaatsen, betekent niet dat je helemaal geen content moet plaatsen.

 

seo tekst rode wijnglazen
Voorbeeld van een typische SEO tekst op wijnglazenstore.nl

Welke content zet je dan wel op je pagina?

Verplaats je in je bezoekers en bedenk welke content:

  • kan overtuigen om je product of dienst te kopen (benoem voordelen van het product of de dienst en vertel ook waarom ze dit vooral bij jou moeten kopen)
  • kan helpen bij het vergelijken van meerdere producten (geef de specificaties van een product en leg uit voor wie het product geschikt is)
  • ervoor kan zorgen dat ze jouw merk / jouw shop sympathiek gaan vinden, zodat ze je een volgende keer weer weten te vinden.

Je ziet het al, dit kost heel wat meer tijd en moeite dan het schrijven van een generieke SEO tekst, maar deze content levert je dan ook daadwerkelijk wat op. Niet alleen Google, maar ook je bezoekers kun je met deze content overtuigen. Vraag je copywriter dus niet om SEO tekstjes te schrijven voor al je productpagina’s, maar vraag hem of haar om teksten te schrijven die het product omschrijven, die bezoekers helpen om een goede keus te maken en die uitleggen waarom iemand het product in jouw webshop moet bestellen. Vraag je copywriter ook goed na te denken over geschikte keywords en om deze mee te nemen bij het schrijven van de teksten.

Wat zegt Google hierover?

Google geeft zelf ook aan dat er niets mis is met SEO (Search Engine Optimization) en dat optimaliseren voor de juiste keywords ervoor zorgt dat Google en dus ook je bezoekers je webshop beter kunnen vinden. Maar schrijf je alleen maar teksten voor Google en knal je die vol met keywords, dan zal Google je juist benadelen.

Quotes uit een statement van Google op het Google Webmaster Central Blog:

Google has said before that search engine optimization can be positive and constructive. Effective SEO can make a site more crawlable and make individual pages more accessible and easier to find. SEO includes things as simple as keyword research to ensure that the right words are on the page, not just industry jargon that normal people will never type.

“White hat” search engine optimizers often improve the usability of a site, help create great content, or make sites faster, which is good for both users and search engines. It can also mean good marketing: thinking about creative ways to make a site more compelling, which can help with search engines as well as social media.

The opposite of “white hat” SEO is something called “black hat webspam”. In the pursuit of higher rankings or traffic, a few sites use techniques that don’t benefit users, where the intent is to look for shortcuts or loopholes that would rank pages higher than they deserve to be ranked. We see all sorts of webspam techniques every day, from keyword stuffing to link schemes that attempt to propel sites higher in rankings.

Conclusie? GEEN SEO tekstje, WEL relevante content die je belangrijkste keywords bevat

Meer lezen?

Lees ook onze blogs SEO copywriting: Moeten we daar iets mee? En Content marketing voor webshops.