Wij worden dagelijks benaderd door de zogenaamde ‘gelukzoekers’ die hopen een graantje mee te pikken van die gigantische bedragen die op internet worden uitgegeven. Meestal wordt de droom om een webshop te starten aangewakkerd door een succesverhaal van iemand anders. Wat veel mensen vergeten is dat er tegenover elk succesverhaal wel 10 mislukkingen staan. In dit artikel leg ik je uit hoe jij je kansen kunt vergroten om wel een succesvolle webshop te starten.

Mocht je de website nog niet bestudeerd hebben… wij zijn gespecialiseerd in het helpen van webshop eigenaren die de volgende stap willen maken met hun webshop. Het zijn meestal geen starters, maar ondernemers die hun eerste meters al hebben gemaakt. Het mooie voor jou als starter is dat wij wel een goed beeld hebben van wat deze ondernemers vaak goed hebben gedaan tijdens de start van hun webshop. Dit zijn de ‘best practices’ voor het starten van een webshop.

1. Een webshop starten is geen projectje… je start een bedrijf en je zult tijd en geld moeten investeren

Dit is de grootste valkuil waarin veel webshop starters in vallen. Ze denken dat als ze een webshopje online knallen, de omzet vanzelf komt. Maar niets is minder waar! Zie de webshop als de afwasborstel… alleen door die borstel te kopen, krijg je de vaat niet schoon. Natuurlijk… het begint met aanschaf van die borstel, maar daarna moet je daadwerkelijk de vaat doen.

Bij een webshop starten is dat niet anders. Je laat een webshop bouwen en daarna ga je je bedrijf runnen. Je gaat doen aan marketing, communicatie en je blijft continu investeren in het verbeteren van de klantbeleving.

Ik zeg niet dat je geen webshop kunt starten naast je werk of dat je astronomische bedragen aan budget moet hebben, maar wel dat je er vol in moet stappen. Doe je het naast je werk? Zie het als een tweede baan. Iedere avond werk je minimaal 2 uur aan je webshop, in de weekenden reserveer je tijd om je webshop te runnen, op verjaardagen vertel je over je webshop en je vraagt mensen om het door te vertellen. En als je winst draait… dan ga je daar niet van uit eten, maar investeer je dat geld weer in de marketing. Dit is geen project met een begin en een eind… een webshop is een bedrijf.

2. Als je teveel investeert in het laten bouwen van een webshop, dan kun je wel inpakken!

Deze had je vast niet verwacht op ons blog 😉 Waar veel mensen zich in vergissen, is dat ze denken dat wij onze webshops zo duur mogelijk proberen te verkopen. Absolute onzin! Een uur is voor ons een uur. En we verkopen voldoende uren om er met z’n allen goed van te eten. Wij zijn dienstverlener en verdienen meer aan jou, als jij meer gaat verdienen. Dus dat plaatst dit stukje even in het juiste perspectief.

Soms klopt er wel eens een starter bij ons aan met een zak geld. Laten we voor dit voorbeeld uitgaan van € 10.000,-. Als ik wat doorvraag komt het hoge woord eruit… ik heb 10K (K= 1000) beschikbaar om deze webshop te starten. Als ik dan even doorvraag hoe dat budget besteed moet worden, word ik vaak gek aangekeken en roept de klant zoiets als “uhm… gewoon… om de webshop te bouwen”. Ik vraag voor de zekerheid nog even of dit echt het totale budget is voor alles, inclusief de marketing. Veelal is het antwoord een twijfelachtige ’ja’. Nu start ik mijn preek-advies.

Ik begin met het verhaal over de afwasborstel en ga dan zo verder… “je moet kritischer kijken naar hoe jij je budget wilt gaan uitgeven. Je hebt maar 10K en dat moet je slim uitgeven. Als je dat niet doet, kun je er beter leuke dingen van gaan doen, want ik kan je verzekeren dat het weggegooid geld is.”

De klant heeft nu meestal rode wangetjes en heeft het gevoel dat hij zijn huiswerk niet gedaan heeft. Maar ik draag meteen een oplossing aan, want ik zeg het om ze te helpen. “je weet nog niet of je concept goed is. De klanten weten je nog niet te vinden. Investeer je geld niet in het bouwen van een dure webshop, maar in de marketing ervan.”

De klant is nu volledig de weg kwijt. Ik wil toch een webshop starten? Waar gaat dit gesprek naartoe? Het antwoord is: Een eerlijk advies. En dat luidt als volgt: “Huur gewoon een standaard webshop en zorg dat je die klaar maakt voor de ‘grote stap’. Het kost je slechts enkele tientjes per maand. Investeer de rest van je budget in marketingcampagnes, want die gaan je geld opleveren.”

3. Zodra je webshop omzet begint te draaien, wordt het tijd om slim te investeren

Een andere veel gemaakte fout is dat de ondernemer achterover gaat leunen of wordt opgeslokt door de operatie. Ze kijken nog amper een maand vooruit en zijn vooral bezig om alle ballen in de lucht te houden. En dan opeens loopt de omzet terug, de webshop wordt traag en instabiel en de toekomst wordt steeds grilliger. Gefeliciteerd… je hoort nu bij de ‘gemiddelden’. Zo sterven de meeste webshops een stille dood.

Als je webshop eenmaal begint te lopen, moet je doorpakken. Nu wordt het tijd om te investeren in een webshop die de komende jaren mee kan. Je verhoog de marketingbudgetten en maakt je klaar voor de groei. Je neemt niet alleen de webshop en de marketing onder handen, maar ook de logistiek en de klantenservice. Je pakt de hele linie aan. Je repareert het dak voordat het begint te lekken! Geloof me… je wilt echt niet wachten tot het moment dat je webshop booming is! Dan worden de drempel en het afbreukrisico steeds hoger als je een nieuwe webshop wilt laten bouwen. Probeer daarom goed aan te voelen wanneer je klaar bent voor de volgende stap! Zorg dat je webshop bouwer op dezelfde manier met je meekijkt en je adviseert over het ‘momentum’.

Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op.