E-commerce Nieuws week 27

Magento stopt met Magento Go en ProStores

Magento heeft deze week aangekondigd te stoppen met de producten Magento Go en ProStores per 1 februari 2015. Het gaat om zo’n 10.000 kleinere klanten die momenteel gebruik maken van deze producten. Deze webwinkels worden ondergebracht bij Bigcommerce, een ervaren organisatie in het migreren van Prostores klanten.

Magento go stopt

Voor de grotere webwinkels heeft Magento de Enterprise- en Community editie. Hiermee wil Magento zich richten op de grotere klanten. Er komt een opvolger van de Enterprise editie, Magento 2. Community is het open source-platform waar de meeste gebruikers een minimale omzet van 500.000 dollar hebben.

Magento stopt met go ProStores

DHL gaat pakketkluisjes verhuren/verkopen

In 2015 wil DHL pakketkluisjes verhuren en verkopen voor klanten van webwinkels. Deze kluisjes worden bij mensen in de voortuin geplaatst zodat DHL het pakketje daarin kan achterlaten. De ‘pakketbus’ van deze tijd, te huur/koop in verschillende maten. De kluisjes zijn al een succes in Duitsland. Een kluisje huren kan al vanaf € 2,- per maand en kopen vanaf € 99,-. Naast het afleveren zal het ook gebruikt worden voor het retourneren. Met een keycard kan de bezorger het kluisje openen.

Daarnaast zal DHL komen met pakketstations op (in eerste instantie 25) drukbezochte plaatsen. Waar is nog niet bekend. Het grote voordeel is dat klanten 24 uur per dag de gelegenheid hebben het pakketje op te halen. Met de verkregen pincode is het kluisje te openen.

DHL pakketkluisjes pakketstations

Bron: Tweakers

Producten goedkoper in webwinkel dan in supermarkt

Het is de angst van veel retailers. Producten die goedkoper worden aangeboden via de webwinkel van de producent dan via de traditionele retail. Nestlé is een van de eerste producenten die zijn waar tegen een lagere prijs aanbiedt in de eigen webwinkel dan in de reguliere retail. Het project staat nog in de kinderschoenen, maar het lijkt alleen maar groter te worden. Producenten zullen steeds vaker via webwinkels de concurrentiestrijd met hun eigen wederverkopers aangaan.

Nestlé heeft nu een webwinkel voor Zwitserland. Merken als Nesquick, Smarties, Maggi en Kitkat zijn online goedkoper dan bij supermarkten Coop en Migros. Concerns als Unilever en P&G hebben inmiddels ook eigen directe online verkoopkanalen die retailers als concurrent kunnen ervaren. Bij chocolademaker Lindt & Sprüngli is inmiddels een kleine tien procent van de omzet afkomstig uit directe verkoopactiviteiten.

Grote verschillen in online aankopen

In 2013 gaf 83% van de internetgebruikers tussen de 12 en de 75 jaar wel eens iets via internet te kopen, blijkt uit cijfers van het CBS . Dit komt op zo’n 10,3 miljoen Nederlanders. Daarbij gaf zelfs 60% aan in de afgelopen drie maanden nog iets te hebben gekocht. Deze frequente e-shoppers kochten voornamelijk kleding, boeken en boekten vakanties. Er zijn wel grote verschillen in aankopen als er wordt gekeken naar de leeftijd van de koper.

CBS Online Aankopen 2013 Guapa
Jongeren kopen vooral veel kleding en tickets voor evenementen. Bijna 70 % van de internet gebruikers onder de 25 jaar kochten de afgelopen drie maanden iets van kleding of sportartikelen via een webshop. Ouderen kopen ook regelmatig kleding, maar boeken ook vaak een reis of vakantie. De 65-plussers kopen bijna geen kleding online, maar boeken wel graag reisjes via internet en bestellen regelmatig boeken en tijdschriften in een webwinkel.