Deze week weer de e-commerce hoogtepunten en tips op een rij in de E-commerce NewsUpdate, met o.a. klantenservice handvest, tien usability-tips voor mobile, interviews met succesvolle e-commerce ondernemers en vier elementen om rekening mee te houden bij SEO. Vanaf volgende week versturen we de nieuwsupdate ook in een wekelijkse nieuwsbrief. Wilt u op de hoogte blijven? Schrijf u dan hier in.

Klantenservice Handvest

“Het goud van klantenservice en klantervaring ligt in het fixen van fouten en het bieden van handvaten. Het is misschien niet sexy, maar het is wel efficiënt en het levert het meeste rendement op.” – Forbes, 2014

Er wordt veel geschreven over klantenservice, maar richt aan de hand van al die lijstjes met tips maar eens een goede klantenservice in. Dat is flink puzzelen. Het team van ROBIN, online klantenservice software, heeft de oplossing. Ze zijn bezig met een uitgebreide klantenservice handvest voor e-commerce. De eerste twee hoofdstukken zijn al uitgewerkt en elke week komt er een paragraaf bij. Het eind doel is een uitgebreide roadmap die eind april te lezen is. Het handvest bestaat uiteindelijk uit onderstaande hoofdstukken.

  1. Principes – klantverwachtingen, service ambities, mythen en de drie principes – Lees het hier >>
  2. Manifesto – waarom een manifest en manifesto creëren – Lees het hier >>
  3. Strategie – volledig te lezen op 8 maart
  4. Model – volledig te lezen op 5 april
  5. Roadmap – volledig te lezen op 26 april

Tien usability-tips voor mobile

Er wordt steeds meer online besteld, dat is niets nieuws. Maar helaas zijn nog lang niet alle webshops ook gebruiksvriendelijk voor smartphones en tablets, terwijl mobile goed is voor 30% van de e-commerce omzet wereldwijd (Q4-2014). Hans Becker geeft in zijn artikel op Frankwatching 10 tips:

  1. Ontwikkel een mobiele versie;
  2. Definieer de gewenste toepassingen;
  3. Houd het gebruik overzichtelijk;
  4. Schrijf ook voor mobiel;
  5. Maak het visueel aansprekend;
  6. Onthoud: de vinger is geen cursor;
  7. Begeleid de gebruiker;
  8. Denk aan apparaatspecifieke features voor apps;
  9. Optimaliseer de winkelwagen;
  10. Bied voldoende betaalmogelijkheden.

Wilt u weten hoe andere e-commerce spelers hier op inspelen en wilt u graag meer tips? Op 12 maart staat tijdens de vierde editie van E-commerce Insights Mobile Commerce centraal. Sprekers van Loods 5, Adyen, SCOUPY en JMangoGuapa delen hun ervaringen en kennis. Met de kortingscode ‘guapa-blog‘ krijgt u 50% korting!

Interviews met succesvolle e-commerce ondernemers

Een leuk en interessant initiatief dat we deze week tegen kwamen is ViceFox. Twee enthousiaste mannen die wekelijks e-commerce ondernemers interviewen. Het eerste interview is met Stan Verhoeven van Etrias.nl. Het gaat over o.a. de voordelen van jong starten met ondernemen, extra waarde toevoegen aan de producten in een webshop, valkuilen en natuurlijk goede adviezen. Het interview beluisteren >>

Vier elementen om rekening mee te houden bij SEO

Voor effectieve zoekmachine optimalisatie is samenwerking noodzakelijk, maak vrienden en zorg voor goede relaties met stakeholders. Jill Kocher beschrijft vier elementen om rekening mee te houden bij SEO: strategie, user experience, creativiteit en development. Lees de uitgebreide omschrijving op PracticalEcommerce>>

Overige belangrijke highlights en tips:

  • Dat productaanbevelingen (suggesties) een succesfactor zijn voor e-commerce is wel bekend. Maar hoe beïnvloeden deze eigenlijk het koopgedrag? Lees hoe u hier op inspeelt en hoe u dit instelt in Magento Enterprise in mijn blog.
  • Het verslag het event Friends of Search 2015 met verschillende online marketing tips & tricks.
  • 16 Essentiële succesfactoren voor een e-commerce check-out pagina. Lees ze hier >>