Ook deze week zijn er weer nieuwtjes, trends en ontwikkelingen in de e-commerce wereld. We hebben ze voor u verzameld in onze newsupdate met deze week: een gemeenschappelijk handelsplatform voor retailers, nieuwe btw-regelingen zorgen voor chaos, Yippie! en Media Markt werken samen en tips over hoe u Google Tag Manager in kunt zetten om het bouncepercentage te verminderen.

Retailers willen gemeenschappelijk handelsplatform

Veel retailers willen een gemeenschappelijk handelsplatform om zo in te spelen op de veranderende winkelgewoonten onder consumenten. Dit blijkt uit een rapport van NRF. Deze winkelgewoonten vereisen gecentraliseerde technologieën bij verkooppunten, e-commerce, callcenters en mobiele touchpoints. De retailers willen een gemeenschappelijk handelsplatform implementeren om zo de belangrijkste elementen bij elkaar te brengen.

Het complete rapport van NRF, Ecommerce Europe en Ecommerce Foundation is te downloaden.

Back-in-stock

7 tips voor het opstellen van terug in voorraadmails

Terug in voorraadmails zijn naast de bekende welkomstmails, verjaardagmails en verlaten winkelwagen mails een goede manier om voor meer conversie op uw website te zorgen. Hieronder volgen zeven korte tips om deze te verbeteren of om deze mail aan te maken.

1. Houdt het kort en simpel
2. (Extra) aanbiedingen zijn niet altijd nodig
3. Herinner uw klant waarom hij de e-mail ontvangt
4. Voeg een afbeelding, prijs en omschrijving toe
5. Maak een duidelijke call-to-action button
6. Maak het aanmelden voor de nieuwsbrief gemakkelijk
7. Stuur een reminder

Terug in voorraadmails zijn niet alleen een handige reminder voor uw klant, u kunt ze er ook mee verleiden om een ander artikel te kopen. Door het juiste gebruik van data weet u de voorkeur (maat, kleur) van de klant namelijk. Het volledige artikel met uitgebreide tips vindt u op twinklemagazine.

Nieuwe Europese btw-regels zorgen voor chaos

Sinds 1 januari dit jaar gelden er nieuwe btw-regels voor online-ondernemers die elektronische producten verkopen zoals films, muziek en e-books. De ondernemers mogen het Nederlandse tarief van 21 procent niet in rekening brengen. Ze moeten hiervoor het btw-tarief heffen van het land waar de klant in woont. Vooral voor kleine ondernemers is deze nieuwe regeling een complete chaos.

MediamarktYippie

Yippie! werkt samen met Media Markt.

Media Markt en Yippie! werken samen aan het maken van persoonlijke aanbiedingen voor klanten. De prijsvergelijkingstool yippie! biedt consumenten twee minuten de tijd om een product goedkoper bij Media Markt aan te schaffen. De consument ziet een teller van twee minuten teruglopen waarin Media Markt de laagste prijs voor het item biedt. In deze twee minuten kan de klant gebruik maken van de speciale aanbieding.

Google Tags als hulpmiddel voor bouncepercentage

Het bouncepercentage is een van de meest gebruikte waardes in Google Analytics, maar ook meteen een van de meest eenvoudig te misinterptereren waardes. De Google Tag Manager biedt hier een oplossing voor. Door het toevoegen van een stuk code op uw website en het volgen van de volgende stappen krijgt u een beter overzicht van de bouncerate.

1. Voeg een algemene tag voor paginatracking toe met als type Google Analytics. Kies voor trackingtype ‘paginaweergave’ en klik onder activeringsregels de optie ‘alle pagina’s’ aan.

2. Voeg een tag toe van het type ‘listener voor klikken’. Klik onder ‘activeringsregels’ de optie ‘alle pagina’s’ aan.

3. Voeg een regel toe met de volgende voorwaarde: {{event}} is gelijk aan gtm.click

4. Voeg een algemene tag toe met als type Google Analytics. Kies voor tracking type ‘gebeurtenis’ en voeg de regel uit de vorige stap toe als activeringsregel. Geef een categorie, actie en label toe ter identificatie van de acties.

5. Sla de container op.

Alle kliks worden nu geregistreerd als een event. Google Analytics zal iedere klik registreren als actie. Voor meer informatie en een uitgebreid stappenplan, bekijk de blog op Emerce of de website van Google Tags.