Elke week zijn er vele nieuwtjes, trends en ontwikkelingen in de wereld van de e-commerce. Wij begrijpen dat u niet de tijd heeft om alles zelf bij te houden. Daarom verzamelt Guapa de belangrijkste feiten en bundelt deze in de wekelijkse Newsupdate. Deze week nieuws over: de groei in mobiele betalingen, kansen in webcare en e-mailmarketing voor top ondernemers in Nederland en er is een verandering opkomst in de Europese afwikkelkosten van betalingen met credit cards.

w5-1

Enorme groei in aandeel mobiel in betalingen

In het vierde kwartaal van 2014 werd ruim een kwart (25,8%) van alle online betalingen wereldwijd uitgevoerd vanaf een mobiel apparaat. Dat blijkt uit de Mobile Payments Index van payment provider Adyen. Het is een stijging van 11 procent ten opzichte van het derde kwartaal in 2014 en een stijging van maar liefst 37 procent ten opzichte van het laatste kwartaal in 2013. Vooral de laatste twee maanden werden er uitzonderlijk veel betalingen via mobiele apparaten uitgevoerd. Hierbij valt het op dat de smartphone uitloopt op de tablet als favoriete mobile device voor betalingen. Waar vorig jaar 53 procent van de mobiele betalingen via smartphone werden gedaan, is dat dit jaar al 58 procent. Hoewel er dus meer betalingen via smartphones worden uitgevoerd, is het transactievolume bij tablets wel hoger. Wilt u tips om uw e-commerce platform mobiel vriendelijk te maken? Op 12 maart delen verschillende sprekers tijdens E-commerce Insights kennis en tips over Mobile Commerce in het Spoorwegmuseum te Utrecht.

Nog veel te winnen voor topadverteerders in webcare

Een groot deel van de topadverteerders in Nederland laat kansen liggen op het gebied van webcare. Uit het Digital Dialogues Pulse onderzoek van ReturnSocial blijkt dat topadverteerders slecht reageren op vragen en klachten die via social media worden gesteld. Topadverteerders reageerden bij Facebook in 40 procent van de gevallen niet en bij Twitter zelfs in 58 procent van de gevallen. Als er wel werd gereageerd duurde dat gemiddeld twee en een half uur. Financiële dienstverleners maakten het helemaal bont, met een gemiddelde reactietijd van drie en een half uur. Op 11 juni staat Customer Service centraal bij E-commerce Insights.

w5-2

Grootste online retailers laten kansen liggen in e-mailmarketing

Er is naast webcare nog meer te winnen online. Uit onderzoek van Blinker blijkt dat Nederlands grootste online retailers nog veel kansen laten liggen op gebied van e-mailmarketing. Blinker nam alle honderd partijen uit Twinkle100 onder de loep en onderzocht hoe zij scoorden op acht best practices om websitebezoekers te converteren tot abonnees. De score hierop was soms wel even schrikken. Zo blijkt dat ruim 40 procent van de bedrijven zich niet aan de e-mailmarketing wetten houdt en dat 22 bedrijven helemaal geen mogelijkheid biedt aan consumenten om zich in te schrijven op e-mailberichten. Het volledige onderzoek is te downloaden na inschrijving op Blinker. Wilt u weten hoe goed u scoort op de e-mailmarketing best practices? U komt er achter aan de hand van onderstaande vragen.

1. Is de promotie van de nieuwsbrief prominent aanwezig op de homepage?
2. Wordt er gebruikgemaakt van e-mail fast lanes binnen navigatie (sidebar/footer) van de website?
3. Wordt er gebruikgemaakt van een pop-up registratiebox?
4. Wordt de mogelijkheid ingezet om je via Facebook aan te melden voor de nieuwsbrief?
5. Wordt progressive profiling ingezet?
6. Is er voldoende voorlichting voor inschrijving?
7. Wordt er gebruikgemaakt van een incentive om bezoekers tot actie te verleiden?
8. Wordt er gebruikgemaakt van confirmed (single) opt-in in plaats van double opt-in?

Transactiekosten voor betalingen met credit card gaan omlaag

Aan het eind van dit jaar wil het Economic and Monetary Affairs (ECON) committee van het Europese parlement de afwikkelingskosten, de zogeheten multilateral interchange fees (MIFs) verlagen. Deze afwikkelingskosten worden door banken in rekening gebracht bij betalingen via debit of credit cards. Zoals het voorstel nu ligt zullen de fees worden beperkt tot 0,2 procent (of het vaste bedrag van €0,05) voor debit kaarten en 0,3 procent voor krediet kaarten. Deze bedragen zullen gelden voor zowel binnenlandse als cross-border betalingen. Dit kan veel schelen in de kosten die (online) retailers maken aan de betalingen die worden gedaan met dergelijke kaarten.