In week 49 staat natuurlijk het Sinterklaasfeest centraal, dit zorgt voor enorme drukte in de winkels en webwinkels. Deze week alvast tips voor 2015, een record aantal pakketten bij PostNL, de samenwerking tussen Buckaroo en Afterpay, verbetering in consumentenvertrouwen en regering België stimuleert online aankopen.

Tips, tricks, do’s and don’ts voor 2015

Het einde van 2014 is al weer in zicht, dus wordt het tijd om u voor te bereiden voor 2015. Op welke punten moet u zich focussen en welke punten kunt u beter achterwege laten? Drie belangrijke veranderingen:

  • Offline en online komen steeds dichter bij elkaar met de komst van omni-channel oplossingen zoals Beacons.
  • Mobiel wordt steeds belangrijker, steeds meer consumenten bestellen hun producten via een smartphone of tablet.
  • In de logistiek veranderd er ook het een en ander, bijvoorbeeld met de komst van pakketautomaten van PostNL, same day delivery en leveringen op zondag. In het kader van ‘groen’ bezorgen zetten winkels ook vaker fietskoeriers in, met fysieke winkels als distributiecentrum.

Een aantal dingen die volgens de experts in 2015 echt niet meer kunnen zijn: het ‘hamburgermenu‘ op een desktopversie van de website, felle neonkleuren en webfonts. Meer don’ts leest u op Frankwatching. Het aanbod in lijstjes met do’s voor 2015 is groot, lees zo ook trends voor logistiek en 15 algemene trends voor 2015.

PostNL

PostNL bezorgt recordaantal paketten

PostNL bezorgde afgelopen dinsdag een recordaantal van meer dan één miljoen pakketten. Dit komt er op neer dat er bij één op de zeven huishoudens aangebeld werd door PostNL met een pakketje. Deze drukte kwam onder andere door Sinterklaas, die zijn aankopen steeds meer online doet. PostNL voorspelt dat het deze maand nog een aantal keer de grens van een miljoen pakketten zal overschrijden, want ook de kerstman zal zijn cadeau’s online kopen. Bent u voldoende voorbereid voor de kerst? In dit whitepaper van SEOshop leest u 201 marketing- en e-commerce tips die uw verkopen tijdens de feestdagen stimuleren.

Buckaroo en Afterpay gaan samenwerken

Als u bij Buckaroo aangesloten bent kunt u voortaan eenvoudig AfterPay aanbieden aan uw klanten. De eigen achteraf betaalmethode van Buckaroo, Buckaroo Betaalgarant, blijf ook bestaan. De samenwerking is ontstaan omdat klanten expliciet naar AfterPay vragen. Afterpay is marktleider op het gebied van achteraf betalen in de Benelux. Door de samenwerking kunt u straks zelf bepalen welke opties u wilt aanbieden voor achteraf betalen.

ABNOnderzoek

Korting is niet altijd de oplossing

Het consumentenvertrouwen is het afgelopen jaar gestegen van -17 naar -8, een hele verbetering. Maar merken retailers dit op macro-economisch niveau in de decembermaanden? Uit een onderzoek van ABN AMRO blijkt dat Nederlanders nog steeds voorzichtig zijn. Een overgrote meerderheid geeft aan dat ze ongeveer net zoveel te willen besteden als vorig jaar, waarbij 24% aangeeft de uitgaven te willen minderen. 87% van de respondenten geeft aan belang te hechten aan aanbiedingen en 55% geeft zelfs aan dat ze het ‘belangrijk’ of ‘heel belangrijk’ vinden om in de uitverkoop te kopen in december. Dit heeft tot gevolg dat de sale perioden vaak al eerder beginnen en langer duren. De ene sale volgt de andere op. Door deze prijsverlaging is de marge van veel winkels afgenomen en verkopen sommige winkels zelfs onder hun inkoopprijs. Alleen de consument profiteert hier op korte termijn van, op lange termijn niemand. Download de onderzoeksresultaten van de ABN AMRO voor meer informatie en tips.

49-3

Sensibiliseringscampagne in België om online aankopen te stimuleren

België is hard op weg om online aankopen te stimuleren. Ze doen dit met een sensibiliseringscampagne (bewustmakingsactie in de media) met tips over veilig online shoppen. Eén van de doelstellingen die de Europese Commissie voorlegt op ICT-vlak voor alle EU-lidstaten is dat 50% van de bevolking online aankopen moet doen in 2015. In Nederland ligt dit percentage op het moment op 69%, waar het in België nog maar 48% is. De ministers die verantwoordelijk zijn voor de actie lanceerden de campagne ‘e-shop defense’. De actie maakt consumenten duidelijk hoe ze veilig online kunnen shoppen. Dit doen ze onder andere door 10 korte, humoristische video’s op het YouTubekanaal van de FOD Economie. De filmpjes geven de consumenten tips over thema’s als persoonlijke gegevens, creditcardcode en antivirus. Door middel van deze campagne hoopt België dat consumenten meer online aankopen gaan doen, wellicht een mooie kans voor u op de Belgische markt.