Deze week in het nieuws: overtreding van de consumentenregels, online retailers gaan zelf reclameruimte bieden, tips om retouren om te zetten in klantloyaliteit, nieuwe MailPlus-release, PostNL gaat door met zondagbezorging en de top 10 Magento Extensies 2014. Lees elke week het nieuws in onze E-commerce NewsUpdate.

Let op de nieuwe consumentenregels, veel webwinkels overtreden deze nog.

Volgens de consumentenbond overtreden nog veel webwinkels de nieuwe regels voor koop op afstand. Ruim 31% van de onderzochte winkels storten het aankoopbedrag van geretourneerde producten niet binnen het wettelijke termijn van 14 dagen terug. 15 winkels hebben het geld zelfs helemaal niet retour geboekt. Het Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat ingrijpen, te beginnen met de online modebranche. De wet is in juni dit jaar aangepast waardoor de consument een aankoop binnen 14 dagen kan ontbinden en zodra de bestelling retour is moet binnen 14 dagen het geld terug geboekt worden. Als de gehele bestelling retour gaat moet de consument ook de bezorgkosten retour ontvangen. De kosten voor het retour sturen komen wel voor rekening van de consument, mits dit vooraf is aangegeven. Als u zich niet aan deze regels houdt hangt er een boete van maximaal 450.000 euro per overtreding boven het hoofd. De belangrijkste regels staan zijn terug te lezen op Emerce.

48-1

5 tips om product retouren om te zetten in klantloyaliteit

Steeds meer mensen bestellen fashion online en de vraag blijft groeien. Deze bestellingen gaan echter ook gepaard met een groot aantal retouren. Een groot probleem voor u als e-tailer. Hieronder 5 tips om dit probleem om te zetten in een kans.

Tip 1: Customer Support
Het klinkt logisch, maar zorg dat u de wensen en klachten van de klant voorop stelt in uw customer support. Het goed afhandelen van klachten is noodzakelijk om voor herhalingsaankopen te zorgen.

Tip 2: Retourbeleid
Er zijn veel verschillende onderzoeken naar het ‘beste’ retourbeleid. Maar één ding is zeker: het moet simpel zijn, de drempel moet laag zijn. Communiceer het retourbeleid duidelijk zodat klanten vertrouwen krijgen.

Tip 3: Weg van de probleemfocus
Focus u niet op het beperken van retouren, pas als u inziet hoe productretouren uw exchange-proces beïnvloeden bent u in staat klanten anders te behandelen. Maak het onderdeel van uw CRM.

Tip 4: Begrijp retourgedrag
Leer het retourgedrag van uw klanten kennen door patronen en retourgedrag te analyseren. Uit deze gegevens kunt u toekomstig gedrag beter begrijpen en voorspellen, waardoor u de marketing er beter op kunt afstemmen.

Tip 5: Verlaag on-page risico
Door gedetailleerde productinformatie te plaatsen kunt u het on-page risico verlagen. De product informatie is vaak het probleem omdat de klant het product niet kan passen, voelen en zien. Hierdoor kan het in conflict staan met de verwachtingen van de klant. Het is dus van groot belang dat de informatie en afbeeldingen een zo realistisch mogelijk beeld geven. Toon de maten duidelijk en denk aan een weergave in Guapagraden vertoning of video’s.

Lees het volledige blog en uitgebreide tips van onze marketeer Maartje Denkers op Frankwatching.

48-3

PostNL gaat door met zondagbezorging

PostNL is het eerste postbedrijf in Europa die zeven dagen in de week paketten bezorgt. In augustus zijn ze begonnen met Coolblue en BAS Group als pilot, inmiddels zijn er ook gesprekken met meerdere webshops voor deze dienst. PostNL verwacht in het 2e kwartaal van 2015 nieuwe klanten toe te kunnen voegen. PostNL speelt hiermee in op de behoefte van de consument, welke zelf wil kunnen bepalen wanneer hij/zij iets ontvangt.

Online retailers bieden zelf reclame van derde partijen op hun sites aan

Online retailers gaan zelf reclame aanbieden van derden op hun sites. Ze weten precies wie de bezoekers zijn en kunnen hierdoor relevantere reclame tonen. De bal ligt dus niet meer bij de online uitgevers, maar bij de online retailers zelf. Zo heeft Ahold zelfs al een nieuwe afdeling opgezet: de Media & Marketing-groep. Het gaat niet alleen om reclame van derden maar ook om banners voor bijvoorbeeld specifieke producten. Er is dus een duidelijke beweging te zien maar het is nog niet in te schatten wat dit voor effect heeft op de online uitgevers. Het drukt in ieder geval wel de prijzen, dit is weer in het voordeel voor u. Daarnaast is dit natuurlijk een goeie manier om zelf te bepalen welke reclame uw bezoekers te zien krijgen en kunt u er zelf aan verdienen. Meer weten? Lees het volledige artikel op Emerce.

48-2

Nieuwe MailPlus-release: meer e-mailadressen online en via mobiel verzamelen

De nieuwste release van het e-mail marketingplatform MailPlus stelt gebruikers in staat om op een slimme manier e-mailadressen te verzamelen, bestanden te laten groeien en nog betere e-mail marketingresultaten te behalen. Dit bereiken ze door het inzetten van een subscribe pop-up voor hun website of webshop. Daarnaast beschikken ze over de nieuw gelanceerde apps SignUpp (voor tablets) en SignUpp Go (voor smartphones). Hiermee kan men zich op elke locatie inschrijven op de nieuwsbrief van een organisatie. Meer informatie over de release.

48-4

Top 10 Magento Extensies 2014

Magento User Group Amsterdam heeft voor de derde keer een top 10 verkiezing gedaan van de beste Magento Extensies. Dit keer zijn er vijf categorieën. Hierbij de top drie in de categorieën: backend, frontend en marketing.

Magento Backend Extensions
1 Lesti::FPC [Gordon Lesti]
2 Pdf Customiser [Fooman]
3 AOE Scheduler [Fabrizio Branca]

Magento Frontend/Theming Extensions
1 api.postcode.nl
2 Infortis Ultimo Theme
3 Custom stock status [Amasty]

Magento Marketing Extensions
1 AW Blog [AheadWorks]
2 Checkitout! [EcomDev]
3 OneStepCheckout [OneStepCheckout]

Op supportdesk.nu staat het volledige overzicht.