Ook deze week hebben we weer handige e-commerce tips en ontwikkelingen voor u op een rijtje gezet, veel lees plezier.

Trends in online handelsplatformen zoals Amazon

Ze worden steeds groter, de online handelsplatformen zoals Amazon, Bol.com (Plaza), eBay, en Alibaba. Het is niet alleen een bedreiging voor u als retailer, maar ze bieden ook belangrijke kansen. Eurogroup Consulting heeft samen met Marktplaats Zakelijk en Shopping2020 onderzocht welke 11 trends zorgen voor deze groei. De trends in het kort op een rij.

Handelsplatformen:[row][column lg=”6″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]
1. ondersteunen het hele aankoopproces
2. convergeren in rol en functionaliteit
3. stimuleren internationalisatie
4. faciliteren kleine, lokale ondernemers
5. plaatsen de consument aan het roer
6. zijn altijd dichtbij via mobiel
[/column]
[column lg=”6″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]
7. worden steeds vaker gebruikt als outlet
8. leiden tot diverse logistieke modellen
9. vereisen nieuwe omnichannel optimalisatietools
10. en integratietools worden bron van ‘big data’
11. variëren in kostenmodel
[/column]
[/row]
Alle 11 trends zijn te lezen op Twinkle, welke kansen biedt het voor u?

banner-consumentenbond

‘Nep-aanbiedingen, weg ermee!’

De Consumentenbond let net als vorig jaar weer op nep-aanbiedingen op speelgoed tijdens de feestdagen. Grote spelers in de markt tonen misleidende kortingen, ze vermelden een hogere ‘van’ prijs waardoor het lijkt alsof de consument meer korting krijgt. Spelers als Wehkamp, Bol.com, Fonq.nl en Blokker krijgen de roe. De Consumentenbond start een actie met een rijm op YouTube om retailers aan te sporen de prijsinformatie aan te passen en consumenten te waarschuwen. Volgens de retailers is de ‘van’ prijs een adviesprijs van de leverancier. ‘De Reclamecode is heel duidelijk. De van-prijs moet ooit al eens gevraagd zijn voor het product. Het is dus misleiding. Het zou anders zijn als je duidelijk vermeldt dat het om een adviesprijs gaat’ aldus een woordvoerster van de Consumentenbond. Wehkamp gaat dan ook vermelden dat het om een adviesprijs gaat.

47-2

Mobielvriendelijk Label in Google zoekresultaten

Afgelopen week lanceerde Google het mobielvriendelijke label. Het label verschijnt in de mobiele zoekresultaten bij websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiele gebruikers. Het label zal de aankomende weken wereldwijd worden uitgerold. Daarnaast experimenteren ze met het label als ranking factor. In de meta description is de vertoning van het label te zien als tekst ‘mobile-friendly’. Er is ook getest met icoontjes, maar voor nu geven ze het (eerst) tekstueel weer.

Hoe zorgt u er nu voor dat de website mobielvriendelijk is?
1. Responsive design, de inhoud dient zich aan te passen aan verschillende schermformaten;
2. Gebruik de juiste software, geen software als Flash;
3. Schrijf en toon leesbare teksten waarbij de bezoeker niet hoeft in te zoomen;
4. Zorg ervoor dat links gemakkelijk aan te klikken zijn.

Als u hier rekening mee heeft gehouden kunt u het resultaat testen met de Mobile-Friendly Test tool van Google. U krijgt te zien in hoeverre de website geschikt is voor mobiel en wat er te verbeteren is. Daarnaast kunt u het tegenwoordig ook zien in Google Webmaster Tools bij ‘zoekverkeer’. Het is niet alleen goed voor de gebruiksvriendelijkheid, maar ook voor uw positie in Google. Google is namelijk bezig met een test om goede mobiele sites een boost te geven in ranking.

Meer te weten komen over M-commerce? De volgende editie van E-commerce Insights op donderdag 12 maart 2015 staat Mobile Commerce centraal. Noteer het alvast in uw agenda.

47-3

50% korting op E-commerce Insights

Het is alweer bijna zover, de derde editie van E-commerce Insights. Hét event voor e-commerce minded Nederland. Op 11 december staat het verhogen van traffic, conversie en retentie centraal in de Jaarbeurs Utrecht (Supernova).

Het programma van 13:30 tot 18:00 uur:
Denise Visser van Bol.com verzorgt de keynote over traffic, conversie en retentie
Thomas Ruijter van Beslist.nl spreekt met klant Athleteshop over traffic
Michel Tel van Datona spreekt over het verbeteren van conversie
Dick de Zwart van MailPlus spreekt met klant Terstal over retentie

Wilt u voordelig naar E-commerce Insights? Twitter dan onderstaande tweet en krijg 50% korting op de ticketprijs! U koopt dan al een ticket voor €25,-. Na het plaatsen van de tweet zullen we contact met u opnemen voor uw kortingscode.

Twitter_logo_blue-24x2011 dec naar @ecominsights met Bol.com, Beslist.nl, Datona en MailPlus over traffic, conversie en retentie. #ecommerce #event

Tot slot, dubbele aantal malafide webwinkels gesloten in 2014

Ook dit jaar zijn er weer flink wat webwinkels gesloten wegens oplichting van klanten. Het is zelfs al het dubbele ten opzichte van 2013, het gaat om 160 webwinkels. iDeal en waarborg keurmerken worden misbruikt. Een samenwerking tussen politie, bank en het Openbaar Ministerie moet dit bestrijden.