De e-commerce branche in constant in beweging. Elke week zijn er vele nieuwtjes te ontdekken. Wij houden u op de hoogte van de belangrijkste trends, ontwikkelingen, start-ups en andere nieuwsfeiten. Deze week in onze E-commerce NewsUpdate: Nieuwe betaaloplossing van SEOshop, Amazon in Nederland en wat verwachten consumenten nu eigenlijk op uw homepage te vinden?

SEOshop gaat zelf betalingen aanbieden

Het SaaS e-commerce platform SEOshop lanceert op 1 december de betalingsoplossing SEOshop Payment. Het idee achter Payments is simpel. Door de betalingen van de SEOshop webwinkeliers te bundelen kan SEOshop een lagere prijs voor betaaltransacties afdwingen. Iets wat voorheen enkel was weggelegd voor de grote spelers in de markt. De nieuwe betaaloplossing biedt mogelijkheden voor creditcard en iDEAL betalingen. Voor achteraf betalingen via bijvoorbeeld Klarna of betalingen via PayPal moeten de webwinkeliers wel nog zelf een samenwerking aangaan. Klanten worden trouwens niet verplicht om over te stappen, ze behouden de keuze om voor externe payment service providers te kiezen.

Amazon ook in Nederland van start

Amazon.nl-GMDe Amerikaanse grootmacht in de e-commerce heeft sinds woensdag ook een Nederlandse site online, Amazon.nl. Amazon begint rustig aan met de verkoop van digitale boeken en e-readers van het eigen merk Kindle. De opening was dan ook bescheiden afgelopen dinsdag in Amsterdam. Ze hebben wel direct een aanzienlijk aantal e-books in het assortiment; zo’n 20.000 Nederlandse e-books, naast een catalogus van ruim 3 miljoen boeken in andere talen. Er gaan geruchten rond dat Amazon in de toekomst ook kleding en accessoires gaan aanbieden in Europa, zoals ze in de VS al langer doen. In oktober heeft de retailer Amazon Fashion laten deponeren bij het Europees merkenregister.

Wat verwachten consumenten op uw homepage?

Het is een vraag die waarschijnlijk regelmatig door uw hoofd spookt. In Duitsland heeft het onderzoeksbureau Konzept & Markt het antwoord ontrafeld. Ze hebben 8.134 mensen die in de afgelopen 12 maanden online een product of dienst hebben aangeschaft gevraagd wat zij verwachten op een homepage van een webshop. U zou wellicht denken dat consumenten uw populairste, goedkoopste of beste producten verwachten te zien bij binnenkomst op de webshop. Uit het onderzoek komt echter naar voren dat ze meer waarde hechten aan stiptheid, snelheid en een goede prijs-kwaliteitsverhouding bij de beoordeling van een webshop. In de grafiek hieronder ziet u hoeveel procent van de respondenten de genoemde elementen verwachten op de homepage van een webshop.

Grafiek-wat-verwacht-de-consument-GM

Daarbij is ook gevraagd hoeveel waarde de online shoppers aan bepaalde elementen hechten. De ondervraagden beoordeelde verschillende webshop elementen op een schaal van 1 tot 10 ( 1 voor “totaal niet belangrijk” en 10 voor “heel belangrijk”). Hier uit bleek dat online shoppers het vooral belangrijk vinden dat een webshop de juiste producten levert (8.9), dat de geleverde goederen snel worden geleverd (8.6), dat er een goede prijs/kwaliteitsverhouding is (8.5) en dat de webshop redelijke verzend- en retourkosten biedt (8.5).