Het belangrijkste e-commerce nieuws van week 44 bestaat uit het nationaal e-mailonderzoek, cijfers van online betalingen, e-commerce potentie in Oost-Europa, pakketautomaten van PostNL en de samenwerking tussen Xbox en Domino’s.

Nationaal e-mailonderzoek 2014

Ook in 2014 is het nationaal e-mail onderzoek weer uitgevoerd onder 2.000 Nederlanders. Het onderzoek is gedaan door Blinker in samenwerking met CG Selecties. Het onderzoek laat zien hoe de Nederlandse consument omgaat met commerciële en sociale pushberichten. Er wordt daarom niet alleen onderzoek gedaan naar de impact van e-mail, maar ook naar kanalen als Facebook, LinkedIn, Twitter en Whatsapp. Hieronder een aantal belangrijke uitkomsten waar u rekening mee kunt houden in uw communicatie.

Uit het onderzoek blijkt dat 70% van de Nederlanders ooit een aankoop heeft gedaan bij een webwinkel nadat ze een e-mail hadden ontvangen. Ook shopte 18% online naar aanleiding van een Facebookbericht. Consumenten krijgen gemiddeld 94 e-mails per week binnen en 41% van de respondenten checkt ’s ochtends als eerste zijn mail. Reclame wordt het liefst ontvangen via de e-mail (72%), of per ‘ouderwetse’ post (19%). Het inschrijven voor de nieuwsbrief gebeurt vooral voor het krijgen van aanbiedingen (69%) en om kennis (57%) op te doen. Het vertrouwen in de e-mail is dan ook groot. Het volledige onderzoek is te downloaden op de website van Blinker

Mobile payments

23% van betalingen gebeurt via online platform

Adyen heeft de cijfers van de Mobile Payments Index over de periode juli 2014 tot en met september 2014 bekend gemaakt. Hieruit blijkt dat 23% van alle online aankopen via een smartphone of tablet zijn betaald. In Engeland wordt al bijna 43% van alle aankopen via het mobiele netwerk gedaan. Nederland en Spanje volgen hierbij op de tweede plek met 26%. Opvallend is dat digitale goederen (games, tickets) vaker worden aangekocht op een smartphone, in tegenstelling tot retail (kleding, meubels) artikelen. Deze worden juist meer op de tablet aangekocht. De PC blijft nog altijd de winnaar, maar aankopen via het mobiele netwerk stijgen zoals te zien in onderstaande afbeelding. Voor alle resultaten kunt de mobile payment index van Adyen downloaden.

Mobile payments
Een samenwerking die voortvloeit vanuit het succes van mobiele aankopen is die van JMangoGuapa en PayPal. Zij zijn een samenwerking gestart om Magento gebruikers van de trend te laten profiteren. Één op de vier PayPal transacties in Australië vind op het moment plaats via een mobiel netwerk. Daarom bieden JMangoGuapa en PayPal Australische webshophouders nu de mogelijkheid een eigen M-commerce app te laten ontwikkelen, die nog voor de kerst online komt.

Grote e-commerce potentie in Oost-Europa

Met een gemiddelde stijging van 47% in 2013 heeft Oost Europa de grootste groei gerealiseerd op de e-commerce markt. Met ‘slechts’ 34 miljoen kopers van de 135 miljoen internetgebruikers wordt de online omzet van 2014 geschat op 23 miljard euro. Met nog relatief weinig online shoppers heeft de Oost-Europese markt veel potentie. Rusland zorgt voor de meeste omzet met ruim 80% van de totale Oost-Europese e-commerce markt, wat neerkomt op €15,5 miljard. In 2013 werd er in totaal €19,3 miljard uitgegeven, wat 7% van de totale e-commerce omzet is van heel Europa. In de infographic van Thuiswinkel.org kunt u deze informatie ook terug zien.

pakketautomaat

Pakketautomaten PostNL definitief

Na twee jaar testen is het zo ver: PostNL opent tien pakketautomaten op verschillende NS stations. PostNL startte twee jaar geleden een test met een pakketautomaat op het centraal station in Almere. Deze test bleek een succes, omdat de behoefte van de klant langzaam veranderd. Was bezorging aan huis lange tijd juist de reden waarom mensen online kopen, kan het mensen nu juist tegenhouden. Er komen tien nieuwe pakketautomaten van PostNL op grote NS stations zoals Amsterdam, Leiden, Breda en Rotterdam te staan. De automaten moeten voor Sinterklaas in werking zijn. Klanten kunnen bij deelnemende webshops kiezen voor de levering in een pakketautomaat naar keuze. Als de webshop de optie van de pakketautomaten nog niet aanbiedt, kan de klant zelf via mijnpakket.nl het originele afleveradres omzetten naar de gewenste pakketautomaat.
Een pakket versturen via de pakketautomaat is straks ook mogelijk. De klant kan het pakket thuis frankeren en vervolgens in het toegewezen vak achterlaten. Bij het ophalen van het pakket krijgt de klant een unieke code waarmee het pakket opgehaald kan worden. Na drie dagen wordt een pakket wat nog niet is opgehaald automatisch overgebracht naar een postkantoor of pakketpunt in de buurt van de automaat.

Pizza bestellen vanuit de Xbox

Gamers hoeven in Engeland binnenkort hun spelletje niet meer stop te zetten om eten te bestellen. X-box gebruikers kunnen na het downloaden van de app ‘Domino’s feed me!’ roepen naar de Xbox. Via het Kinect spraaksysteem wordt er dan daadwerkelijk een pizza besteld, die via een tracker gevolgd kan worden tot aan de voordeur. Een eerdere samenwerking tussen Microsoft en Pizza Hut in de VS leverde 1 miljoen extra orders voor de pizza giant.