Elke week worden we overrompeld door de hoeveelheid e-commerce ontwikkelingen op het web. Om het voor u makkelijker te maken om alle trends en ontwikkelingen te volgen presenteren wij de belangrijkste nieuwtjes in onze E-commerce NewsUpdate.

iBeacons proef in Leeuwarden

NDC mediagroep is in Leeuwarden een commerciële proef met iBeacons begonnen. In de Friese hoofdstad doen dertig winkeliers mee aan het experiment waarin wordt gekeken hoe online en offline reclame beter op elkaar afgestemd kan worden. De krantenuitgever wil met de proef ontdekken hoe mobiele reclame in de toekomst een rol kan spelen in hun marketingstrategie. Na het downloaden van de app kan het winkelend publiek locatie relevante informatie ontvangen van de deelnemende winkeliers. Met iBeacons kunt u uw omnichannel strategie nu nog beter inrichten. Wilt u meer weten over de mogelijkheden en de techniek van iBeacons? Lees dan ons blog ‘Beacons: Moderne vuurtorens voor shoppers‘.


Zo zoekt Google

Ook dit jaar heeft David Mihm weer onderzocht waarop Google zijn zoekresultaten baseert (Local Search Ranking Factors). Een hoge positie in Google met lokale zoekopdrachten kan je een hoop potentiële klanten opleveren. Zoekmachines als Google veranderen de regels voor het goed scoren voortdurend, maar het onderzoek heeft een goede analyse van de variabelen die de ranking beïnvloeden.
Uit het onderzoek bleek onder andere dat het gedrag van bezoekers, zoals de clickthrough rate steeds belangrijker wordt. Ook de autoriteit van het domein speelt een rol en reviews blijven goed scoren. Een groot deel van de SEO gebeurt echter alsnog On-page en heeft u dus zelf in de hand. Het gehele onderzoek is te vinden op de website van Moz.


SintKerst

Trends op het gebied van Sinterklaas- en Kerstaankopen

Vorig jaar leverde de Sint retailers 47% extra omzet op en de Kerstman liet de omzet stijgen met 39%. Benieuwd hoe u hier dit jaar het beste op in kan spelen? Hieronder volgen zes trends van Emerce op het gebied van Sinterklaas- en Kerstaankopen, zodat u goed voorbereid bent.

  1. De consument begint steeds eerder met het oriënteren en maken van (digitale) verlanglijstjes. Zorg er dus voor dat aanbiedingen en uw merk al langere tijd (vanaf oktober) zichtbaar zijn voor de consument.
  2. Folders doen het werk niet meer, de consument zoekt online naar meer informatie en afbeeldingen. Gebruik dus mooie afbeeldingen en eventueel video’s om de consument een zo goed mogelijk beeld te geven.
  3. Media als YouTube, Pinterest en Etsy worden steeds vaker gebruikt voor creatieve en originele cadeau’s. Zorg er dus voor dat uw producten daar ook te vinden zijn en ga op zoek naar ambassadeurs.
  4. Het zoeken naar concurrerende prijzen is door websites als beslist.nl een stuk makkelijker geworden. Wees transparant met uw prijzen en biedt bijvoorbeeld gratis verzending aan.
  5. Kopen, kopen maar niet kijken. Consumenten oriënteren zich beter en langer online. Dit heeft als gevolg dat klanten doelgerichter hun aankoop doen. Zorg dus voor goede bijverkoopmogelijkheden in het koopproces.
  6. Onderzoek van Google wijst uit dat 75% van de consumenten in het bezit van een smartphone deze van plan zijn om te gebruiken voor hun Sinterklaas- en Kerstaankopen. Zorg er dus voor dat uw webshop geschikt is voor smartphones.

Google tag management toegankelijker gemaakt

Google heeft een aantal veranderingen in de tag manager aangebracht die zowel voordelen hebben voor de marketeer als het IT-team. Zo zijn er meer tracking codes van externe partijen toegevoegd om het taggen makkelijker te maken. Voor nu zijn dit tracking codes van AdRoll, Marin, Comscore, Bizo, Clicktale, Neustar, Distillery, Turn, Mediaplex, VisualDNA, quantcast, Criteo en er volgen er snel meer. Ook is er een nieuwe, intuïtievere interface doorgevoerd om tags nog sneller op te slaan en te bewerken. De workflow is simpeler en duidelijker gemaakt, er zijn nieuwe zoek- en autocomplete functies en er zijn nieuwe sneltoetsen toegevoegd. Als laatste zijn er nieuwe API’s die aan te passen zijn aan uw eigen wensen. Zo is het bijvoorbeeld gemakkelijker gemaakt om meerdere gebruikers te beheren om zo bijvoorbeeld rechten toe te kennen.


GoogleExpress

Google breidt bezorgdienst ‘Express’ uit

Google heeft deze week bekend gemaakt dat het zijn bezorgdienst ‘Express’ uit gaat breiden naar Boston, Chicago en Washington. De proef in San Francisco is met succes afgerond en met de drie nieuwe steden heeft de bezorgdienst nu een bereik van 12 miljoen Amerikanen. Consumenten kunnen een bezorgabonnement afsluiten voor 10 dollar per maand of 95 dollar per jaar, waarna er ongelimiteerd ‘kosteloos’ wordt thuisbezorgd. Internetbestellingen bij fysieke, lokale winkels worden dan dezelfde dag nog geleverd. Voor de incidentele bestellers wordt er 4 dollar per levering in rekening gebracht. Het is nog onbekend of, en wanneer deze dienst naar Nederland komt. Wij zijn in ieder geval enthousiast, u ook?