De wereld van e-commerce ondergaat dagelijks veranderingen. Iedere dag komen er vele blogs online, we begrijpen dat u niet de tijd hebt deze allemaal te lezen naast uw core business. Daarom vatten wij het meest interessante nieuws, de laatste trends en leuke tips voor u samen.

Grote webshops trekken zich terug uit Kieskeurig.nl

Deze week ging het nieuwe CPC (cost-per-click) beleid in bij Kieskeurig.nl. Hierop hebben verschillende partijen, zoals Bol.com en CoolBlue besloten om zich terug te trekken van het vergelijkingsplatform. CPC worden voortaan niet per productcategorie bepaald maar worden gebaseerd op de prijs van het product. Hiermee schieten voor sommige producten de advertentie kosten met 50% per klik omhoog. Het nieuwe prijsbeleid is niet vooraf overlegd met de webshops én is zonder formele aankondiging opgelegd. Veel winkeliers zijn ‘not amused’ over die gang van zaken. Bol.com heeft honderdduizenden artikelen uit de index van Kieskeurig.nl gehaald. CoolBlue gaat nog een stapje verder en heeft hele aanbod uit de prijsvergelijker gehaald.

Maak uw webshop gereed voor mobiel

Mobile2Dat is de boodschap van Martijn Bertisen, head of retail bij Google tijdens een e-commercecongres in Londen. Hij waarschuwt dat als uw webshop nog niet geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik u de gevolgen daarvoor zeker zult gaan merken. Ongeveer 50% van al het retailverkeer dat via Google tot stand komt, is al afkomstig van mobiele apparaten. Consumenten schakelen steeds vaker tussen desktop en mobiel en het zal niet lang meer duren voor mobiel de desktop inhaalt. Google zelf is ook hard bezig met aanpassingen om gebruiksvriendelijker te worden voor mobiel; zo introduceerde ze afgelopen week de nieuwe Adwords extensies.

Meer aanpassingen Google Adwords

Naast de mobiel vriendelijke Adwords extensies komt Google met nog meer nieuws. De online zoekmachine gaat het mogelijk maken om advertenties automatisch te laten aanpassen via Ad customizers. Het vergt dan een stuk minder inspanning om uw Adwords campagnes aan te passen aan productspecificaties of aan het tijdverloop van een specifieke aanbieding. De precieze werking en toepassing van deze functionaliteit kunt u binnenkort lezen in ons blog over Ad customizers.

Adyen komt met een nieuwe update, omnichannel proof

Shuttle EnviroAdyen is hard bezig geweest met de nieuwe update van de Magento Plug-in. Hierbij is rekening gehouden met een omnichannel oplossing door ondersteuning van de Adyen Shuttle, waarbij je op elke gewenste plek een klant kan laten betalen. De Shuttle is gekoppeld aan de backend van Magento. Hiermee maakt Adyen het gemakkelijker uw fysieke winkel, webshop en andere kanalen op elkaar af te stemmen. De andere hoofd features zijn:

  • One-click payment in de checkout van Magento;
  • SEPA als nieuwe API betaalmethode;
  • De mogelijkheid korting toe te voegen bij verkoop op factuur zoals Klarna en Afterpay;
  • De User Interface (uiterlijk) van de betaalstap is geoptimaliseerd bij de standaard OnePage checkout en de OneStepCheckout voor een nog betere conversie.
  • Bekijk hier alle features.

    Toestemming voor cookies niet langer nodig?

    Er is al veel over gesproken, de cookies. Minister Henk Kamp van Economische Zaken heeft een wetsvoorstel ingediend waarin hij de cookie-wetgeving wederom wil aanpassen. In het stuk is te lezen dat de minister de expliciete toestemming voor cookies op website/ webshops wil afschaffen. Het is voor u dan voldoende om een melding weer te geven van het gebruik van cookies. Wanneer uw bezoekers de melding negeren stemmen ze stilzwijgend toe met het gebruik van de cookies. Er wordt wel een uitzondering gemaakt voor cookies die de privacy kunnen schenden.

    PayPal wordt een onafhankelijke beursgenoteerde onderneming

    Afgelopen week heeft eBay bekend gemaakt dat eBay en PayPal in 2015 verder zullen gaan als twee onafhankelijke organisaties. Dit nieuws is verrassend aangezien in augustus vertegenwoordigers van PayPal nog lieten weten dat men het eerdere standpunt om als één bedrijf verder te gaan wilde handhaven. ‘Als je kijkt naar wat we aan het doen zijn, is het logisch dat we bij eBay blijven’, vertelde Anuj Nayar, Senior Director of Global Initiative van PayPal. De enthousiaste aandeelhouder Carl C. Icahn dacht daar anders over. Hij ziet meer potentie in PayPal dan in eBay en stuurde al langer aan op een afsplitsing. Ook uit de cijfers blijkt dat PayPal het moederbedrijf eBay al heeft ingehaald. In het tweede kwartaal had eBay een transactieomzet van 1,72 miljard dollar, PayPal ging daar samen met dochterbedrijf Braintree 20 miljoen overheen en boekte 1,74 miljard transactieomzet. De afsplitsing zou in de tweede helft van 2015 voltooid worden.