Benieuwd wat er deze week allemaal is gebeurd in de e-commerce wereld? In de E-commerce newsupdate verzamelen wij elke week de belangrijkste nieuwtjes, trends en ontwikkelingen. Met deze week: nieuwe benchmark rapporten in Google Analytics, bezorgboxen, economische groei voor e-tailers en koerswijziging voor Nic. Oud.

Nieuwe benchmark rapporten bieden u nieuwe inzichten

Door middel van een nieuwe functie in Google Analytics is het nu mogelijk om uw eigen bedrijf te vergelijken met andere bedrijven in dezelfde branche. Vanuit hier is het onder andere mogelijk om te kijken in welke kanalen u kunt investeren en hoe uniek uw publiek is.
Twiddy.com, waar men online een vakantiehuis kan boeken, heeft hier handig op ingespeeld. In vergelijking met hun concurrenten is het duidelijk dat ze veel aspecten goed doen tijdens de piekperiode, maar er is ook een grote kans met email marketing. Door te kijken naar de consistente factoren in eerdere boekingen hebben ze een –voor hun- nieuw email marketing record behaald: een 48% open-rate en een 40% click rate.
De benchmark rapporten kunt u vinden onder het kopje ‘publiek’ van de rapportage interface en zal de komende weken verder uitrollen met alle Google Analytics gebruikers die ervoor hebben gekozen om hun gegevens anoniem te delen. Deze stap is slechts het begin voor benchmarking binnen Google Analytics en wordt de komende maanden nog verder uitgebreid.

DHL en Zalano testen bezorgbox

In juli kondigde DHL al aan om kluisjes bij mensen in de voortuin te gaan verhuren/verkopen. Naast de kluisjes begint DHL volgend jaar samen met Zalando aan een test met een nieuw soort bezorgbox. Deze ‘voordeurdoos’ is ook geschikt voor huishoudens in flats en locaties zonder eigen voortuin. Tweehonderd klanten van Zalando krijgen de mogelijkeid om pakketjes in de voordeurdoos te laten bezorgen. Als dit een succes blijkt te zijn dan zal dit bijdragen aan meer online bestellingen, een kans voor u als webshophouder.

Ook de NOS besteedde afgelopen week aandacht aan de nieuwe pakketpostbus mogelijkheden van verschillende pakketpostbussen. Het gaat hierbij om de centrale afleverpunten waar consumenten ook na sluitingstijd gemakkelijk hun pakketje kunnen ophalen.

Bekijk het filmpje HIER

Nederlandse e-commerce groeit in het tweede kwartaal

Volgens de meest recente cijfers van het CBS boekten postorder- en internetwinkels in het tweede kwartaal een omzetgroei van 10,5 procent in vergelijking met 2013. Deze groei is opmerkelijk vergeleken met de algehele groei in de detailhandel die bleef steken op 0,7 procent. Momenteel komt ongeveer 10 procent van de totale omzet in de detailhandel voort uit online verkopen. In heel West-Europa is nog een grotere groei waargenomen, namelijk een van 15 procent. In de UK is de grootste groei te zien, zo’n 19 procent. De online verkopen blijven stijgen, door in te zetten op e-commerce kunt u dus kansen blijven benutten.

Nic. Oud kondigt koerswijziging aan

De direct mail organisatie Nic. Oud gaat zich naast direct mail en fulfilment ook richten op targeting. Nic. Oud heeft zich in 35 jaar ontwikkeld tot een van de grootste partners op gebied van direct mail en daarmee samenhangende disciplines. Het dienstenaanbod clusteren ze vanaf nu in vier ‘pijlers’: Print & Mail, Fulfilment, Weblogistics en Targeting.

Op de vernieuwde website geven ze aan waarom targeting onderdeel wordt van hun aanbod. “Target marketing is gemeengoed in online kanalen. Maar dankzij vooruitstrevende technieken en innovatieve benaderingen, is deze vorm van targeting steeds vaker ook toepasbaar in print. Gepersonaliseerde mailings, folders, magazines en andere uitingen spreken de ontvanger niet alleen persoonlijk aan, maar bieden ook relevante content. Volledig gericht op zijn/haar interesse en behoefte.”

De inzet van de verschillende kanalen (omnichannel) is van belang maar de focus op personalisatie is steeds belangrijker voor een nog betere klantbeleving (omnichannel+). Met retargeting kunt u hierop inspelen om een relatie met uw klanten op de bouwen. Klanten zitten ten slotte niet op acties en mailings te wachten die niet aansluiten bij hun wensen.