In de e-commerce newsupdate verzamelen we wekelijks het nieuws en de ontwikkelingen op gebied van e-commerce. Deze week o.a. nieuws over de ‘like & win’-acties van facebook, online shoppen vanuit een magazine en twitteren voor Marc Jacobs producten.

Facebook stopt definitief met ‘like & win’-acties

Het doek valt voor de populaire ‘like & win’ acties van facebook. De organisatie onderbouwt de keuze door er op te wijzen dat ‘likes’ niet gebaseerd moeten worden op beloningen maar op het feit dat iemand het bedrijf daadwerkelijk leuk vindt. Dit is jammer voor de bedrijven die veel ‘likes’ binnen halen via dergelijke acties maar zeker ook voor de bedrijven en professionals die zich hebben gespecialiseerd in de ‘like & win’ acties. Het is echter niet zo dat het nu niet meer interessant is om ‘likes’ te genereren; in tegen deel, de ‘likes’ die een bedrijf straks heeft worden oprechter. Online Marketeers moeten nu wel harder hun best doen en creatiever zijn om hun fanbase uit te breiden en te engageren.

Bijna 10% groei voor webwinkels in eerste helft 2014

Uit cijfers van het CBS blijkt dat winkeliers die primair op afstand verkopen, zoals postorderbedrijven en vooral webwinkels, in de eerste helft van dit jaar 9,9 procent meer omzet geboekt hebben dan in dezelfde periode vorig jaar. In 2013 was een soort gelijke groei te zien. De totale retail kent een veel kleinere groei, zo’n 0,3 procent. De cijfers zijn nog wel wat verwarrend aangezien het CBS geen beeld van de totale online detailhandelsverkopen geeft; de omzet die ‘reguliere winkelbedrijven’ via internet realiseren wordt namelijk in andere categorieën geboekt.

Marc Jacobs wil niet je geld, maar je tweet

Afgelopen woensdag opende in de Bijenkorf in Amsterdam de pop-up store van Marc Jacobs ter promotie van het nieuw parfum ‘Daisy Dream’. Op zich is dat nog niet zo bijzonder, de Bijenkorf heeft wel vaker in-shop pop-up stores. Deze is nochtans een stukje specialer, bezoekers kunnen namelijk in de tijdelijke hoeketalage Marc Jacobs producten ‘kopen’ in ruil voor een Tweet met de hashtag #MJDaisyChainAMS.

Marc Jacobs is niet het enige merk dat marketing op een andere manier aanpakt. Afgelopen week organiseerde Levi’s in het kader van hun Live in Levi’s- campagne een festival in New York dat enkel toegankelijk was voor bezoekers met Levi’s jeans aan en hier in Nederland organiseerde Coolblue een openbare product review voor een pijltjes pistool bij Rotterdam Centraal.

Amerikaans modemagazine krijgt eigen webshop

LuckyMag-GM
Het is voor veel vrouwen een droom die uitkomt: kleding en accessoires uit een magazine snel en makkelijk kopen via één en dezelfde webshop. Het Amerikaanse modeblad Lucky Magazine is samen met online retailer BeachMint bezig met de ontwikkeling van een dergelijke webshop. De lezeressen hoeven dan niet meer alle webshops van de verschillende merken te bezoeken en af te struinen op zoek naar de artikelen die in het magazine staan. Het wordt dan wel heel makkelijk om dat ene leuke jurkje met die perfect bijpassende pumps in een paar simpele klikken te bestellen.