Bent u ook zo benieuwd naar het laatste e-commerce nieuws? Ook deze week hebben we weer alle trends, ontwikkelingen en innoverende start-ups voor u op een rijtje gezet.

E-commerce Insights met PostNL, Adyen en SEO shop

e-commerce-insights Op 4 september a.s. is de volgende editie van E-commerce Insights! Hét event voor e-commerce minded Nederland. Met het oog op de snelgroeiende e-commerce markt heeft ‘Insights’ als doel webshophouders en geïnteresseerden meer inzicht te geven in de nieuwste ontwikkelingen, trends en technologieën. E-commerce Insights kent een interessant programma met experts uit het vakgebied.

E-commerce Insights hebben we opgezet vanuit onze kernwaarde kennisdeling. Deze editie betreden PostNL, Adyen en SEO shop samen met een klant het podium om succesverhalen en valkuilen te delen. Daarnaast presenteert de keynote speaker de laatste e-commerce trends en ontwikkelingen. U bent van harte welkom op 4 september om 13:30 uur in de Media Plaza te Utrecht.

Bestel nu uw early bird tickets!

Beslist.nl laat pixelverplichting vervallen

Leon Kramer, de COO van Beslist.nl heeft aan Nu.nl laten weten dat zij webwinkeliers niet zal dwingen de conversiepixel te plaatsen, afrekening per klik blijft mogelijk: ‘We willen graag iedereen naar het nieuwe model overzetten, maar webwinkels mogen blijven kiezen voor betalen per klik waarbij geen pixel wordt geplaatst.’

‘Buy button’ op Social Media

Facebook Facebook test de ‘Buy Now’ button voor verschillende bedrijven. Eerder deze maand was de knop ook al te zien bij Twitter en Pinterest lanceerde de Do-It-Yourself Promoted Pins. Facebook test de button kosteloos voor verschillende bedrijven. De ‘Buy Now’ button is zichtbaar in newsfeeds en advertenties. De consument kan in Facebook direct een aankoop voltooien. Het aankoopproces wordt hierdoor verkort waardoor de funnel kleiner wordt en de conversie flink kan stijgen. De betaling kan via creditcard, deze gegevens worden opgeslagen en in de toekomst kunnen de details doorgegeven worden waardoor aankopen doen nog sneller gaat. Facebook geeft aan dat de gegevens niet doorverkocht zullen worden aan derden en dat de betalingsoptie ‘privacy safe’ is. Facebook heeft recent ook al stappen gemaakt met de autofill, een functie waarbij betalingsgegevens automatisch worden aangevuld bij een aankoop in een e-commerce app binnen Facebook. Als blijkt dat de ‘Buy Now’ button een succes is zal Facebook waarschijnlijk een fee of deel van de winst vragen van de voltooide aankopen via Facebook. Daarnaast kunnen de aankopen gebruikt worden als return on investment bij adverteerders zodat ze aangemoedigd worden grotere campagnes in te zetten.

Bill Me Later als PayPal Credit in Europa

De betaaloplossing Bill Me Later zal verder gaan als PayPal Credit in Europa. In 2008 heeft eBay de betaaloplossing gekocht. De dienst maakt het voor de klant mogelijk om later te betalen terwijl de webwinkelier de betaling al wel direct ontvangt. PayPal ziet ook mogelijkheden voor een offline implementatie van de dienst. Voor Britten is eerder al Pay After Delivery gelanceerd. PayPal introduceert op korte termijn een oplossing om kosteloos achteraf te betalen in Nederlandse webshops. Het gaat waarschijnlijk niet om Pay After Delivery, maar om PayPal Credit. Eelco van Wijk, countrymanager bij PayPal laat weten: ‘Het is in ieder geval wezenlijk anders dan de bestaande methoden voor achteraf betalen die al op de Nederlandse markt aanwezig zijn.’.

Big Data en Omnichannel

Uit onderzoek van KPMG onder een kleine vijfhonderd mondiale beslissers, verzameld in The Consumer Goods Forum, blijkt dat meer dan de helft van de fabrikanten voor de consumentenmarkt stelt dat omnichannel van groot of zelfs cruciaal belang is voor de bedrijfsvoering. Alleen data-analyse heeft een nog hogere prioriteit voor fabrikanten.

Omnichannel+ Omnichannel+
Informatie relevantie wordt steeds belangrijker in omnichannel. Het gebeurt te vaak dat er gepersonaliseerde aanbiedingen worden verstuurd die niet aansluiten bij de wensen van een klant. Doordat er steeds meer (potentiële) klant gegevens beschikbaar zijn is personalisatie mogelijk in de omnichannel strategie. Daarom hebben we deze week de term omnichannel+ op Twinkle gelanceerd, de vervolgstap op omnichannel.

Bij omnichannel+ staan vier elementen centraal:
1. Relevante productaanbevelingen
2. Relevante kanalen
3. Relevante marketing
4. Relevante analytics

Lees het volledige artikel ‘Omnichannel+: waar informatierelevantie centraal staat’ op Twinkle.

Ruim 50.000 klachten op Klachtenkompas.nl

Klachtenkompas.nl is een online platform dat de consumentenbond heeft twee jaar geleden opgezet. Inmiddels zijn 1300 bedrijven aangesloten die in contact worden gebracht met de consument wanneer er klachten zijn. Klachtenkompas.nl laat weten dat het aantal problemen met webshops stijgt. De meest voorkomende klachten zijn het moeilijk terug krijgen van geld, ongewenste vervolgzendingen en producten die niet worden geleverd. ASR komt het beste uit de bus, er zijn in totaal 54 klachten binnen gekomen waarvan slechts één nog in behandeling is. ING staat er slechter voor, van de 253 problemen zijn 210 opgelost en slechts 26% van de 101 beoordelaars zijn tevreden. Klantenservice is van groot belang, met klachtenkompas.nl kunnen problemen sneller opgelost worden.

Updates in zoekresultaten Google

Google heeft twee interessante updates doorgevoerd deze week. Ten eerste kunnen site links onder Google Ads voortaan automatisch gegenereerd worden. Site links kunnen potentiële klanten direct doorlinken naar een voor hen interessante pagina binnen uw webshop. Ten tweede kunnen review gegevens worden getoond in het product overzicht van een zoekopdracht bij Google.
Google-reviews-Guapa-Media