WK_special_Ecommerce

De wereld van e-commerce is dagelijks onderhevig aan veranderingen. Guapa volgt de trends en ontwikkelingen en zet de belangrijkste op een rij. Kennisdeling is één van onze kernwaarden!

Nederland kleurt oranje

Vanavond is het zover, de eerste wedstrijd die Nederland speelt tijdens het WK voetbal in Brazilië. Ook nu weer zijn er vele marketing acties die op de oranje gekte inspelen. Ve Interactive heeft onderzoek gedaan naar het effect op de verkoop van oranje merchandise en voetbalkleding tijdens de loting. Ze hebben daarbij een steekproef gedaan in de vier weken voor en vier weken na de loting van 6 december 2013 waarbij de pool bekend werd. Er is een duidelijke piek te zien in de sales en de verlaten winkelwagens rondom de dag van de loting. Het is ook opvallend dat er gelijk weer een daling is na de loting. Het moment van de loting is dus een moment voor sales, zorg dat je dan al je oranje artikelen gereed hebt staan.

WK-ecommerce Bron: VeInteractive

Yippie!

Ons oog viel afgelopen week op Yippie!, een nieuwe manier van prijsvergelijken. Yippie! is te installeren in je browser. Wanneer je met Yippie! een artikel bekijkt en de tool herkent de webshop dan geeft het aan hoeveel je kunt besparen of dat je de beste deal hebt gevonden. Door op de melding te klikken krijg je een overzicht met alle prijzen die Yippie! heeft gevonden. Op deze wijze zijn prijzen nog makkelijker te vergelijken. Yippie! is nog in opkomst, veel shops zitten nog niet in hun database. Echter is Yippie! wel actief bezig dit uit te breiden, zo wordt aangegeven als een shop nog niet bekend is. De gebruiker heeft dan de mogelijkheid de webshop te melden bij Yippie!. Door deze manier van prijzen vergelijken wordt de markt nog transparanter, bezoekers hoeven niet meer per se naar een vergelijkingssite, ze krijgen bij een artikel in een webshop al gelijk de vergelijkingen te zien. Webshophouders wees dus alert!

Jippie!

Vijftig procent e-commerce via mobiel in 2018

De komende jaren zal de Europese e-commercemarkt met gemiddeld 12% groeien naar 234 miljard in 2018. De voorspelling ligt volgens Forrester Research voor Nederland iets lager, een stijging van 9,8%. De online retailhandel zal groeien van 6% naar 8%, dit komt mede door de groei in het gebruik van het mobiele kanaal. Er zal meer gezocht en vergeleken worden via mobiele telefoons en tablets, met als gevolg een toename in apps en mobiele shops. Forrester stelt dat de helft van de online verkopen via mobiel zal gaan verlopen in de zeven grootste e-commercemarkten, waaronder Nederland. “Retailers die hun digitale touchpoints niet hebben geoptimaliseerd, beperken hun kansen om te verkopen aan consumenten. Ze bieden hen niet de informatie en diensten die ze op enig moment op hun mobiele dragers zoeken.” Met name mode- en supermarktketens zullen zich moeten voorbereiden, er zal meer geld uitgegeven worden aan voedsel dan aan elektronica. Dit zegt niets over de vraag naar elektronica maar meer over de enorme verandering die gaande is bij supermarkten. Mode blijft er met kop en schouders bovenuit steken.

Klantgerichte organisatie: Agile Commerce

Agile commerce, een term die is geïntroduceerd door Onderzoeksbureau Forrester om duidelijk te maken dat ultieme klantervaring niet draait om kanalen maar om contactmomenten. Klanten zien geen kanaal zoals een callcenter of een website, maar een merk en ze bouwen relatie op door meerdere contactmomenten. Organisaties weten vaak niet welke kanalen door klanten worden geraadpleegd om in contact te komen. Forrester heeft een framework ontwikkeld voor het flexibel (agile) inrichten van een organisatie op contactmomenten die een klant kiest. Het blijkt dat dit succesvoller is bij volwassen bedrijven.

agile-commerce

Om een flexibele organisatie te creëren dien je onderstaande zeven stappen te zetten.
Stap 1: Organiseer intern digitaal leiderschap
Stap 2: Breng de contactmomenten in de customer journey in beeld
Stap 3: Begin klein en stel realistische prioriteiten
Stap 4: Investeer in robuuste, maar schaalbare technologie
Stap 5: Maak datagedreven keuzes
Stap 6: Organiseer flexibiliteit
Stap 7: Omarm innovatie
De zeven stappen worden uitgebreid omschreven op Frankwatching.

Wil je een flexibele en digitale onderneming creëren? Dan zul je moeten testen, meten, besluiten nemen en blijven testen en meten om de volgende stap te kunnen zetten. Zie je geen resultaat? Focus dan op het volgende project. Als je verbetering ziet kun je het uitbouwen en implementeren in de organisatie. Een groot voordeel van agile commerce is de toename in verkoop door meer contactpunten en de verbetering in contactmomenten. Zo heeft het Britse warenhuis John Lewis een ophaalpunt in de winkel gerealiseerd. Hierdoor kochten 35% van de klanten naast de online bestelling ook nog producten uit de winkel erbij. Daarnaast gaven klanten die meer kanalen gebruikten uiteindelijk 3,5 keer meer uit dan de traditionele één-kanaalsklanten. Een ander voordeel is meer lifetime value door de inzet van Social Media. Ook alternatieve supply chain-oplossingen kunnen leiden tot succes. Een voorbeeld hiervan is Urban Outfitters, ze introduceerden out-of-store shipment waarmee ze 350.000 artikelen verkochten. Zonder dit toe te passen hadden ze de helft minder kunnen verkopen omdat het dan niet voorradig was. De waarde van agile commerce kan tot vele successen leiden, helaas zijn er nog veel voorbeelden waarbij niet op digital wordt ingespeeld. Kijk vanuit het vertrekpunt van de klant en creëer een flexibele en digitale onderneming!