02_Ecommerce

In de e-commerce wereld zijn er continu ontwikkelingen gaande. Elke dag worden er honderden blogs gepost over o.a nieuwe tips en tricks, updates, innoverende start-ups en software. Benieuwd naar de leukste en meest interessante e-commerce blogposts van deze week? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet!

1. Ook negatieve klantenfeedback is positief

Volgens Fred Bronner van de UvA is de meeste feedback positief. In zijn onderzoek is naar voren gekomen dat 70 procent van feedback dat wordt gegeven positief is. Als webshophouder kun je dus best vragen naar feedback, dit wordt nog te weinig gedaan. Daarnaast is er niets mis met negatieve feedback, dit is waardevolle informatie waarmee je iets kunt. Natuurlijk is het dan wel belangrijk dat je er ook iets mee doet. De consument is de afgelopen jaren veel actiever op zoek naar informatie via het internet en is ook in staat makkelijk zijn mening openbaar te maken voor een groot publiek. De consument vindt de meningen van anderen ook steeds belangrijker, ze geloven niet zomaar alles wat voorgeschoteld wordt door een organisatie. Meningen worden dus overal gedeeld, dus waarom niet in je eigen webshop? Transparantie is daarbij wel van belang, negatieve berichten dragen bij aan de geloofwaardigheid. Het is beter te weten wat er speelt bij je consumenten dan dat ze zonder dat je weet wat er speelt vertrekken. Op deze wijze kun je blijven verbeteren. Vraag dus om feedback!

2. Reageer niet alleen op negatieve feedback

In Casengo Webwinkel Monitor 2014, een onderzoek onder bijna zestig duizend Nederlandse webshops op het gebied van verkoop, snelheid van de webshop, klantenservice en Social Media. Hieruit is gebleken dat er nog de meeste winst te halen valt uit de klantenservice. Positieve feedback wordt door de meeste webwinkels genegeerd. Op negatieve berichten daarentegen wordt snel en vrijwel altijd gereageerd. Positieve berichten worden graag gedeeld, maak hier gebruik van door erop te reageren. Daarnaast is gebleken dat ruim tachtig procent van de webshops een Facebook-pagina heeft. Echter blijkt dat het merendeel geen koppeling heeft tussen Social Media en de webshop. Benieuwd naar meer resultaten uit dit onderzoek? Deze zijn hier aan te vragen.

Reageer niet alleen op negatieve feedback

3. PostNL

Het is nu ook mogelijk om pakketleveringen op de dag van de bestelling aan uw klanten te laten leveren door PostNL. Om dezelfde dag te kunnen leveren zal PostNL onder andere gebruik gaan maken van fietskoeriers van dochterbedrijf Valid Express. Het is zelfs mogelijk bestellingen binnen een uur te leveren. Daar zijn natuurlijk wel voorwaarden aan verbonden. Consumenten moeten dicht bij elkaar zitten evenals de voorraad. In 2012 heeft PostNL koerier Valid Express overgenomen. Vanuit Valid Express werd same day delivery al aangeboden, maar nu dus ook onder de naam PostNL.

Naast de bezorgservice heeft PostNL ook ruim tweeduizend afhaalpunten. Omdat deze afhaalpunten openingstijden hebben is PostNL al geruime tijd bezig met een pakketautomaat waarbij klanten op elk gewenst moment pakketten kunnen ophalen. Er is echter nog niets bekend over de status hiervan.

4. Meet Magento

Volgende week is het zover, op 21 en 22 mei vindt Meet Magento 2014 plaats in Media Plaza te Utrecht. Twee dagen vol met sprekers, trends en ontwikkelingen. Een mooie gelegenheid om kennis en ervaringen uit te wisselen. Dit is het eerste jaar dat het event twee dagen duurt. De eerste dag is gericht op webwinkeliers die nog géén Magento gebruiken, Magento webwinkeliers die overwegen Enterprise te gaan gebruiken en ontwikkelaars (in de vorm van een Hackathon). De tweede dag is voornamelijk voor webwinkeliers die al Magento gebruiken, webwinkeliers die na dag één meer willen weten en ontwikkelaars.

Het volledige programma staat op Meet Magento, hier zijn ook de kaarten te bestellen.

Natuurlijk is Guapa ook aanwezig, graag tot dan!
Heb je tussentijds nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.