In de e-commerce wereld zijn er continu ontwikkelingen gaande. Elke dag worden er honderden blogs gepost over o.a nieuwe tips en tricks, updates, innoverende start-ups en software. Benieuwd naar de leukste en meest interessante e-commerce blogposts van deze week? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet!

1. Nieuwe en verbeterde functionaliteiten Google Adwords

Afgelopen week tijdens de Adwords Performance Forum kwamen meer dan 170 online marketing experts bijeen om de meest recente Adwords updates te horen. De grootste uitbreidingen waren zoals verwacht op het gebied van mobile in de Google search ads en AdMob network. Beide helpen met het promoten van mobiele applicaties.

    • Beter bereik

Google is bezig met het verzorgen van een beter bereik voor bedrijven die applicaties willen promoten via AdMob. Door te kijken naar app gebruik, app aankopen en gebruiksfrequentie worden advertenties weergegeven bij consumenten die er daadwerkelijk affiniteit mee hebben.

    • Re-engagement

80% van alle gedownloadde apps worden slechts één keer gebruikt en vervolgens verwijderd. Om de klant opnieuw betrokken te krijgen heeft Adwords een nieuw campagne voor search en display advertising opgezet.

    • Meten is weten

Binnenkort wordt het mogelijk om conversie te meten vanaf het moment van installeren tot re-engagement en in-app aankopen.

    • Beter meten = beter campagnes

Vorig jaar introduceerde Google ‘Estimated Total Conversions’. Hiermee werd de mogelijkheid tot meten uitgebreid waarbij er ook gekeken werd naar telefoon gesprekken en aankopen via verschillende apparaten. Afgelopen jaar heeft Google hier fantastische feedback op ontvangen met als resultaat dat zij steeds meer zullen gaan investeren in dit systeem. Omdat consumenten tegenwoordig massaal aan webrooming (online zoeken, offline kopen) doen, is de focus vooral gelegd op het opzetten van een tool waarmee het mogelijk is om dit soort conversies te meten.

    • Enterprise class tools

Vanwege het stijgende gebruik van mobiele apparaten zijn consumenten constant online. Hierdoor worden campagnes ook steeds meer uitgebreid waardoor de vraag is ontstaan naar meer overzicht en meer tools om campagnes effectief te kunnen onderhouden. Google beantwoord deze vraag door een uitbreiding van de Enterprise tools:

    • Uitgebreide ‘bulk’ acties
    • Uitbreiding automatisch bieden
    • Multi-dimensional data analysis en visualization tools
    • Je eigen ‘lab’ – werk nu eerst je ideeën uit in de nieuwe lab.

 

2. Nederlandse startup gaat strijd aan met vergelijkingssites

De Nederlandse startup Yippie! helpt consumenten om het goedkoopste prijs voor een product te vinden. Hiermee gaat het de strijd aan met grote sites als Beslist.nl en kieskeurig.nl. Het systeem werkt via een plug-in te installeren op populaire browsers als Mozilla Firefox en Google Chrome. Via deze plug-in krijgen online shoppers automatisch een melding wanneer zij een product elders goedkoper kunnen kopen.

yippie

Een fantastisch ontwikkeling voor consumenten, maar voor webshop eigenaren betekent dit een felle concurrentiestrijd. Volgens CEO Maurice Kroon geeft het juist de kleinere webshops een kans om op te vallen tussen de ‘reuzen’.

Inmiddels is de plug-in nog maar een maand live en kent het tot nu toe al 700 actieve gebruikers. Bij slechts prijzen vergelijken gaat Yippie! niet blijven. Op dit moment zijn er plannen om een mobiele app te ontwikkelen en consumenten via de plug-in te waarschuwen voor ‘fraude gevoelige’ webshops. “Het doel is onze diensverlening snel uitbreiden” aldus Maurice Kroon.

yippie!

3. Google zet sociaal netwerk Google+ op een laag pitje

Afgelopen week heeft Google bekend gemaakt dat topman Vic Gundota opstapt. Vlak na de bekendmaking meldden anonieme bronnen zich bij Tech Crunch met geruchten over een verandering in het strategie van Google+.

De bronnen stellen dat Google+ binnen de zoekgigant niet langer wordt gezien als product, maar als platform. Dit zou de concurrentie met andere sociale netwerken als Twitter en Facebook beëindigen en zou dan ook reden zijn geweest voor het vertrek van Gundota. Binnen het Google+ team zou er daarnaast ook flink geschoven worden en lijkt het erop dat een gedeelte van het team op andere projecten wordt gezet. De anonieme bronnen stellen verder dat er plannen zijn om verplichte integraties met producten als Gmail en Youtube stop te zetten.

Volgens de bronnen wijst alles op een einde van Google+. Of we het moeten geloven is de vraag, echter is het duidelijk dat er in ieder íets gaande is.. watch this space!

4. Ambient Commerce: nooit meer nadenken over je boodschappen

Abonnementen op ‘low involvement’ producten. Producten welke in ongeveer dezelfde tijdsbesteding altijd ‘op’ zijn. Zoals haargel of tandpasta. Abonnementen op dit soort producten wordt ‘subscription commerce’ genoemd, en maakt deel uit van het Ambient Commerce. Een soort van winkelen zonder echt te winkelen. Is je haargel op? Niet gevreesd, middels het afgesloten abonnement staat Google Express Shopping elk moment voor de deur. Deze abonnementen zijn vastgesteld op de behoeften van de consument en kunnen op elk moment online gewijzigd worden.

Het ambient commerce gaat zelfs zo ver dat er automatisch drank en/of taart besteld wordt op jouw verjaardag. Deze verjaardag is namelijk vermeld in Google calendar en via verschillende systemen is Google op de hoogte van de aankopen vorig jaar op jouw verjaardag.

Ambient commerce is een ontzettend geavanceerd systeem met vele mogelijkheden, welke Bart Vijfhuizen verder heeft uitgewerkt in zijn blog op Frankwatching.com.

Google-Shopping-Express

5. Zo maak je e-mails geschikt voor smartphones

Maar liefst 91 procent van alle smartphone gebruikers checkt zijn e-mail minstens één keer per dag. De kans dat jouw nieuwsbrief gelezen wordt op een smartphone is daarmee ontzettend groot. Voor de hand liggend dus dat jouw e-mail nieuwsbrieven geoptimaliseerd moeten zijn voor mobiel gebruik. Echter blijkt uit onderzoek dat slechts 10 – 12 procent van alle mailings dit zijn. Volg onderstaande tips van Eric van Hall op Emerce.nl om jouw nieuwsbrief geschikt te maken voor mobiel.

1. Verleid met je onderwerpregel
2. Zorg dat de inhoud makkelijk leesbaar is
3. Zorg dat de inhoud scanbaar is
4. Zet aan tot actie