Deze week in de E-commerce NewsUpdate: essentiële tips voor retailers, het beïnvloeden van koopgedrag met kleuren, Google Shopping productwaarderingen, tips om nieuwsbriefafmeldingen om te zetten in feedback en meer informatie over Meet Magento 2015.

Essentiële tips voor retailers

De één naar de ander komt in het nieuws, V&D, Mexx en recent Miss Etam. Grote retailers staan onder vuur. Forrester Research stelt dat retailers zich te veel door hypes laten leiden. De trends zijn vooral gericht op jongeren terwijl ouderen meer geld hebben te besteden, maar dit lijkt aan de retailer voorbij te gaan. Volgens de onderzoekers moeten retailers zich richten op efficiëntere werkprocessen en betere klantbeleving. In het rapport van Forrester ‘The Future of Shopping’ komen verschillende tips naar voren. Retailers moeten zich onder andere richten op:

  • omnichannel
  • fundamentele technologieën zoals remote customer service
  • beeldherkenning om impulsen aan producten te koppelen
  • RFID in de logistieke keten en biometrie als vehikel voor identificatie en autorisatie (procesversnelling)
  • CRM-toepassingen
  • ouderen en ze moeten blijven investeren in loyalty

Het klinkt allemaal heel negatief maar de winkels zullen volgens de onderzoekers niet verdwijnen.
Lees het volledige artikel van Emerce.

kleuren-e-commerce

Het beïnvloeden van koopgedrag met kleuren

Elke dag hebben we te maken met vele verschillende kleuren. Geert Jan Stenvert heeft zich tijdens zijn studie gericht op kleurenpsychologie en concludeert dat kleuren erg belangrijk zijn bij het beïnvloeden van koopgedrag. Zo zet de kleur oranje aan tot actie, dus zeer geschikt voor call to action buttons. Voor een winkelomgeving is blauw het meest geschikt, dit verhoogt de verkoop en het zorgt voor een lichte voorkeur voor de duurdere producten. Natuurlijk is het altijd belangrijk om kleuren te testen om te achterhalen in welke situatie het werkt. Bekijk ook de kleuren infographic, het gehele artikel leest u op Marketingfacts.

Google Shopping productwaarderingen

Dit jaar worden Google Shopping productwaarderingen ook in Nederland verwacht! Pepijn Stoffers van Conversability gaat in op wat u hier van kunt verwachten en hoe u zich hierop kunt voorbereiden. Met deze nieuwe Google Shopping-functie krijgen potentiële kopers in één oogopslag te zien hoe tevreden klanten zijn met het product. Op deze wijze kunnen klanten een betere beslissing nemen voordat ze op een advertentie klikken. Google stelt dat deze productwaarderingen meer en kwalitatief betere traffic moeten opleveren. In de VS ziet Google al een stijging van 5% in doorklikkers ten opzichte van de advertenties zonder productwaarderingen. In het kort de stappen die u kunt doen ter voorbereiding:

  1. Vergaar reviews
  2. Voorzie de reviews van waarde
  3. Aansluiten bij review sites
  4. Aansluiten bij Google Shopping
  5. Onlinemarketingbureau inschakelen
  6. Schaal van rating
  7. Controleer de reviews

Lees het volledige artikel op Frankwatching.

nieuwsbriefafmeldingen

Nieuwsbriefafmeldingen omzetten in feedback

We hoeven u vast niet meer uit te leggen dat een nieuwsbrief een krachtig marketing kanaal is. De effectiviteit van een nieuwsbrief is echter geen gegeven feit. De basis is natuurlijk zorgen dat de inhoud, het design en de frequentie waarmee u deze verstuurd aantrekkelijk is voor de ontvangers. Hiermee voorkomt u het aantal afmeldingen. Uit nieuwsbrieven is veel data te halen zoals profielverrijkingen, inschrijvingen, afmeldingen en directe reacties. Als er toch afmeldingen zijn kunt u deze weer vertalen naar waardevolle feedback om de nieuwsbrief te optimaliseren. Tatiana Bekker van Blinker geeft hiervoor een aantal tips. Deze zijn te lezen in het blog ‘Nieuwsbriefafmeldingen: hoe maak je er iets positiefs van?‘.

meet-magento-2015

Programma Meet-Magento bekend – 27 & 28 mei

Het grootste Magento event in Nederland is: Meet Magento Nederland. Op 27 en 28 mei is alweer de zevende editie in de Media Plaza in Jaarbeurs Utrecht. De eerste dag staat kennismaken met Magento centraal. Op de tweede dag gaat het een stuk dieper en zijn er interessante presentaties voor webshopeigenaren en geïnteresseerden. Als Gold sponsor zijn we zelf ook aanwezig en Mathijs Kok zal een succesvolle Magento case presenteren. Bekijk het volledige programma van Meet Magento.

Dit jaar kunt zich ook inschrijven voor de Meet Magento Awards om uw eigen expertise of die van iemand anders te delen. Inschrijven kan tot en met 24 april voor de onderstaande categorieën.

  1. Magento Community
  2. Magento Enterprise
  3. Magento Nieuwkomer
  4. Magento Extensie
  5. Magento Innovatie
  6. Beste bijdrage aan de Magento community

Tickets voor het Meet Magento zijn te bestellen op www.meet-magento.nl.