Top 5 e-commerce newsupdates – week 14

In de e-commerce wereld zijn er continu ontwikkelingen gaande. Elke dag worden er honderden blogs gepost over o.a nieuwe tips en tricks, updates, innoverende start-ups en software. Benieuwd naar de leukste en meest interessante e-commerce blogposts van deze week? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet!

1. Nieuwe cookie wet is er bijna!

Op dit moment dient er volgens de huidige cookiewet een informatieplicht voor alle cookies. De bezoeker wordt vervolgens gevraagd de cookies te accepteren. In de nieuwe cookie wet zal deze regel niet meer voor alle cookies gelden. Het gaat om cookies afkomstig van affilate partijen, a/b testing en analytics. Uit onderzoek van Zanox en PAN de ACM (autoriteit consument en markt) blijkt namelijk dat deze cookies een dusdanig lage impact hebben op de privacy van gebruikers dat hier een uitzondering op kan worden gemaakt.

De nieuwe cookie wet is inmiddels ingediend bij de Tweede Kamer. Maar wanneer de nieuwe cookie wet officieel van kracht gaat is nog onbekend. Meer weten over de nieuwe cookie wet? Lees verder op zanox.com.

2. Shoppable Hangouts

Onlangs onthulde Google het nieuwste idee op het gebied van online shopping; Shoppable Hangouts. Een fantastisch initiatief waarbij online retailers via een (live) Hangout een selectie producten kunnen showcasen. Tijdens de Hangout kan de kijker de weergegeven producten kopen. Deze productkeuze vindt plaats in de Hangout, maar het bestellen vindt vooralsnog plaats via de desbetreffende webshop. Echter doen er nu al geruchten de ronde dat Google Wallet binnenkort geïntegreerd zal worden. Hiermee zou het gehele bestel- en afrekenproces in de Hangout plaatsvinden!

Lees meer over Shoppable Hangouts op Reloaddigital.co.uk.


3. Experimenteren met gratis leveringen: hoe?

Verzendkosten spelen een belangrijke rol in de beslissingsproces van een consument. Zijn de kosten te hoog, dan is de kans groot dat consumenten elders gaan kijken. Gratis verzending kan daarom een goede manier zijn om klanten op jouw webshop over de streep te trekken. Maar kan dit wel uit?

Lees hoe je gratis verzending het beste kunt inzetten voor jouw webshop op Emerce.nl.

4. Universal Analytics: now out of beta

Universal Analytics is de verzamelnaam voor een aantal nieuwe functies binnen Google Analytics. Deze ‘universal analytics’ zetten de bezoeker en klant centraal en maken het mogelijk betere analyses te maken. Hoewel het afgelopen jaar onderdelen als ‘Measurement Protocol’ en ‘Dimension Widening’ beschikbaar werden gesteld, bleef de rest van Universal Analytics in beta.

Vanaf 2 april zijn echter alle functionaliteiten beschikbaar! Benieuwd naar wat Universal Analytics voor jouw webshop kan betekenen? Bekijk alle onderdelen van Universal Analytics in het blog van cutroni.com.

5. Google test product afbeeldingen in organische zoekresultaten

Een oplettende ‘Googler’ heeft onlangs een productafbeelding gesignaleerd tussen de organische zoekresultaten. Dit zou er op kunnen wijzen dat Google met het idee speelt om afbeeldingen standaard in de organische zoekresultaten te tonen. Direct na de vondst is Google door searchengineland.com benaderd. Google heeft helaas nog geen commentaar gegeven.

Watch this space…