Deze week hebben we het over klantloyaliteitsprogramma’s, A/B testing, alleen bellen campagnes in Adwords, product ratings in Google Shopping en het event Meet Magento.

Klantloyaliteitsprogramma’s zijn toe aan vernieuwing

De digitale ontwikkelingen zijn in volle gang, maar de klantloyaliteitsprogramma’s blijven hierin achter. Dit blijkt uit een rapport van Capgemini Consulting. De consumenten worden niet voldoende betrokken bij merken omdat bedrijven zich vaak teveel vasthouden aan de traditionele vorm. Klanten worden hierin pas beloond nadat er een aankoop is gedaan in plaats van een beloning voor betrokkenheid bij een merk. Ook worden er bijna geen gepersonaliseerde aanbiedingen gedaan. Op Social Media zijn klanten vaak negatief over loyaliteitsprogramma’s, dit komt natuurlijk ook door de genoemde problemen. De belangrijkste adviezen van Capgemini:

  • Integreer klantloyaliteitsprogramma’s in de overkoepelende customer experience strategie.
  • Zorg voor persoonlijke klantervaringen.
  • Bouw Social Listening in zodat inzicht in klantbehoefte wordt verkregen.
  • Beloon leden voor betrokkenheid op sociale media en het promoten van het merk.
  • Gebruik gamification technieken om meer participatie te bewerkstelligen.
  • Bied toegevoegde waarde die meer is dan de traditionele beloningen.

Het volledige artikel van Capgemini Consulting >>

w13-3

5 manieren waarop gebruikers inzichten A/B testing verbeteren

A/B testen is de afgelopen jaren steeds succesvoller geworden. Het is niet meer de vraag of u het moet inzetten, maar hoe u dit het beste in kunt zetten. A/B testen is succesvoller wanneer het is gebaseerd op gebruikersinzichten. Lee Duddell beschrijft vijf manieren waarop gebruikersinzichten A/B testing verbeteren.

  1. Gebruik worstelingen van klanten om prioriteit te geven aan testplannen
  2. U doet er verstandig aan om meerdere bronnen te gebruiken om te bepalen welke A/B test volgt. Mensen vallen vaak alleen terug op intuïtie, waak hiervoor.

  3. Ontwikkel oorzaak hypotheses
  4. Inzichten uit user experience design (UX) testing helpen bij het ontwikkelen van een oorzaak hypothese zodat de test varianten die ontworpen worden gebaseerd zijn op het probleem. Gokwerk kan het succes van een A/B test progamma negatief beïnvloeden.

  5. Verbeter de kwaliteit
  6. Zelfs met een oorzaak hypothese is kwaliteit van de A/B varianten nog steeds bepalend voor het succes.

  7. Tackle hardnekkige problemen
  8. Sommige complexe conversie kansen vereisen meer inzicht voordat er overwogen kan worden A/B testing in te zetten.

  9. Krijg zicht op uw concurrentie
  10. Klanten bekijken meerdere sites om ze te vergelijken aan de hand van verschillende factoren zoals prijs, product, levering, rendement en betrouwbaarheid. Het is dus belangrijk om te weten wat potentiële klanten belangrijk vinden.

Lee gebruikt in zijn artikel concrete praktijk voorbeelden, lees hier het volledige artikel.

w13-1

Adwords: alleen bellen campagnes

Het aantal smartphone verkopen neemt nog altijd toe. Voor ondernemers dan ook des te meer reden om hierop in te spelen middels de onlangs gelanceerde alleen bellen campagnes in Google Adwords. Deze campagnes zijn alleen zichtbaar op apparaten waarmee gebeld kan worden. Het grootste verschil tussen de al bestaande Adwords features en deze nieuwe update is dat met alleen bellen campagnes een bezoeker niet op uw website terechtkomt, maar middels een telefoontje meteen met u in contact wordt gebracht! Lees in het volledige artikel van Willem Visser op Marketingfacts hoe u deze campagnes implementeert en de voordelen en de nadelen van deze campagnes.

Product ratings toevoegen aan advertenties in Google Shopping nu ook in Europa

Afgelopen zomer heeft Google de mogelijkheid om productwaarderingen toe te voegen aan advertenties in Amerika geïntroduceerd. Nu is deze feature ook in Europa mogelijk om reclames meer geldingskracht te geven. Online verkopers moeten wel hun eigen klantbeoordelingen met Google delen om dit in te zetten. Volgens Google leveren de productbeoordelingen meer en beter verkeer op. Lees meer op Twinkle.

w13-2

Meet Magento

Op 27 en 28 mei is de zevende editie van het grootste Magento event in Nederland, Meet Magento. De twee dagen in de Media Plaza in Jaarbeurs Utrecht staan in het teken van Magento. Op de eerste dag staat kennismaken met Magento centraal voor ondernemers en e-commerce managers die nadenken over starten of overgaan op een Magento platform. Op dag twee zijn interessante presentaties voor webshopeigenaren en e-commerce managers om een webshop nog beter te maken. U kunt nog tot en met 31 maart 2015 profiteren van de Early Bird-tickets. Meer informatie leest u in het blog van Dutchento.