Er wordt veel gesproken over omnichannel, offline en online bestaat straks niet meer, customer service wordt de nieuwe strijd en ga zo maar door. Concrete voorbeelden en succesverhalen maken dit tastbaarder, daarom deze week o.a. de top drie presentaties van Emerce eRetail en de case Hobbycraft.

Omnichannel strategie, hoe ver bent u?

De meeste retailer hebben een omnichannel strategie staan of zijn er mee bezig. De grootste uitdaging zit vaak in de ICT. Het click en collect model is populair, meer dan 60% van de retailers biedt dit aan. Van de retailers die dit nog niet hebben, verwacht 84% dit aan het einde van het jaar nog voor elkaar te hebben. Dit blijkt uit onderzoek van softwareleverancier Descartes. Lees meer resultaten >>

w12-1

Het succes begint bij de basis

Vaak worden grote partijen uitgelicht als het goede voorbeeld op het gebied van e-commerce. Het belangrijkste is dat de basis goed is. Daarom heeft Christopher Ratcliff gekeken naar een webshop die de basis van e-commerce goed heeft ingericht. Het gaat om de webshop Hobbycraft uit de UK die goede features heeft die bijdragen aan customer experience, usability en conversie. Voor e-commerce manager is dit natuurlijk bekend terrein, maar het blijft nuttig om de basis van tijd tot tijd weer eens te bekijken. Op de homepage zijn de contactgegevens gelijk te zien zodat men makkelijk contact op kan nemen. Ze maken gebruik van click & collect waarmee klanten zelf kunnen bepalen of ze de bestelling willen laten bezorgen of dat ze het ophalen op een moment dat het ze uitkomt. Gratis bezorging boven de £30 tonen ze heel slim op de homepage. Het blijkt dat 58% van de mensen hierdoor extra producten bestellen om gratis bezorging te krijgen. Ook het retourneren is gratis en kan zowel online als in de fysieke winkel. Dit draagt ook weer bij aan het succes van de omnichannel strategie. Verder hebben ze rechtsbovenin een hele nette en eenvoudige winkelwagen waar in één opslag te zien is hoeveel items er in de winkelwagen zitten. In het artikel gaat Christopher ook in op retargeting, zoeken, zoekresultaten, de productpagina, de winkelwagen, gasten checkout, responsive voor mobiel en ROI. Laat u inspireren. Lees het volledige artikel >>

w12-2

Emerce eRetail, de top drie

Gisteren was het event Emerce eRetail. Een dag vol interessante en inspirerende presentaties. Ik was aanwezig en schreef een verslag van de top 3 presentaties.
1. Yossi Erdman – ao.com
2. Philip Mountford – Hunkemöller
3. Iwan Banens – ANWB
Lees het blog >>

Verdere highlights

  • Het beste uit Adwords labels halen.
  • We kunnen veel kennis opdoen van retailers in de UK. Zie bijvoorbeeld hoe de top 10 UK retailers retour informatie presenteren.
  • 10 voorbeelden van verborgen menu’s.