Elke week verzamelen wij voor u de belangrijkste nieuwtjes uit de e-commerce wereld. In onze wekelijkse E-commerce NewsUpdate bundelen we tips, tricks en ontwikkelingen die er echt toe doen. Deze week onder andere nieuws over: langere aanlevertijden bij PostNL, het mobielvriendelijk maken van uw webshop en tips voor content marketing in maart.

Hoe kunt u uw webshop mobielvriendelijk maken?

Het winkelen op zowel de smartphone als de tablet groeit. Steeds meer consumenten pakken een mobiel apparaat om iets op te zoeken of te kopen. Vooral onderweg en tijdens een saai momentje op sociale gelegenheden wordt er snel even gekeken op de smartphone. Ook thuis op de bank is het makkelijk even op de tablet te zoeken naar een eventuele aankoop. Mobiele apparaten zijn een prima middel voor de gebruiker om zich te oriënteren op producten of services. In het blog van onze Developer Robbert op Twinkle Magazine leest u hoe u op de mobiele gebruiker kan inspelen. Kom op 12 maart naar E-commerce Insights voor meer inzichten, praktische tips en advies op gebied van Mobile Commerce.

PostNL-weekly

E-tailers kunnen pakketten later aanleveren bij PostNL

In de regio’s Utrecht en Breda krijgen zakelijke klanten van PostNL de mogelijkheid om hun pakketten een paar uur later aan te leveren. Ondernemers kunnen voortaan tot 19:00 of zelfs tot 21:00 uur terecht op 34 PostNL retail locaties. Voorheen konden alleen de grotere webshops profiteren van latere aanlevertijden. Lees meer >>

Stedelijke distributie ingrijpend veranderd door e-commerce

De e-commerce branche wordt al enige tijd als verantwoordelijke aangewezen van de veranderende winkelstraten. Veel winkels maken plaats voor afhaalpunten of consumenten laten bestellingen thuis bezorgen. Hierdoor worden niet alleen de winkelstraten beïnvloed maar ook het verkeer in de rest van de stad. De opkomst van e-commerce verandert de omvang en samenstelling van de goederenstroom in stedelijke gebieden. De zendingsgrootte neemt af, terwijl de leveringsfrequentie toeneemt. Consumenten eisen immers steeds meer flexibiliteit van distributeurs en willen zelf bepalen waar en wanneer goederen worden afgeleverd. Hierdoor is er steeds meer vraag naar kleinere en milieuvriendelijke vrachtwagens. Lees meer >>

E-commerce e-mailmarketing trends 2015

E-commerce en e-mailmarketing zijn nauw met elkaar verbonden. Er zijn weinig e-tailers die geen gebruikmaken van de mogelijkheden van e-mail. De markt verandert echter snel en de trends van voorgaande jaren bieden geen garantie voor succes in 2015. Daarom komt MailPlus met de white paper ‘E-commerce en e-mail marketing trends in 2015’. De white paper behandelt trends zoals m-commerce, relevantie en timing, de klik tussen webshop en fysieke winkel en e-mail als traffic en omzetmachine. Download de white paper voor inzicht in de trends.

tussenafbeelding-w10

Vijf tips voor content marketing in maart

Het is soms best lastig om creatieve en unieke content te creëren. Daarom hier enkele tips voor maart:
1) Op 21 maart is de eerste dag van de lente;
2) Start een nieuw Pinterest-board;
3) Speel in op een van de vele thema’s van de maand maart (zie originele bericht voor een uitgebreid overzicht);
4) Op 17 maart is het St. Patricks Day, een Iers feest dat langzamerhand de wereld verovert;
5) Maak een ‘How-not-to’ video.

In het artikel op PracticalEcommerce vindt u een uitgebreide omschrijving van de tips.

De meerwaarde van een fysieke winkel

Er wordt wel eens beweerd dat er geen toekomst zit in de winkelstraten met fysieke winkels. Maar steeds meer grote pure online spelers zetten in op een omnichannel strategie mét een fysieke winkel, zoals CoolBlue, BelSimpel en ook Amazone zou bezig zijn met een fysieke locatie. Daar zijn goede redenen voor:
1) Hogere Marge
2) Minder retouren
3) Effectievere marketing
4) Meer maatwerk mogelijk
5) Voorzichtige expansie mogelijk met shop-in-shops en tijdelijke of mobiele winkels
6) Meer systemen, meer kennis

Lees er meer over op CXO.nl

Overige belangrijke highlights en tips:

  • De supply chain van retailers is vaak nog niet aangepast op e-commerce. Op logistiek.nl krijgt u tips om uw supply-chain te optimaliseren voor e-commerce. Lees meer >>
  • Honderd-vijftig tips voor het A/B split testen van uw e-mailmarketing. Lees meer >>
  • Usability testen worden steeds gangbaarder. Helaas worden de tests niet altijd goed ingezet. Chuck Liu van KISSmetrics zette de 10 meest voorkomende valkuilen op een rijtje.