Ook in 2015 bieden wij u in onze wekelijkse NewsUpdate de belangrijkste trends, ontwikkelingen en nieuwtjes uit de e-commerce wereld. Het jaar begint goed met nieuwe initiatieven, frisse kansen en inspirerende cijfers.

Top maand voor de e-commerce

December 2014 was een goede maand voor e-tailers. Webwinkeliers draaide met Sinterklaas ruim 27 procent meer omzet dan in een “normale” week, de piek rond de Kerst was echter nog hoger dit jaar met een gemiddelde meeromzet van 38 procent. Dit hebben ook de bezorgdiensten gemerkt. PostNL brak de dag voor kerst voor de tweede keer dit jaar haar eigen bezorgrecord, met de bezorging van 1.167.705 pakketten op één dag.

fietskoerier-GM

Fysieke winkels experimenteren met same-day-delivery

Steeds meer fysieke winkels gaan de strijd aan met webshops door in te zetten op same-day-delivery. De winkels zagen de leeg loop van de fysieke filialen al een tijdje met lede ogen aan maar hebben daar nu iets op bedacht. Door producten te leveren vanuit de lokale filialen is het fulfilmenttraject vele malen korter en is er dus een snellere levering mogelijk. In Eindhoven is computerketen Paradigit afgelopen week begonnen met een test. ‘Doordat we vanuit winkels alleen maar de laatste paar kilometers hoeven te regelen, kunnen we snel en goedkoop aan huis leveren. Bedrijven als Bol.com veroorzaken een kaalslag in de Nederlandse binnensteden, wij willen zo de binnenstad gezellig houden’, aldus Arjen de Koning directeur van Paradigit. Als de test succesvol blijkt wil Paradigit ook vanuit andere filialen in het land gaan leveren. In Amsterdam brengt PostNL al enige tijd bestellingen van o.a. de boetieks die aangesloten zijn bij de 9straatjesonline.nl binnen een dag of desgewenst binnen een uur bij de klanten en sinds vorige week leveren de fietskoeriers van Paazl de pakketjes van G-star binnen de Amsterdamse ring. De Koning hoopt dat ook andere winkelketens vanuit lokale filialen gaan leveren.

Amerikaans bedrijf maakt social media foto’s shoppable

Het Amerikaanse bedrijft CoSign is bezig met de ontwikkeling van een app waardoor afbeeldingen op social media shoppable worden. De app is bedoeld om consumenten te laten adverteren. Gebruikers kunnen na het downloaden van de CoSign-app afbeeldingen op social media posten. Vervolgens kunnen zij producten die te zien zijn op de afbeelding taggen en koppelen aan drie verschillende retailers die de items verkopen. Twitter- en Facebook-gebruikers kunnen door op een tag te klikken zien hoe duur het product is en het bij een van de drie weergegeven webwinkels bestellen. Deze app zou een perfecte aanvulling zijn op de huidige mogelijkheden van ‘selfiemarketing’.
Cosign2-GM

20 procent van internetoplichting is webshopfraude

In de afgelopen twee jaar is 9 procent van de Nederlanders boven de 18 opgelicht via internet. In een vijfde deel van de gevallen gebeurde dit via een bestelling in een webshop. In totaal zou het gaan om ruim 5,3 miljard euro aan internetoplichting in de afgelopen twee jaar. Dit lijkt erg veel maar André Vermeulen van Fraudehelpdesk legt uit dat ruim 70 procent van de gedupeerden niet meer dan 500 euro kwijt zouden zijn. Toch lijkt het beter te gaan. In september melde het Landelijk Meldpunt Internetoplichting dat het gemiddeld aantal aangiftes op gebied van internetfaude per maand daalt, terwijl het aantal online aankopen en de aangiftebereidheid toenemen.

Ontwikkelingen in het app gebruik

Gemiddeld gezien gebruikt een smartphonegebruiker per maand ongeveer 26 verschillende apps. Dit klinkt veel belovend maar ruim een op de vijf apps wordt na het downloaden maar één keer gebruikt. Hoewel de tijd die gespendeerd werd in apps met 21 procent toenam was, bleek dat wanneer een gebruiker de app zeven dagen niet gebruikte er een kans van 60 procent was dat hij de app helemaal niet meer zou gebruiken. Dit is misschien even schrikken maar er is hoop. In de infografic van Locolytics is te zien wat u kunt doen om uw gebruikers geïnteresseerd te houden en zo de ‘app abandonment’ te voorkomen.

LoosingAppUsers-GM