Het is januari, een goed moment om terug te kijken naar het afgelopen jaar. Wat is er in 2015 allemaal gebeurd op het gebied van E-commerce? En wat zijn de trends voor 2016? Wij kijken terug op een succesvol jaar waarin wij het vijf jarig bestaan van Guapa met u mochten vieren.

Online consumentenbestedingen

In 2014 hebben Nederlanders bijna €14 miljard besteed aan online aankopen. Dat is €3,4 miljard meer dan het jaar daarvoor. De cijfers van 2015 zullen naar alle waarschijnlijkheid weer een grote stijging laten zien. De online consumentenbestedingen in Nederland zijn in eerste drie kwartalen van 2015 gestegen met 16,8% ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Consumenten kopen zoals in de onderstaande afbeelding is weergeven nog steeds meer producten offline dan online. Dat E-commerce nog steeds vol in ontwikkeling is, verbaast u vast niets. Ook in 2015 zijn er weer genoeg nieuwe projecten tot stand gekomen. Zo heeft de food/nearfood online haar intrede gedaan in 2015. Zij staan nog maar in de kinderschoenen maar er wordt verwacht dat 2016 het jaar wordt voor de nieuwe sector. Afgelopen jaar hebben zich binnen de sector grote ontwikkelingen voorgedaan. Supermarkten zien hun kansen liggen in online marketing, maar ook initiatieven zoals het aanbieden van maaltijdboxen.

Afb_1_Persbericht_GfK

Mobiele betaling groter dan ooit

Het wordt steeds populairder om via de mobiele telefoon online bestellingen te doen. M- commerce is niet langer een trend, het is een must. In 2015 zijn de mobiele betalingen groter dan ooit, de verwachting is dat dit in 2016 alleen nog maar meer stijgt. Wereldwijd zien we dat mobiele transacties groter zijn dan de overige internet betalingen, dit geldt echter niet voor Nederland. Wij zijn het enige land waar de tablet nog populairder is om online aankopen mee te doen dan de smartphone. Dit blijkt uit onderzoek van Twenga.
percentage of online spending

Updates stimuleren M-commerce

Grote bedrijven zoals Google en Bing hebben een aantal updates doorgevoerd met betrekking op M-commerce in 2015. Dankzij deze regels maken zij het aantrekkelijker voor bedrijven om zich te focussen op de mobiele website. Bedrijven met een goed werkende mobiele website zijn makkelijker te vinden via Google of Bing dan bedrijven die zich niet hebben verdiept in M-commerce. Naast dat de consumenten meer behoefte hebben aan mobiel bereikbare sites, wordt M-commerce dus ook gestimuleerd door andere sectoren.

Het jaar door onze ogen

2015 was niet alleen een succesvol jaar voor de mobiele marketing. Het was ook een succesvol jaar voor Guapa waarin wij ons vijf jarig bestaan mochten vieren. Als bekroning op ons werk hebben wij de FD Gazellen Award in ontvangst mogen nemen. Hiermee behoren wij tot de 490 snelst groeiende bedrijven van Nederland. In april zijn wij ook officieel een Magento Gold Solution partner geworden, een partnership waar wij erg trots op zijn.

FD-Gazellen2016

Magento 2 gelanceerd

In 2014 werd het al aangekondigd en vorig jaar was het dan ook zo ver. Magento is per 1 februari 2015 gestopt met de producten Magento Go en Prostores. Vanaf nu maken vooral grotere bedrijven gebruik van de nieuwe producten die worden aangeboden door Magento. Om dit verder uit te rollen is Magento 2 in het laatste kwartaal van 2015 gelanceerd. Magento 2 zorgt voor ongeëvenaarde flexibiliteit en innovatie zodat u snel en efficiënt de shopping experience kunt leveren dat aansluit op de behoeften van uw klant. Het enterprise niveau zorgt ervoor dat u gemakkelijk kunt schalen en doorgroeien. De gestroomlijnde checkout, de nieuwe product video functie en de responsive thema’s zijn allemaal ontworpen om de betrokkenheid van uw klanten te verhogen en uw conversie te laten stijgen.

Verkopen door minder te “verkopen”

Het wordt steeds belangrijker voor bedrijven om aan content marketing te doen. De consument is steeds minder gediend van de traditionele marketing, dit is o.a. zichtbaar door het toenemende gebruik van ad-blockers.

Betalen moet geen moeite kosten

Consumenten willen graag snel en makkelijk afrekenen als het te lang duurt haken ze af. In 2015 zien we een verandering plaatsvinden op het gebied van betalingsverkeer. Bedrijven als Afterpay en Paypal zien hun omzet dan ook stijgen.

Social Shopping

Dat social media een belangrijke rol spelen in het aankoopgedrag van consumenten zal u niet verbazen. Vandaar dat bedrijven als Google en Facebook in 2015 zijn gestart met een aantal testen. Via een ‘Buy-now’-knop kan de consument eenvoudig het product kopen zonder de social media te verlaten. De persoonlijke content voor de consument speelt ook hier een grote rol. Zou 2016 dan het jaar worden waarin deze knop wordt geïntroduceerd?

Europese nieuwe richtlijnen E-commerce

In het najaar van 2015 is de Europese Commissie akkoord gegaan met twee voorstellen die cross-border e-commerce makkelijker moeten maken voor zowel het bedrijfsleven als de consument. De regels zullen ervoor zorgen dat het gemakkelijker wordt om online handel te drijven binnen de EU op het gebied van digitale inhoud (games, muziek etc.) en voor andere producten. Dankzij deze nieuwe regels moet er binnen Europa een nieuwe E-commerce markt opstaan.

Bezorging

De bezorging is in 2015 ook nog steeds een belangrijk onderwerp. Het leek vorig jaar nog veel belovend maar “same-day delivery” blijkt geen succes. De consument heeft hier nagenoeg geen behoefte aan. Toch is tijd wel belangrijk, consumenten stellen het op prijs als de aankoop één dag na de bestelling wordt geleverd. Ook de manier waarop de aankoop wordt aangeleverd neemt een belangrijke rol in.

Trends voor 2016

Na een bruisend 2015 kijken we vooruit naar het nieuwe jaar. Ook in 2016 staan wij voor u klaar en delen wij onze kennis met u. Wij zullen tijdens verschillende evenementen aanwezig zijn. Ook organiseren wij dit jaar weer E-commerce Insights, hét event voor E-commerce minded Nederland. Hieronder vindt u nog een opsomming van de trends voor 2016.

•  Cross-border e-commerce
    De internationale wereld komt om de hoek kijken. Dankzij versoepeling van de regels door de Europese Unie wordt het makkelijker om binnen Europa online aankopen te doen.
  •  Contact met klanten via social media is niet meer genoeg
    Consumenten zullen in 2016 meer waarde hechten aan persoonlijk contact. Er kan hier gedacht worden aan het gebruik van chatsessies om de klant zo goed mogelijk te helpen.
  •  Beacon Technologie breekt door
    Dankzij deze manier van contact komen de online en offline wereld samen.
  • M-commerce is een must
    In 2016 kunt u er niet meer omheen. Een mobiel bereikbare site is noodzaak. Het liefst zelfs de mogelijkheid om de verschillende apparaten aan elkaar te koppelen zodat uw klant altijd verder kan winkelen vanuit waar hij/zij was gebleven. Een klant zit bijvoorbeeld op een productpagina via een smartphone, als hij/zij vervolgens de tablet erbij pakt verschijnt automatisch diezelfde productpagina in beeld.
  • Content Marketing is de oplossing
    Dankzij de adblockers is het moeilijk om te adverteren. Daarom zullen bedrijven energie moeten steken in het creëren van interessante en relevante content op de website.
  • Grote afbeeldingen gebruiken
    De trend geeft aan dat de designontwerpen gefocust zijn op grote afbeeldingen.
  • B2B wordt groot
    Ten slotte blijkt dat business to business E-commerce ontzettend groot wordt. Mede dankzij de lancering van Magento 2 wordt dit een eenvoudiger proces voor bedrijven.